handdator

Visa fullständig version : Tempmätare går inte upp till vanlig nivå...



mt4base
2008-10-29, 21:38
På min Golf IV 1.8t kombi så har tempmätaren alltid gått upp rakt upp när motorn är varm och stått där tokstadigt. Nu den sista tiden har den vägrat att gå upp till 90graders markeringen utan stannar en bit innan (70 grader?) och pendlar upp och ner lite. Vid kökörning verkar den gå upp lite, i motorvägsfart går den ner.

Kan termostaten vara på väg att tacka för sig? Värme kommer men inte i några större mängder, eller saknas det kylarvätska? Har kollat expansionkärlet och där är det samma mängd som det alltid varit. Har aldrig behövt fylla på eller göra nått med kylsystemet alls faktiskt. Åsikter och tips som vanligt välkommna!

Jon
2008-10-29, 21:54
Låter som termostaten redan sagt upp sej, låter som den inte stänger utan står öppen.

Mvh Jon

P-plats.se
2008-10-29, 22:47
Går tempen ner när du rullar och upp när bilen står stilla så är det säkert termostaten (eller huset om dessa fel även finns på Golf IV:an?).
Sen är ju givaren kännd för att spöka också men då brukar tempmätaren hoppas fram och tillbaka snabbare och inte följa någon logik...

tjipp
2008-10-29, 23:20
och om den inte rör sig alls.. !?
Och kylfläckten startar typ 2min efter man startat bilen..
Sen går den konstant tills en stund efter man stänkt av bilen..
Bägge slangar blir varma. så cirkl. på vattnet borde vara ok.
V-pumpen byttes i sommras i samband med k.remsbyte.

mt4base
2008-10-30, 10:04
Låter som termostaten redan sagt upp sej, låter som den inte stänger utan står öppen.

Mvh Jon

Mmm, du har nog rätt men den har nog inte sagt upp sig helt men det tar TID innan värmen kommer och när den kommer är det inte direkt den sommarvärme man är van vid. Brukar vara fin fart på värmen annars.

En fånig fråga (jag har faktiskt inte ens tittat ännu), var sitter termostaten och hur byter man den? Är det bökigt eller är det hyggligt enkelt?

vw123
2008-10-30, 11:53
Har haft samma symptom och visst var det termostaten...

Recaro
2008-10-30, 12:19
Tjena.

Jag hade nyligen samma symtom, det är bara och byta termostat.

Lösningen finns här;

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=6530