handdator

Visa fullständig version : Hjullager skrammel / byte ??



Gullideckel
2007-05-30, 21:26
Jag hör ett skramlande oljud från högerdelen av min framvagnen när jag kör på ojämna underlag typ grusväg osv.

Jag har hissat upp bilen och bankat med näven klockan 6 på däcket och då skramlar det likadant...kan det vara hjullagret som är paj då?

Om det småskramlar är det akut att byta lagret då eller kan man åka så länge?

Har läst trådar på det Gamla forumet att man ska lossa hela paketet(övre fästet av fjäderbenet,spindelleden,styrstaget och nått mer som jag som har glömt....) och sen åka till en verkstad och be dem för att pressa ut lagret i nån stor press. Detta för att slippa göra framvagnsinställning efterbytet..

...min fråga är nu om de flesta "vanliga verkstäder" har en sån press eller om det är nån specialmaskin som bara VAG har?

Är tacksam för alla tips och ideér..som vanligt ;-)

Bastard66
2007-05-30, 22:23
Du får lossa på själva lagerhuset dvs. 2 bultar i fjäderbenet, spindelled och styrled, brukar lossa ganska lätt.. det går att pressa ut lagret med vilken press som helst.. behöver bara kapa till några rör som passar bra på lagret.. Va noga med att pressa på lagrets innerbana om du inte har tillgång till något som täcker hela lagret... var noga med att få rent i spåret där du sätter fast låsringarna så att dom kommer på plats ordentligt...

razer
2007-05-30, 22:39
Om man inte lossar de två skruvarna i fjäderbenet, slipper man göra framvagnsinställning.

1, Lossa och ta bort drivaxelns centrummutter när bilen är nerhissad.
2, Lossa och häng upp oket, plocka bort skivan och beläggen.
3, Lossa P-änden (styrleden).
4, Lossa skruven+muttern till spindelleden.
5, Slåbärarmen neråt för att få ur spindelleden ur spindeln.
6, Lossa Skruven i motorrummet som håller fast fjäderben + spindel.

Sen får man pressa ur navet, släppa spårringen/arna och pressa ur lagret.

Tillbakamontering sker i omvänd ordning :)

Gullideckel
2007-05-30, 23:14
Hm..okej så jag har alltså två olika metoder att välja mellan..:

A(kräver framvagnsinställning) och B(mer att lossa på).

Men kan man inte sätta tillbaks den där brickan på ena bulten på fjäderbenet på samma sätt som den satt då?

Behöver man verkligen göra en framvagnsinställning då?

razer
2007-05-30, 23:16
Det kan ju gå att märka upp hur fjäderbenet sitter mot spindeln, men risken är att det rör på sig.

Skillnaden är :
A: Lossa två skruvar i fjäderbenet som håller spindeln
B: Lossa en mutter längst upp på stötdämparen i motorrumet.

Bastard66
2007-05-30, 23:27
jag lossade lagerhuset från fjäderbenet på min gamla cl och det påverkade inte framvagnsinställningen vad jag märkte iaf... det är ju mkt lättare att hantera när man ska pressa ur lagret om man gör på detta vis..

razer
2007-05-30, 23:43
Jag tror det beror på hur hålen i fjäderbenet ser ut, har man bytt till andra fjäderben är hålen avlånga för att kunna justera camber mer(det är ju där man kan justera).

Visserligen går det skjuta spindelleden lite i bärarmen men inte går det att få 2+ grader camber på det sättet.

Gullideckel
2007-06-01, 10:56
Ok tackar...en fråga till kan men justera detta lager på någotsätt? Typ skruva in centrumbulten?

razer
2007-06-01, 11:08
Nej, det går inte att justera, man ska dra åt centrummuttern med ett visst moment och det är det som håller ihop lagret.

Bastard66
2007-06-01, 11:53
dra åt centrumbulten så hårt du kan (överdriv inte) för lagret ligger ju i ett fast läge så det påverkas inte av hur hårt du drar bulten.

Modig
2007-06-01, 14:45
centrumbulten skall inte dras åt så hårt man kan pga att drivknuten trycker mot lagret på andra sidan! även gängorn på drivknuten kan gå sönder på en gammal knut!

centumbulten skall dras med 120 Nm finns alltid ngn man kan låna en momentnyckel av eller köpa en på typ biltema!
när det gäller så pass höga moment spelar det inte så stor roll om det felar någon procent!

Falcor
2007-06-01, 14:52
Centrumbulten är specad till 230Nm på alla bilar med A1 chassi så 120 Nm är nog lite för lite....

Gullideckel
2007-06-01, 15:49
Oj oj..många bud här men om man försöker sammanfattar läget kan man då säga så här?

A) Det går att justera/skruva åt hjullagret.

B)Åtdragnings momenetet ska ligga över 120 mn men under 230 mn.


Grejen är den att jag har ett VAG papper på att detta hjullager(högerfram) har justerats av VAG så på något sätt borde det ju gå att göra om detta..eftersom lagret bara skramlar på ojämnväg och inte morrar har lustiga ljud för sig när man svänger eller liknade...

pekka kiiskilä
2007-06-01, 15:57
Är du säker på att det är lagret?
Min bil skramlar fram men det är beläggen som låter för jag kör utan klammer till beläggen.

Gullideckel
2007-06-01, 16:13
Är du säker på att det är lagret?
Min bil skramlar fram men det är beläggen som låter för jag kör utan klammer till beläggen.

Nej säker är jag verkligen inte...dessutom är brombeläggen riktigt tunna(troligen originalbelägg med ca 13 000 mil på nacken).

Jag märker att bromsbeläggen är (för) tunna när jag backar ut från garaget..för då klapprar beläggen mot skivan innan det har byggt upp ordentligt tryck i bromssystemet. Låter som om dom satt lite löst.

Jag vet att det sitter en sån klammer på vänster sida men får nog ta och kolla upp att det verkligen sitter en på höger också...

Kan man byta bromsbelägg utan att plocka bort oket? Jag får inte bort oket eftersom jag inte vågar ta i med 6 mm insex nyckeln..

pekka kiiskilä
2007-06-01, 20:05
Det är inte dyrt o köra blien till en verkstad för att bara byta belägg fram om du inte vågar ta i med insexnyckel själv,
Det kan ju vara en sådan enkel sak som beläggen som låter på din bil o inte lagret.

Särkelä
2007-06-01, 20:45
[QUOTE=Gullideckel;4604]Jag hör ett skramlande oljud från högerdelen av min framvagnen när jag kör på ojämna underlag typ grusväg osv.



jag har då aldrig hört att det skrammlar från ett hjullager.. om inte hjullagret är fruktansvärt slut! Hjullager brukar det mer vina om lr vara ett brummande ljud när man kör på vanlig väg o svänger fram o tebax.. Så ta o känn efter lite på alla detaljer fram först innan du börjar me o byta lager.. kan ju vara som sagts ovan bromsarna som låter lr nån bussning..

Gullideckel
2007-06-02, 21:06
Fick hjälp av en kompis idag med att byta bromsklossarna fram...och efter det bytet så försvann skrammelljudet!! de gamla beläggen var helt enkelt för tunna för att monterningsdetaljerna skulle kunna hålla klossarna på plats...

TACK till alla som svarat i denna tråd...samt ett extra stort tack till:

Pekka Kiiskilä

pekka kiiskilä
2007-06-03, 00:30
Var så god
Min skrammelhög till busbil kommer till bugrun för lite åka samt träffa likasinnade.