handdator

Visa fullständig version : Golf gti -86 Ryckig körning.



F1bban
2008-10-29, 18:08
Hej alla var och hjälpte en vän å skulle kolla upp hennes bil som juckade fram oerhört mycket enligt hon. Provkörde inte bilen innan jag gjorde nåt. Men tog upp fördelarlocket och kollade, och var som svart damm ovanpå rotorn från stiftet i mitten på fördelarlocket, och ute på kanten på rotorn var det också svart å som erjat. Skrapade bort det och skrapade lite på dom andra stiften i fördelarlocket som också såg ut ha erja på sig och satte tillbaka för provkörning. Hon hade haft motorvärmaren på, startade bilen, motorn gick upp i varv 2000rpm en kort stund, ut körde den lite gick helsjysst hon blev jätteglad för så bra hade bilen inte gått på ett tag, så vi trodde det va fixat tills efter ungefär 5min då började den småjucka, testade gasa lite, då juckade den mer, gasade man upp den försiktigt så juckade den inte alls. Vet inte om det e nå tändningsfel eller om det är bränslerelaterat, Tacksam för hjälp. :D
//Henrik

Alexander
2008-10-29, 21:54
Har precis haft detta problemet och hittat felet !

Lycka till Alexander.

Jon
2008-10-29, 22:23
Har precis haft detta problemet och hittat felet !

Lycka till Alexander.

Ingen pekpinne eller så men du kanske kunde nämnt att du bytt temp-givare och att det löste ditt problem.

Mvh Jon

Alexander
2008-10-31, 10:09
Ingen pekpinne eller så men du kanske kunde nämnt att du bytt temp-givare och att det löste ditt problem.

Mvh Jon

Helt rätt Jon !

Fel av mig i all upphetsning i att försöka hjälpa så så tog jag för givet att ni kunde titta på "min" tråd om detta problem.

Det var temperatursensorn som var kass och som gjorde att den gick så ryckigt!
kalasbra e den nu !
Den sitter på framsidan på motorn.Två kontakter som sitter bredvid varandra på samma burk !
En blå och en svart.Det var den blåa som behövdes bytas.200spänn och nu går bilen ännu bättre än innan jag hade detta problemet!!!!!!!!!!!

....ha de gött !!

Alexander.

Fireball
2008-10-31, 13:38
Om trådstartarens bil är en -86:a så ska den inte ha den givaren eftersom det sitter ett gammaldags hederligt K-jetronic i den.

Min -87:a (med samma insprut) har också gått lite ryckigt vid ett tillfälle. Den gången var tändstiften tvärslut.

Som du beskriver problemet, med ryckig gång vid kraftigt gaspådrag men normalt vid smyg-gasning, tycker jag låter som tjuvluft.