handdator

Visa fullständig version : Hallsensor Golf III 1,8i - trasig



Maha
2007-05-30, 19:06
Körde Vag-com på Golfen,

hitta ett fel:

00515 - Camshaft position (Hall) Sensor (G40)
03-00 - No Signal
Readiness: N/A

bilen går som vanligt, så vad har denna sensor för funktion? Är det lönt att byta den?

Bilen är en Golf III 1,8i (ABS) 1993.

Henrik.M
2007-05-30, 19:08
Fråga : Var bilen igång när du tog felkoden??

Du får nämligen den felkoden över motorstyrningen på äldre golfar/passater om du inte har igång bilen när du tar felminnet. (Golf MK3 & passat 35i).
Av den enkla anledningen att styrdonet då ej har impuls från hallgivaren när bilen är avslagen.

Dvs räcker ej enbart med att ha tändningen igång , utan bilen måste vara igång när du tar felminnet över motorstyrningen.

Om hallgivaren slutar fungera = Din bil startar inte.

Maha
2007-05-30, 19:16
Fråga : Var bilen igång när du tog felkoden??

Du får nämligen den felkoden över motorstyrningen på äldre golfar/passater om du inte har igång bilen när du tar felminnet. (Golf MK3 & passat 35i).
Av den enkla anledningen att styrdonet då ej har impuls från hallgivaren när bilen är avslagen.

Dvs räcker ej enbart med att ha tändningen igång , utan bilen måste vara igång när du tar felminnet över motorstyrningen.

Om hallgivaren slutar fungera = Din bil startar inte.

Motorn va inte igång, så jag ska testa igen med motorn igång.
Tack för snabbt svar!

Henrik.M
2007-05-30, 19:17
Motorn va inte igång, så jag ska testa igen med motorn igång.
Tack för snabbt svar!

Anade det.

HBack
2007-05-30, 19:18
Har hallgivaren bara med tändningen att göra? Styr den något med bränsletillförseln också?

Henrik.M
2007-05-30, 19:27
Ingen tändinpuls = ingen signal till bränslepumpsrelät.

Detta har att göra med sk säkerhet , så när du krockar med bilen så ska inte bränslepumparna fortsätta gå när motorn inte går.

Oftast stannar/slår man ju av motorn om man smäller med bilen , dvs bryter tändningen i bilen.

HBack
2007-05-30, 19:54
Men om det kommer gnista till alla stiften, kan det fortfarande vara fel på hallgivaren då? Min bil går inte igång, det är gnista och det kommer fram ström till bränslepumpen när man kör på tändningen men det kommer inte fram soppa till "förgasaren". Kan det vara något fel på hallgivaren då? Känns som att bränslepumpen har gett upp, den låter ingenting heller.

Henrik.M
2007-05-30, 20:05
Trasig hallgivare = ingen gnista.

Alex!
2012-05-16, 20:22
Tror jag sitter i samma stol som dig. har bränsle ändra fram till spridaren + sedan så ingen gnista.? jag undrar bara om hallgivaren har nått samband me tändspolen? för får ingen gnista från den häller ( tändspolen är helt ny ) .