handdator

Visa fullständig version : bränslepumps problem.



widget
2008-10-27, 18:35
har en golf 4 som inte mår så bra.. pumpen surrar inte igång när man vrider på nyckeln.. har mätat så jag har ström till pumpen i 1-1.5 sek när jag vrider på nyckeln och så ska d väll vara... har även dragit kablar från batteriet till pumpen och den är helt.. död dock är det 4 kablar 2 tjocka.. Brun och Blå lila..
och 2 tunna antagligen.. till givaren.. men nu till problemet. vill ta lös pumphuset rakt upp under baksätet.. men slangarna som sitter där går inte att få lös.. ser ut som man måste ha nått verktyg med 2 piggar för att skjuta in på sidan av anslutningarna för att sedan dra slangfästet uppåt?? är det nån som vet om det är så man gör, vill ju inte slita sönder allt.. var förbi på VAG där kostade ett pump hus 2600.. och på ett annat ställe 1400 om det nu är Bosch...så jag vill gärna se efter vad det är innan jag beställer...

T-mek
2008-10-27, 19:24
Nej, man behöver inget specialverktyg... Det är mycket riktigt en spärr som ska frigöras, men den kan man trycka in med en vanlig skruvmejsel.
Titta ett varv extra på kopplingen så klarnar det kanske.

widget
2008-10-27, 19:30
ok.. men det ser ju ut som men måste ha typ 2 stift och trycka in.. är ju så trångt oxå.. men ja du har ingen aning hur ?



Nej, man behöver inget specialverktyg... Det är mycket riktigt en spärr som ska frigöras, men den kan man trycka in med en vanlig skruvmejsel.
Titta ett varv extra på kopplingen så klarnar det kanske.

T-mek
2008-10-27, 19:35
Visst har jag det!
Det låter som om du tittar på fel sida av kopplingen, dvs där du vill sticka in två stift är i själva verket baksidan. Om du tittar på motsatt sida så är där en bred plastklack som går att trycka in.
Det kan vara svårt att se, och där brukar oftast vara ganska fullt med grus och damm.

Bränslekopplingarna vid höger fjäderbenstorn i motorrummet är av samma sort, titta på dom så ser du kanske hur det funkar.

widget
2008-10-27, 22:50
aha... ok.. tack.. tack ska kolla upp det i morgon...=)



Visst har jag det!
Det låter som om du tittar på fel sida av kopplingen, dvs där du vill sticka in två stift är i själva verket baksidan. Om du tittar på motsatt sida så är där en bred plastklack som går att trycka in.
Det kan vara svårt att se, och där brukar oftast vara ganska fullt med grus och damm.

Bränslekopplingarna vid höger fjäderbenstorn i motorrummet är av samma sort, titta på dom så ser du kanske hur det funkar.

Henrik.M
2008-10-27, 23:12
Rengör hela utrymmet vid tankarmaturen så du får bort damm och skit.
Lämpligast att regöra är med tryckluft och har man inte tryckluft duger en damsugare.

Anledningen till att du ska rengöra är för att annars får du ner allt i tanken , andra anledningen är att du i värsta fall pajar kopplingarna till bränslerören pga av övervåld.

Bränslerören lossas så som T-MEK beskrivit , ett lätt tryck med ex en radiomejsel på den svarta klacken så ploppar den lös.
Ett tips är att fotografera/märka upp vilken slang som satt var , en stund i bensinångårna och det som var självklart vid demontering är inte lika självklart vid montering.
Det går att montera slangarna fel.

Sen bör du byta gummipackningen till tankarmaturen också eftersom den har en tendens att svälla upp av bränslet & då är den inte lia roliga att få dit längre.

Se även till att ha så lite bränsle som möjligt i tanken , då är det mindre slabbigt att jobba.
Har du en 4-motion är det defintift ett hett tips.

Dessa råd sparar dig både tid och huvudvärk.

Även jag liksom T-MEK har gjort denna operation många-många gånger. =)

widget
2008-10-28, 17:43
tack tack.. nu är det fixat.. bilen hoppade igång direkt.. fast jag har inte provkört.. den än.. men den går ifall i gång..=)


Rengör hela utrymmet vid tankarmaturen så du får bort damm och skit.
Lämpligast att regöra är med tryckluft och har man inte tryckluft duger en damsugare.

Anledningen till att du ska rengöra är för att annars får du ner allt i tanken , andra anledningen är att du i värsta fall pajar kopplingarna till bränslerören pga av övervåld.

Bränslerören lossas så som T-MEK beskrivit , ett lätt tryck med ex en radiomejsel på den svarta klacken så ploppar den lös.
Ett tips är att fotografera/märka upp vilken slang som satt var , en stund i bensinångårna och det som var självklart vid demontering är inte lika självklart vid montering.
Det går att montera slangarna fel.

Sen bör du byta gummipackningen till tankarmaturen också eftersom den har en tendens att svälla upp av bränslet & då är den inte lia roliga att få dit längre.

Se även till att ha så lite bränsle som möjligt i tanken , då är det mindre slabbigt att jobba.
Har du en 4-motion är det defintift ett hett tips.

Dessa råd sparar dig både tid och huvudvärk.

Även jag liksom T-MEK har gjort denna operation många-många gånger. =)