handdator

Visa fullständig version : Nya Golfen



outrunner
2008-10-26, 19:37
Hej.

Var på VW i lördags o kollade in den nya golfen.
Ser väldigt bra ut i verkligheten!
Jag blev positivt överraskad. Bilen ser helt klart nättare ut än den gamla...mer "linjer" såattsäga. Nu ser designen färdig ut..den gamla såg lite halvfärdig ut. Kvalitetskänslan är helt klart högre...finare material, bättre "tjoff" i dörrarna..(inte så svårt). Bättre karosspassning.
Mycket snyggare invändigt. Fast en del saker har de lyft över...hela delen runt och med handskfacksluckan verkar vara samma. Baksätet var vääääldigt likt. Samma med bagaget...verkar vara en del saker där med som är tagna från femman. Men....det funkar ju uppenbarligen.
Dörrhandtagen och backspeglarna är från Passat CC...snyggt o greppvänligt.
När ni får tillfälle att kolla närmare på den...kolla passningen mellan dörrar o skärmar....har aldrig sett något så "tajt"....

Får nog gå in på VW o "bygga bil"...hihi

P.

Henrik.M
2008-10-26, 20:16
Om jag inte minns fel så är dörrar , tak och bagage samma som på 5:an + att det är samma bottenplatta.

Man kan säga att 6:an är en facelift.

5;an var för dyr & tog för lång tid att tillveka därav en "ny" generation golf som är billigare att tillverka.

outrunner
2008-10-26, 21:50
Ja, de har ju gått tillbaka vad gäller dörrkonstruktionen..ej skruvad utan svetsad igen tror jag. billigare och lättare att få bättre ljudisolerad.

Sedan fanns det väl ingen anledning att göra allt nytt....man förbättrade bara det som man ansåg vara möjligt inom de ekonomiska ramarna, som säkert nuförtiden e vääääldigt strama..VW ska ju komma med en kvartalsrapport nästa vecka...då vet vi hur hårt finanskrissen har slagit mot dom.
Mercedes ska ju stoppa tillverkningen i 5 veckor efter jul...

P.

Lillen
2008-10-26, 22:49
Synd att det är "för tunga" bilar.

Manny
2008-10-26, 22:50
D va bättre förr :P.

Marcus
2008-10-26, 23:29
Har byggt nya Golf på www.volkswagen.se och det verkar vara en hyfsat prisvärd bil. Man får med betydligt mer utrustning på köpet efter uppdateringen. Exempelvis en 1,4 TSI 122hk Masters med eller utan DSG7. Modern förbrukning och prestanda. Snygg i Shadow Blue och Amarylis Red... ;)

Tycker VW gör helt rätt i att förnya 1K eftersom det på sikt kan innebära lägre reservdelskostnader, kan man hoppas. Precis ett sådant argument som gjort Golf populär genom åren. Att göra nytt bara för sakens skull vill jag kalla galenskap.

Henrik.M
2008-10-26, 23:33
Tycker VW gör helt rätt i att förnya 1K eftersom det på sikt kan innebära lägre reservdelskostnader, kan man hoppas.

Tror reservdelskostnaden kommer att sjuka på sikt , eftersom produktionskostnaden på bilen sjunker.
Det är därför dom varit så "snabba" på att ta fram en "ny" golf.
Generation 5 var för dyr att tillverka.

Sen är jag inte så insatt i 6:an ännu att jag kan säga vad som gjort den billigare att tillverka , men något har dom ju uppenbarligen lyckats med isf. =)

Marcus
2008-10-26, 23:39
Bilen (1L) är förmodligen konstruerad på ett sådant sätt att den består av färre antal lösa delar jämfört med 1K. Det vill säga, man har minskat antalet monteringsdetaljer/monteringssteg. Smartare konstruktion. Då går det åt färre mantimmar för att bygga bilen = lägre kostnad. Det är vad jag tror. Konkurrenterna har nämligen behövt färre timmar för att bygga sina bilar.

Lillen
2008-10-26, 23:42
Hoppas det blir bättre för konsumenten med denna förbättring bara?

Marcus
2008-10-27, 09:26
Det får man hoppas. Svårt att säga exakt var pengarna hamnar, i kassakistan eller till kundens fördel. Tror kanske något mer på det sista eftersom nya Golfen enligt det jag läst mig till ska vara mer påkostad både interiört och exteriört. Som jag skrev tidigare i tråden så får jag även uppfattningen att det ingår mer utrustning nu. En mer prisvärd bil alltså.