handdator

Visa fullständig version : Svagt laddtryck G60.



Conny
2008-10-23, 22:44
Är det någon som kan förklara för mej, vad som kan vara knas med min Golf G60-91?
Har haft G-ladern på renovering. Efter det så laddade den 0,7. Alltså perfekt. Sedan så monterade jag ett 70mm komp.hjul + chip. Då blev det nästan 0,9.
Har sedan monterat en större kat + 2,5tums avgassystem.
G-ladern har nu gått max 300mil, sedan renoveringen. Inga läckage, någonstans. Nu när man kör fullt på 3:an eller 4:an, så laddar den 0,5 rätt så meddetsamma, för att sedan gå upp till 0,7 en kort stund.
Efter det så ligger den konstant på 0,6, ända upp till rödmarkeringen.
Är ju inte helt nöjd med det. Den känns lite tam upp till 5000varv, för att sedan knalla på rätt bra upp till maxvarv.
Tycker inte om det där tama området. Har för mej att den har gått bättre där, förr.
Kan min lamda ha med det att göra? Om man står på tomgång, och tar bort konaktstycket till den, så händer det inget med motorgången alls.
Kan oxå tillägga, att den dricker ganska mkt bensin. Brukar ligga på ca 1,2 -1,3 l/mil.
Men det var inga problem vid besiktningen. CO-halten var ok.
Kan tillägga, att den går jämt med en chippad VR6 -2,9.

Manny
2008-10-23, 22:45
Är det någon som kan förklara för mej, vad som kan vara knas med min Golf G60-91? Har haft G-ladern på renovering. Efter det så laddade den 0,7. Alltså perfekt. Sedan så monterade jag ett 70mm komp.hjul + chip. Då blev det nästan 0,9. Har sedan monterat en stötte kat + 2,5tums avgassystem. G-ladern har nu gått max 300mil, sedan renoveringen. Inga läckage, någonstans. Nu när man kör fullt på 3:an eller 4:an, så laddar den 0,5 rätt så meddetsamma, för att sedan gå upp till 0,7 en kort stund. Efter det så ligger den konstant på 0,6, ända upp till rödmarkeringen. Är ju inte helt nöjd med det. Den känns lite tam upp till 5000varv, för att sedan knalla på rätt bra upp till maxvarv. Tycker inte om det där tama området. Har för mej att den har gått bättre där, förr. Kan min lamda ha med det att göra? Om man står på tomgång, och tar bort konaktstycket till den, så händer det inget med motorgången alls. Kan oxå tillägga, att den dricker ganska mkt bensin. Brukar ligga på ca 1,2 -1,3 l/mil. Men det var inga problem vid besiktningen. CO-halten var ok. Kan tillägga, att den går jämt med en chippad VR6 -2,9.
Hej o välkommen.

Kan du skriva med lite radbrytningar så man kan läsa lättare?

Med bättre flöde så blir det mindre laddtryck, med tanke på avgassystemet.
Kan ju bero på det?

Läs lite här:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=6900&

Conny
2008-10-23, 22:47
Tack! Ska bättra mej. Tänkte inte på det...

Manny
2008-10-23, 22:49
Går att redigera ditt förra inlägg om du vill det.

Jag la till lite i mitt förra inlägg med.

Ps du e också från hässleholm :D

Conny
2008-10-23, 23:04
Bättre så, Manny?
Jo jag e oxå från Hässleholm=)
Tack för länken, jag hade faktiskt redan läst den.
Fick för mej att det handlade om att man hade bytat till extractor-rör.
Jag fattar principen, som du beskrev.
Men jag tycker nog att 0,6 i laddtryck, är något för lite.
Det liksom fattas lite, tycker jag.
Frågan är ju egentligen om min lamda spökar.
Du vet, fel signal till styrenheten, blir väl fel till bränslet, kan då börja spika, då sänks tändningen och då släpps det kanske ut laddtryck.
Men det är ju min egen teori...
Tänkte därför ta hjälp av detta eminenta forum.
Verkar vara mkt kunnande här.

D_Stenlund
2008-10-23, 23:12
ja har ifor 68mm remhjul, ladda 0.9 innan nu typ lite mindre efter extraktor bytet, men din erkar ladda lite föööör lite tycker man ju. Med tankte på att du laddat så mkt mer

Conny
2008-10-23, 23:23
Håller med. Men om jag hade nästan 0,9 innan. Kan ifs tänka mej en liten sänkning pga mindre motstånd. Då är vi nere på 0,8.
Det betyder att det fattas 0,2.
Då kan man undra om detta är mycket eller inte.
Och hur många hk det kan bli av det?

Manny
2008-10-23, 23:28
Inga läckage nånstans?

Conny
2008-10-23, 23:42
Ända stället som den fuktar, är vid en sensor, som sitter på returröret till G-ladern.
Den ventilen sitter nära tomgångsmotorn.
Vet inte riktigt vad den kallas... Där är det lite oljefilm.
Hur gör ni andra som har bytat till mindre remhjul med remspännaren?
Kommer den att räcka till för att hålla rätt spänst på multiremmen?
Jag kör med originalsträckaren.
Men den är inte alls så spänd nu, som den var med originalhjulet.

Sebbe
2008-10-24, 09:29
Om den laddar 0,7 för att sedan sjunka till 0,6 innan varvstoppet känns som ett läckage. Iof så sänks laddtrycket innan varvstoppet med orginalmjukvaran för att få mjukare växlingar, men den fuktionen brukar många chipprogrammerare ta bort.

Kan vara tomgångsmotorn som läcker kanske? Det är ganske vanligt. Testa att ta bort den och plugga hålen, kör en sväng och kolla laddet.

Jag hade en läckande tomgångsmotor på min G60, maxladd varierade mellan 0,7 och 1,1 (fråga mig inte hur det kunde gå upp till 1,1?), utan tomgångsmotorn så ligger det stadigt på 0,9 bar vid 6000 rpm.

Det ska funka med orginalrem och spännare ner till 68 m.m. remhjul.

Sn00k
2008-10-24, 15:41
läckande ISV är väldigt sannolikt. "tomgångsmotorn" med andra ord.. skaffa/bygg en backventil till denna.. sls har, och även G-force i norge(heter dom så nuförtin?).

JRJ
2008-10-24, 16:36
Annars finns det hos närmsta rörpulare för en 50-lapp... =)

Conny
2008-10-24, 20:12
Tack för alla tips, och för att ni bryr er!
Intressant, det där med mod. tomgångsmotorn. Men, kan inte det vara lite farligt. Tänk om jag har fel någon annanstans, och den tycker att den måste släppa ut trycket.
Tex, så har jag inget märke för tändinställningen på svänghjulet.
Så jag har ställt den på märket 0 på remskivan mot pilen på plastkåpan.
Då fick jag lägga till 6grader på min stroboskåplampa.
Det, tycker jag verkar rätt, eller...
Tycker även att det verkar kymigt, att inget händer, när jag tar bort konaktstycket för min lambda.
Är det fel där, så kanske tomgångsmotorn SKA öppna sej.

Går det att starta bilen, utan tomgångsventilen?

Och, vad behöver jag köpa hos rörkrökaren, för att få behålla laddtrycket?
Har varit intresserad av en sådan konstruktion, rätt så länge.

D_Stenlund
2008-10-24, 23:42
ja har en tomgångsmotor

Sebbe
2008-10-24, 23:50
Jag har ingen tomgångsmotor. Fungerar alldeles utmärkt på G60´n. Har försökt att plocka bort tomgångsmotorerna från andra bilar med då de går sönder hela tiden (läcker) men de har dött när man släpper gasen hastigt. Men som sagt hat inte upplevt några problem på G60´n.

Har du kört bilen med lambdan urkopplad? Blir nog ingen skillnad på tomgång. Du kan mäta signalen från lambdan så ser du om den fungerar, sen kan det vara bra att kolla så alla kablar sitter rätt och mäta dem så det inte är kabelbrott mellan lambda - box eller jord.

Conny
2008-10-25, 00:10
Bra, då ska jag prova att köra utan den.
Ang. lambda, så har jag förberett, för en ev. lambdamätare. Ska bara hitta var man kan köpa en sådan. När jag bytte min lambda senast, så monterade jag på en extra kabel, på signalkabeln. När jag mäter på den med mitt multimeterinstrument, så fladdrar volten på den hela tiden.
Mätt på tomgång, så kan man se 0,5volt + lite upp och ner.
Men man skulle ju vilja veta vad den säger, även när man kör.

Sn00k
2008-10-25, 00:47
ang ventilen.. det räcker inte med att bara dra ur kabeln, den lär monteras bort elle pluggas, annars läcker den endå om den är trasig.

tändningen är lite speciell att ställa på en G60.. ställs med blåa temgivaren urdragen och motorn vid 2000varv.. bara så du är medveten om detta. går att göra på VAG med deras digitala instrument så blir det exakt. 6 grader är grundvärdet.

om det märks skillnad när du drar ut lambdan eller inte beror på vad du stoppat i för programvara i boxen, chip med andra ord.

på SLS vanliga chip märks ingen skillnad mer än att lambdan inte kompenserar och ett fast värde ersätter den, däremot på en del orginal-chip så sänker boxen tändning, lägger på några procent i soppa-mapparna mm och bilen går allmänt dåligt.

lambdan bör ligga å pendla mellan 0.97-1.03volt på tomgång, då lirar den som den ska, bara å mäta signalen på den =)

Conny
2008-10-25, 01:15
Yapp, jag fattar det där med tomgångsmotorn. Självklart måste den väck och pluggas, när jag ska testa.
Har ett chip från www.g-laderseite.de Vet inte om det är bra, men har förstått, att just du är en jäkel på sånt...
Tändningen, har jag ställt, precis som du berättade.
Som sagt, jag fick inte så mkt volt, på min mätare, när jag mätte den signalen
Min bil har käkat upp 2st lambdor + 2 kattar, innan detta, på 3000mil.
Tror att jag har hittat det felet, i förra veckan.
En av kablarna till microbrytaren, för stängt läge, var av, 10cm från konaktstycket... Har haft kass tomgång länge, men inte nu längre=)
Så motorn har gått rätt fett, speciellt som jag kör en hel del kallstarter med min bil. Får kanske byta ännu en lambda.
Det är ju inte några problem nu längre, när man inte kör med originalkat.

Johan.N
2008-10-25, 16:10
LambdaVÄRDET (inte volt) ska vara mellan 0,97-1,03. Lambda 1.0 ska vara c:a 0,5V (0.455V). När lambdasonden är varm så pendlar den mellan c:a 0,3-0,7 volt.
Håll varvtalet på 2000 när du ska mäta så att sonden är tillräckligt varm. Hoppas det löser sig.

Conny
2008-10-25, 18:37
Hej o hå! Har precis kommit hem, efter lite pulande.
Pluggade igen efter tomgångsmotorn. Då fick jag ingen tomgång, längre.
Men nu skulle det testas på fullgas. Då blev det så här:
På 3:an vid 6000varv = 0,9
På 4:an vid 6000varv = 1,0 Hallelulja!
Det blev ju en jäkla skillnad=)
Då var det bevisat att den tomg.motorn som jag har haft på ett tag, var kass.
Satte på min originaltomg.motor, som har fått vila i 6månader, igen
Ut och testa igen.
Då blev det så här:
På 3:an vid 6000varv = 0,8
På 4:an vid 6000varv = 0,9
Det får väl anses som helt ok, eller?
Men det är inte föränn vid 4500varv som det börja hända saker.
Och vid 5000varv, så pinnar det på rejält, ända upp till 6000varv.
Tilläggas bör, att nu har jag fått en fin tomgång igen. Det har jag aldrig haft innan.
Mätte med min IR-termometer, på bakre ljuddämparen, efter testet.
290grader varmt! Det är ju inte att undra på att min sista gummiupphängning smälter hela tiden!
Har ni andra samma problem med det?

Manny
2008-10-25, 18:42
Va bra att du hittde det felet! Nya fel ställer sig på kö! :P

Sn00k
2008-10-25, 18:55
Johan.N: det stämmer nog ang lambdan, jag som var helt ute å susade, har nog stirrat mig blind på siffror å signaler på alla givare på vr6:an på sistone.. ;))

laddtrycket verkar som det ska, nu kanske du bara skulle ha haft en lite mer exakt ställd tändning så avgastempen sjunker dit den ska =)

Conny
2008-10-26, 01:52
Manny: Fel är till för att fixas!

Sn00k: Jag är med på att tändpunkten måste ändras. Ska prova lite annorlunda grader i morgon. (om nu inte mitt chip har en kass programvara...)
Vad tror du, mer eller mindre gradantal?
Kanske dax för ett ännu bättre chip?

Det verkar som om jag närmar mej bilens optimala punkt nu.
Men, ingenting går så bra, så att det inte kan gå ännu bättre...
Tack så länge!

Johan.N
2008-10-27, 21:47
Johan.N: det stämmer nog ang lambdan, jag som var helt ute å susade, har nog stirrat mig blind på siffror å signaler på alla givare på vr6:an på sistone.. ;))


Ja det är inte svårt och blanda ihop alla siffror och parametrar :-)