handdator

Visa fullständig version : Behövs Riktning? Påkörd Golf mkIV Variant



Jon
2008-10-22, 21:56
Fick ett mindre angenämnt problem häromdagen, någon som ignorerade väjningsplikten och körde rakt in i mitt vänstra bak-hjul.

Helt klara skador.. Krokig bakvagn, (vänstra hjulet ca 2cm längre bak än högra, plus synligt fel hjulvinkel) trasig fälg och repig kofångare.
Men det mindre skojiga är att efter detta så är bakluckan hopplöst jobbig att stänga, man får ta i rejält för att den ska gå i lås. (inget synligt som tar i)

Är det min vanliga tur och bilen blivit ramsne eller ?

Mvh Jon

Edit: Gäller en Golf mkIV Variant

Manny
2008-10-22, 22:04
Försäkrad? Nån verkstad borde ju kolla den iallfall tycker man...

Jon
2008-10-22, 22:12
Försäkrad? Nån verkstad borde ju kolla den iallfall tycker man...

Jodå helförsäkrad, den ska in på Freda.. Bara en tanke som slog mej att den kan ha blivit sne med tanke på bakluckan.
För man kan väl knappast ha så tur att det bara är låset som felar ?

Mvh Jon

Lillen
2008-10-22, 22:18
Låter riktbänk i mina öron.

Sitter bakvagnen snett och luckan kärvar/stänger/öppnar dåligt bör det kollas.
Jag skulle aldrig acceptera att få tillbaka bilen med vetskap om att detta fanns efter smällen.

Jon
2008-11-05, 17:41
Vad torde arbetstiden vara för följande (om alla delar finns hemma) dvs ren arbetstid ?

Demont/mont. kofångare bak
Demont/mont bakaxel +byte bussningar
Byte 1 strålkastare
4-hjulsmätning och ställa ratten rakt

Börjar få smärre psykbryt på VAG här i Östersund, idel ursäkter. (lovad leverens var förra fredan, men skjuts varje gång man ringer med flyktiga ursäkter)
Får för mej att man total ingnorerar min pga att jag har hyrbil, dvs inte så noga att min bil blir klar utan man skruvar lite på den vid tid över.

Mvh Jon

Lillen
2008-11-05, 18:17
Hur länge har de haft den?

Jon
2008-11-05, 18:22
Hur länge har de haft den?

Inte mer än 9 arbetsdagar =)


Mvh Jon

Edit... glömde att det passerat en dag till

Lillen
2008-11-05, 18:44
Kräv då att få ett datum för rep av din bil.
Dom borde ju ha leveransdatumm med mera för delar.
Sedan kan du ju fråga varför du inte fått info om hur det skall gå till?
Arbetsorder borde redan finnas om de haft bilen så länge , kräv att få se den.

Finns massor att göra.
Bara åk dit och få prata med dem lite vänligt!

Jon
2008-11-05, 19:28
Kräv då att få ett datum för rep av din bil.
Dom borde ju ha leveransdatumm med mera för delar.


Redan provat detta, första lev. dagen var förra fredan och då ringde man på morgonen och berättade att man inte kunde bli klar och berättade att på måndag skulle man allt vara klar.
Som komp. så erbjöd dom sej att ta på sej hyrbilskontraktet. (därav min misstanke om att man hela tiden tar andra arbeten i mellan)

På måndag ringer jag vid lunch för att höra när jag kan hämta bilen, samma visa "lite körigt vi hann inte din bil idag, men i morron är den klar".

Tisdag, återigen samma resa, vi har börjat med din bil, och att man troligen är klar till 16.00.(man lovar att återkomma, men gör inte det), då pratar man om bakvagnsbytet +4hjulsmätningen.
Ringer vid 14.00 då eg. hyrbilen ska tillbaka, får reda på att man inte kommer att hinna.
Avis-killen skrattar. -"typiskt VAG"
Kofången och lyktan "ska" vara klart. (omöjlig å få bekräftat dock)

Onsdag, får jag smått psykbryt då man återigen flyktar och lovar att återkomma och inte kan ge några raka besked.
Och idag när jag kollade med Avis så har man dessutom inte heller gjort klart där.. så det är fortfarande jag som står å betalar för hyrbilen.

Och givetvis så ringer ingen tillbaka, så jag krävde att få prata med kundansvarig (visade sej att det va VD.n)
Lastade ur mej rejält och berättade hur man blir behandlad som kund hos dom.
Berättade även att det gör inget att det tar tid, men att man då kan vara ärlig och berätta det i stället för att hela tiden lova saker som man inte håller.

Han lät uppriktigt besviken i alla fall och lovade återkomma (inte hört något än, då jag pratade med honom strax innan 16 idag så lär det bli tidigast i morron)

// Jon

Jon
2008-11-05, 19:35
Känner att jag blev förbannad igen, nu när man sitter å funderar på det.

Hur lång tid ska de jobbet ta i timmar ? kan inte vara allt för många timmars jobb eller ?

Mvh Jon

Henrik.M
2008-11-05, 19:41
Känner att jag blev förbannad igen, nu när man sitter å funderar på det.

Hur lång tid ska de jobbet ta i timmar ? kan inte vara allt för många timmars jobb eller ?

Mvh Jon

Prova får du se. ;-)

Jon
2008-11-05, 19:58
Prova får du se. ;-)

Givande svar, vad vill du ha sagt ? att det kommer att ta flera dygn att ta ner en trasig b-axel och att sedan montera dit en sprattlans ny ?

/ Jon

Henrik.M
2008-11-05, 21:01
Givande svar, vad vill du ha sagt ? att det kommer att ta flera dygn att ta ner en trasig b-axel och att sedan montera dit en sprattlans ny ?

Är väl inte bara en trasig bakaxel om jag förstår rätt , är det inte lack/rikt av bakskärm och 4-hjulsmätning också ?
Sen är svaret väldigt givande , eftersom folk oftast klagar och gnäller och i själva verket inte egentligen vet vad dom klagar och gnäller över.

Det gnälls bara för gnällandets skull........ i många fall.

Har du haft ner en bakaxel?
Har du riktat en skärm?
Har du lackat en skärm?

Jag kan svara ja på alla 3 frågor.....kan du?

VWGolIV
2008-11-05, 21:16
Har du haft ner en bakaxel?
Har du riktat en skärm?
Har du lackat en skärm?

Jag kan svara ja på alla 3 frågor.....kan du?


Jag kan =)


Jag håller med henrik, vissa saker tar tid, men då är det ändå bättre att verkstaden INTE ger några datum då bilen är klar, utan ringer när den är klar.

Henrik.M
2008-11-05, 21:24
Jag håller med henrik, vissa saker tar tid, men då är det ändå bättre att verkstaden INTE ger några datum då bilen är klar, utan ringer när den är klar.

Där är ju också ett fel , kundmotagaren har inte en susning om hur lång tid vissa saker tar.
Kunden har ännu mindre susning.

Sen är iofs min personliga åsikt att efter 9 dagar vara missnöjd för att man fått vänta länge på sin bil när den är på skaderep är i överkant.
Ibland får man vänta flera månader innan dom ens har tid att ta in bilen och f-bolaget har godkänt repet.
Med tanke på att de flesta verkstäder lejer bort lackarbeten , får man räkna med 3-4 dar extra för dessa jobb.

Men det är ju vad jag anser.......sen att andra anser att bilen ska vara klar så fort den rullar in genom tröskeln kan jag inget göra åt. =)

Jon
2008-11-05, 21:27
Är väl inte bara en trasig bakaxel om jag förstår rätt , är det inte lack/rikt av bakskärm och 4-hjulsmätning också ?
Sen är svaret väldigt givande , eftersom folk oftast klagar och gnäller och i själva verket inte egentligen vet vad dom klagar och gnäller över.

Det gnälls bara för gnällandets skull........ i många fall.

Har du haft ner en bakaxel?
Har du riktat en skärm?
Har du lackat en skärm?

Jag kan svara ja på alla 3 frågor.....kan du?

Jobbet som är kvar och det de i alla fall säger så är det utbytet av b-axeln, sen om man sitter och ljuger om det med, har jag ingen aning om.

Lackningen var kofångare (den tog de bort dag 1 och skickade till annat företag, den kom tillbaka och monterades tebax på bilen dag 3, enligt vad man säger i alla fall)
Bakskärmen har klarat sej utan skador.

Ja x 2, har inte riktat nån skärm, men utfört 4-hjulsmätning par ggr.
B-axel på en Passatan och en 535 (bmw) (bussningsbyten i båda fall)
Lack på både en Rocco, Passat och Duett (hel-lack), kan iofs inte påstå att jag är duktig på det.

Och jag vet att jobbena tar tid och garanterat längre för mej än för dom som har vanan.
Jag vill veta vad man som VAG.are anser är en normal arbetstid för som jag skrev, utbyte b-axel, strålkastare och Kofångare mont/demont. (då lacken itne utfördes på plats) ?!

Och mitt klagande är inte eg. själva tiden arbetet tar, utan mer att man lovar att återkomma utan att göra det och att man ger falska leverenslöften.
Inte ger raka besked på frågor, tex frågade om vad som var klart/kvar att göra..
Så får man till svar att "ehh, jag vet inte" alternativt "det borde vara klart, det tar jag för givet att det är"m, även fått motfrågan "men hämtade du inte bilen igår ?".
Vilket intryck skulle du av det ? att man har med en seriös firma att göra ?

Mvh Jon

Henrik.M
2008-11-05, 21:39
Och mitt klagande är inte eg. själva tiden arbetet tar, utan mer att man lovar att återkomma utan att göra det och att man ger falska leverenslöften.
Inte ger raka besked på frågor, tex frågade om vad som var klart/kvar att göra..
Så får man till svar att "ehh, jag vet inte" alternativt "det borde vara klart, det tar jag för givet att det är"m, även fått motfrågan "men hämtade du inte bilen igår ?".
Vilket intryck skulle du av det ? att man har med en seriös firma att göra ?

Det enda intryck jag får är din version , som slipas efter varje inlägg.
Blir bara värre och värre ju mer man läser......kontsigt att du inte skrev det i första inlägget.
Då var du bara irriterad över att du ringt idag och ännu ej fått svar , det är ännu onsdag. =)

Brukar säga att man borde prova jobba på en VAG verkstad eller vanlig bilverkstad och se om det verkligen är så jävligt...eller om 90% av det som skrivs/sägs/berättas är överdrivet.
Mycket av det jag dagligen hör och läser tas med en nypa salt. ;-)

Jon
2008-11-05, 21:46
Jag kan =)


Jag håller med henrik, vissa saker tar tid, men då är det ändå bättre att verkstaden INTE ger några datum då bilen är klar, utan ringer när den är klar.

Är helt inne på din linje, jag hade personligen inte räknat med att det skulle gå så snabbt som en vecka.
Men när man gett leverensbesked på detta, så har man givetvis skapat en förväntan hos kund i detta fall mej och då anser jag att man håller det.
Och har man f**kat till det (shit happens), så kan man vara ärlig nog och berätta det och inte förska köpa tid genom att lova leverens nästföljande dag. (upprepade ggr)

Mvh Jon

VWGolIV
2008-11-05, 21:48
Att kundmottagaren inte vet när bilen är klar, förstår jag.
Frågan är VEM som sagt att saker är klara men ändå inte ?

Jag hade blivit arg om jag ringt o de säger att man kan hämta den en viss dag och så är den inte färdig.

Då min bil varit inne så har jag alltid sagt till dem att ring om det är problem med något eller så ring när bilen är klar, oavsätt hur lång tid det tar.

På det sättet blir ingen missnöjd.

Jon
2008-11-05, 21:58
Det enda intryck jag får är din version , som slipas efter varje inlägg.
Blir bara värre och värre ju mer man läser......kontsigt att du inte skrev det i första inlägget.
Då var du bara irriterad över att du ringt idag och ännu ej fått svar , det är ännu onsdag. =)


Slipas vet jag inte, jag började med att ställa en fråga om vad rimlig tid för arbetet torde vara.
och att jag fått flera undanflykter, som jag upplever det.

Sen frågade Lillen om jag krävt ett leverensdatum, det har jag inet gjort utan det var VAG själva som gav förra fredan som leverensdatum och jag förklarade även hur gången vart (väldigt kortfattad)

Sen har du kommit med motfrågor och tycker att jag är löljig om eftersom jag tycker att 9 arbetsdagar är för kort tid
Och jag har försökt förklara mer tydligt, sen får du kalla det slipa eller vad du vill.

Och återigen jag har aldrig sagt att 9 arbetsdagar är för mycket (då har jag vart otydlig), men däremot 5 arbetsdagar extra på VAG´s eget leverensdatum utan vettig förklaring tycker jag är USELT.

Mvh Jon

Grundfrågan kvarstår, vad pratar vi för arbetstid på följande utbyte b-axel, strålkastare och Kofångare mont/demont. ??

Jon
2008-11-05, 22:16
Att kundmottagaren inte vet när bilen är klar, förstår jag.
Frågan är VEM som sagt att saker är klara men ändå inte ?



Det är kundmottagaren på Bilskada i detta fall, men om inte han vet varför sitter han då och ger leverensbesked ?

Mvh Jon

Henrik.M
2008-11-05, 22:36
Sen har du kommit med motfrågor och tycker att jag är löljig om eftersom jag tycker att 9 arbetsdagar är för kort tid
Och jag har försökt förklara mer tydligt, sen får du kalla det slipa eller vad du vill.

Ett tips är ju att du läser igenom det du skrivit engång till , så förstår du varför jag få uppfattningen om att du slipar versionen en aning för varje inlägg.


Du skrev att du var irriterad för att det tog lång tid och i det fallet hade dom haft bilen 9 dagar (går att läsa högre upp) , senare skrev du att du var irriterad för att verkstan sagt massa saker & påstått att du redan hämtat bilen & att dom inte hört av sig samma dag du ringde. (även det står högre upp).
Samt att du i ena stunden pratat med "någon" sedan pratat med VD:n vilket i nästa inlägg blivit en kundmotagare på bilskadesidan.

Läs själv så fattar du varför man blir förvirrad över vad du egentligen vill komma fram till?

Som motfråga på din fråga ang bakaxeln :
Var bilen krokig & är den isf uppmätt?

Om inte kan det ta allt melllan en kvart och 14 dagar att få dit en ny bakaxel.
Prova själv skruva i en rak bult i ett snett hål så inser du var jag vill komma.
Finns ju en anledning till att bakaxeln byts , den anledningen är antagligen för att den förflyttat sig åt något håll.
Frågan är sen om även infästningspunkterna i bakvagnsbryggan flyttat sig.

Kanske därför det tar så lång tid för dom.....dom glömde informera dig om att den ska upp på en ritkbänk också innan man får dit den nya bakaxeln vilket brukar ta ett par arbetsdagar med rikt?

Att svara på din bakaxelfråga utan dom parametrarna är som att ge ett svar på hur långt ett snöre är.

Konkreta frågor ger konkreta svar , luddiga frågor ger motfrågor följt av luddiga svar.

I övrigt.

Stötfångare bak ur/in ca 15-20 minuter

Stötf fram ur/in 15-20 minuter. (måste lös för att bytas strålk)

Strålk ur/in ca 10 minuter

Inställninstrålk ett par miunter.

För en van mekaniker med bultar/skruvar som sitter normalt fast & som gjort det förut.

Svårare än så är det inte.

Jon
2008-11-05, 23:05
Ber om ursäkt om jag vart otydlig, sitter på arbetet så lätt att man tappar tråden mellan samtalena och jag ser att det jag skrivit går missuppfatta.

Det som stör mej är att man spräcker sitt eget leverensbesked, nu då med 5 arbetsdagar utan att förklara varför och lovar saker som man inte håller.
Så som att ringa tillbaka, ordna allt med hyrbilsfirman som utlovat, utan jag har själv fått ringa då varje dag å förlänga bokningen och försöka förklara att man fått nytt leverens-besked.

Därav min nyfikenhet vad den eg. arbetstiden borde vara, givetvis under förutsättning att alla delarna finns och att inget är snett.

Sen kan jag bara säga att som kund i detta fall är det svårt att ha förståelse att det tar tid när man itne får nån info.

Mvh Jon

Nu ere kväller...

Plura
2008-11-05, 23:56
Jadu Jon...

På Berners i Östersund ska man komma in i kostym
och vifta med guldtackor för att man överhuvudtaget
ska känna sig välkommen, det har många fått erfara
genom åren. När min bil blev krockad så var det enda dom
på verkstan skulle göra var att kolla på bilen och konstatera att
den inte gick att reparera så försäkringsbolaget skulle lösa in den.
Detta tog nästan 2 månader. Personligt besök varje dag bruka
kunna få fart på dom så testa det.

Jon
2008-11-06, 14:38
Kanske dags att inse att det är standard-VAG.

Nu vet jag inte om det var pratet med VD.n som tog skruv, men idag ringde dom faktiskt och förklarade varför man inte kan lämna tillbaka bilen idag.

Nu är det sagt i morron Em, vi får väl se.. nån gång kanske dom till och med prickar sin utlovade leverens-dag.

Mvh Jon

J.L
2008-11-06, 17:47
Fick också erfara lite lögner från VAG-anställd,
var inne på Björstigs i Vara i veckan och fotade Pekka's
mk1 som står bredvid golf mk6 ( som ännu är täckt med skynke )

Frågade en kostym-nisse vid ett skrivbord när det var avtäckning på
golf 6an?

Lördag, svarade han

okej, jag trodde det var nu i veckan, sa jag

Nej vi täcker av den på Lördag.

Ok, är det ok om jag tar ett par kort på den gula golf-ettan?

Jajjamän, det går alldeles utmärkt.



Tog mina bilder, spanade en liten stund och for hemåt,
men idag, Torsdag ringer Pekka och vill ha hjälp med datorn
och ska senare in för att kolla när dem täcker av 6an...

Jaha?



sorry för kapad tråd ;-)

Mini_me
2008-11-07, 06:04
Om dom sagt fredag och inte kan hålla det utan rimlig förklaring..JA då är det pissigt.

Om vi inte får klart bilar på min avdelning (Ej plåt) så ringer vi så fort vi ser att tiden inte räcker..har vi fuckat upp nåt..ja då säger vi det.

Lättare än så blir det ju inte...om man ljuger så blir du som kund bara arg fast senare..om man säger som det är att tex "jag satte din bil i ett dicke vid provkröning" eller "jag knäckte en sak som vi inte hade hemma" så blir du irreterad där och då men inte sen..eller hur?

Pissigt gjort av firman hur som helst.

Mini_me
2008-11-07, 06:05
Och säljare har aldrig haft bra koll ;-D

Jon
2008-11-08, 14:28
Fick också erfara lite lögner från VAG-anställd,
var inne på Björstigs i Vara i veckan och fotade Pekka's
mk1 som står bredvid golf mk6 ( som ännu är täckt med skynke )

Frågade en kostym-nisse vid ett skrivbord när det var avtäckning på
golf 6an?
Lördag, svarade han

sorry för kapad tråd ;-)

Kapa på du =)
Såg tv-reklamen för avtäckningen säger faktiskt Lördag, dvs idag.

Och Skräll nog så ringde man vid 15.00 igår från VAG och helt plötsligt var allt ordnat och jag kunde komma och hämta bilen.
Och man har på eget initiativ reklamerat fälgrenoveringen (misslyckats med få rätt nyans, skiljde rätt mycket)
Helt plötsligt från ingen service och vara otrevlig, till att ge bra service..Go figure.

Nu har jag inte hunnit granska jobbet, men allt ser vid en snabb koll riktigt bra ut.

Mvh Jon

Marcus
2008-11-08, 15:44
Fick också erfara lite lögner från VAG-anställd,
var inne på Björstigs i Vara i veckan och fotade Pekka's
mk1 som står bredvid golf mk6 ( som ännu är täckt med skynke )

Frågade en kostym-nisse vid ett skrivbord när det var avtäckning på
golf 6an?

Lördag, svarade han

okej, jag trodde det var nu i veckan, sa jag

Nej vi täcker av den på Lördag.

Ok, är det ok om jag tar ett par kort på den gula golf-ettan?

Jajjamän, det går alldeles utmärkt.



Tog mina bilder, spanade en liten stund och for hemåt,
men idag, Torsdag ringer Pekka och vill ha hjälp med datorn
och ska senare in för att kolla när dem täcker av 6an...

Jaha?



sorry för kapad tråd ;-)

Han ljög inte, officiella avtäckningen är idag lördag. Endast speciellt inbjudna hade möjlighet att titta på den innan dess.

Henrik.M
2008-11-08, 15:56
Ännu ett bra exempel på bristande information där någon tror att dom blivit lurade fast dom inte har blivit det......och därmed åter sågar personal på VAG i en tråd på GTI-klubben.

Jag är inte bitter och jag tar inte åt mig , jag tog bara chansen att ge ett färskt och konkret exempel.
Det exemplet styrker även det jag flera gånger skrivit , irritation bygger oftas på bristande kommunikation. =)

Ofifciell premiär idag lördag. , VIP premiär i torsdags.

dalle82
2008-11-08, 17:44
Har följt tråden ett tag nu.

jag tycker inte man ska dra alla VAG över en kant, jag är väldigt nöjd med min verkstad och återförsäljare Kristianstads Bilcentrum där mina nuvarande bilar är köpta och min familj har anlitat dem sedan 1990 vid köp av familjens första VW, då en Jetta GL.
Bra service och har man klantat sig har man erkänt. Vid installation av farthållare i min Audi lyckades man förstöra en plastdetalj och även orsaka en spricka i vindrutan. Självklart åtgärdades detta kostnadsfritt och utan diskussion. Kundmottagarna är oxå kunniga och bemöter kunderna bra tycker jag. Nöjd kund är en återkommande kund.