handdator

Visa fullständig version : fördelarlocket Golf 2a



jante
2008-10-22, 21:07
Har dykt upp mer problem med min golf 2a cl 91 nu..
Svår startad å när den väl startar så går den skit dåligt i en halv minut..
Har bytt stift, rotor, tändkablar å fördelarlocket..
Blev lite bättre nu men inte helt bra..
Men sen när jag tog bort fördelarlocket en gång till å skulle kolla att jag fått på det rätt så såg jag att,
rotorn inte stod mitt för stiften i fördelarlocket, utan ca 10mm vid sidan om..
Har fördelarlocket eller botten delen vridit sej på något sätt eller ska det vara så??
Försökte vrida fördelarlocket så långt det gick å det hållet som rotorn stod men fortfarande ca 10 mm stifter i fördelarlocket..
Om nu fördelarlocket eller botten delen kan vrida sej hur gör jag för att vrida till baks det??

Manny
2008-10-22, 21:12
Nu har du ändrat tändningen. Rotorn snurrar när motorn går. När du stänger av så stannar rotorn lite varstans. Rekomenderar en inställning av tändningen mha strobelampa och kunskap :D.

jante
2008-10-22, 22:10
Nu har du ändrat tändningen. Rotorn snurrar när motorn går. När du stänger av så stannar rotorn lite varstans. Rekomenderar en inställning av tändningen mha strobelampa och kunskap :D.

Så rotorn pekar inte alltid mot ett av stiften i fördelarlocket då när motorn är av??
Ändras tändningen av sej själv??

Får lämna in den om det nu är så då, fast vill lägga så lite pengar som möjligt på den..

Jon
2008-10-22, 22:14
Får lämna in den om det nu är så då, fast vill lägga så lite pengar som möjligt på den..

Ska nästan vilken verkstad som helst kunna hjälpa dej med och ska inte kosta mycket, tar max 5 min för kunnig.

Mvh Jon

Manny
2008-10-22, 22:20
Så rotorn pekar inte alltid mot ett av stiften i fördelarlocket då när motorn är av??


Nej.



Ändras tändningen av sej själv??

Nej, DU ändrade den genom att vrida på fördelaren.



Får lämna in den om det nu är så då, fast vill lägga så lite pengar som möjligt på den..

Snabbt o lätt fixat enligt ovan.

jante
2008-10-23, 18:39
Hur gör man för att vrida på fördelaren då??
För det är la inte bara locket. det går ju bara att vrida typ 5mm max.
Ska åka förbi en värkstad i morgon å se om dom har tid att fixa det hela..

Manny
2008-10-23, 18:46
Nej stopp! Jag missuppfattade dig. Du har inte ändrat tändningen. Du har ju bara flyttat på locket!
Jag fattade det som att du hade flyttat hela fördelaren! Du behöver INTE åka till en verkstad för detta.

Skyller på att jag var trött :P.

Själva fördelaren som locket sitter i förutsätter jag att det är fast. Är det inte det så kan det vara det som är problemet. Men jag tycker det är osannolikt att den har flyttat på sig.

Det är något annat som är fel!

Jon
2008-10-23, 18:48
Hur gör man för att vrida på fördelaren då??
För det är la inte bara locket. det går ju bara att vrida typ 5mm max.
Ska åka förbi en värkstad i morgon å se om dom har tid att fixa det hela..

Om du bara försökt vrida på locket så ska det inte vara nån fara, så länge inte nått gått sönder i locket eller rotorn bara.

För att vrida fördelaren så lossar man skruven som klämmer en bricka mot själva foten av färdelaren och när man lossat på den så kan man vrida hela fördelaren.
Samtidigt som du vrider fördelaren så ställer du om tändningen på bilen, vilket kan resultera i att den går illa eller inte alls.

Mvh Jon

Edit: Manny, du e inte ensam om att vart trött tydligen =)

jante
2008-10-23, 18:58
haha Ja trött är man allt ibland..
Fördelaren sitter ej löst..


Ska låta en mekaniker kolla på tädningen..
Bara kul att vet bara hur man gjorde..

Manny
2008-10-23, 19:24
Kolla up de klassiska felen, vakumläckor o tempgivare

jante
2008-10-23, 19:32
Kolla up de klassiska felen, vakumläckor o tempgivare


Vakum har jag letat efter med startgas, mycket runt förgasarhuvudet..
Tempgivaren är den blå eller röda kontakten som sitter i framkant på motorn på en fet slang va???
Går mäta med multimeter å se den är paj??
typ mäta motståndet i den???

jante
2008-10-26, 16:39
Startar ej över huvudtaget nu..

jante
2008-10-30, 18:54
Nu funkar bilen igen. Den blå Tempgivaren var sönder..