handdator

Visa fullständig version : Otroligt ryckig motor först efter 30-45 minuters körning ???



Alexander
2008-10-22, 10:20
Go´dagens vänner !

Har fått ett märkligt beteende på halsen med min Country!
Tänkte kolla med er som är mer på banan än mig ,vad som kan vara fel.
Bilen är en 91:a med gti motor. Den startar och går alldeles förträfligt i cirka
30 till 45 minuter sen......börjar det tråkiga. Den rycker nått alldeles hemskt och dessutom ryker den svart avgasrök just när detta sker....inte annars.
Om jag trycker ner kopplingen och gasar till rejält ....så går motorn OK i cirka 3-4 sekunder,sen kommer problemet tillbaka igen ???
När jag stannar bilen och låter den svalna så blir allt normalt igen. Detta gör att man inte kan lita på bilen vid längre sträckor,som ni förstår.

Tack för alla tips på förhand !

Alexander.

Mackan73
2008-10-22, 12:00
Lite svårt att avgöra, men svart avgasrök brukar tyda på att motorn får för mkt bensin. Det man kan kolla är väl tempgivare samt kallstartsventil till att börja med.

Alexander
2008-10-23, 10:46
Skall ta å kolla upp dom här grejjerna!

Hur kollar man om tempgivaren och kallstartsventilen fungerar.

Hmmmmm......man kanske skall dra ut kontakten till kallstartsventilen nästa gång som problemet uppstår !?

Tempgivaren...var sitter den och vad gör den?

Tack !

pekka kiiskilä
2008-10-23, 12:54
Dra ut kontakten till kallstarten när den blir varm och funkar den bra så är det en av tempgivarna som gått sönder vilken det är har jag inte i minnet men du får säkert hjälp med det här.

Alexander
2008-10-23, 16:57
Tackar för tipset Pekka !

Alexander
2008-10-29, 21:51
Det var temperatursensorn som var kass och som gjorde att den gick så ryckigt!
kalasbra !
Den sitter på framsidan på motorn.Två kontakter som sitter bredvid varandra på samma burk !
En blå och en svart.Det var den blåa som behövdes bytas.200spänn och nu går bilen ännu bättre än innan jag hade detta problemet!!!!!!!!!!!

Sketabra....ha de gött !!

Alexander.