handdator

Visa fullständig version : Motorproblem 1.8T



Salming
2008-10-21, 19:19
Hejsan alla vw-experter! Har problem med min Bora 1.8T,har hitills lagt ut över 10000 på felsökning hos lokala VAG. verkstan utan succe så jag tänkte höra här om någon har nån ide. Den gula symbolen med motorn (avgasrening) har tänt sig ett antal ggr. de sista månaderna,verkstan har bytt ventil för turboreglering och lambdasond. Jag får nästan aldrig ut full effekt ur motorn ,ibland rycker o bluddrar motorn en stund o sen börjar turbon ladda som den ska. (jag har steg 1 chippning). Idag fanns bara en felkod: Rad 1 ,blandningsanpassning (mult) systemet är för magert står det. Vet ju inte om turbon gör nån nytta alls nu för när det funkar som det ska är det en jäkla skillnad!
Någon som har nån ide om det hela?

Henrik.M
2008-10-21, 20:01
(jag har steg 1 chippning).

Har du/någon annan aldrig reflekterat om det är just det som är problemet?
Det jag menar är , har dom på verkstan fått kännedom om att bilen är chippad eller har dom bara felsökt i tron om att bilen är orginal.

Har du varit i kontakt med dom som chippat bilen & beskrivit problemen med att den går för magert?

Vad laddar bilen?

Är LMM:en kollad?

I mina öron låter det som chippningen är problemet om allt annat är kollat , är iofs bara en kvalificierad gissning.

Salming
2008-10-21, 20:15
Det är 3 år sen den blev chippad o har gått fint tills i höstas, kan också nämnas att kamremmen byttes strax före problemen började.

Henrik.M
2008-10-21, 20:28
Är LMM:en + motortemgivaren kollad? (Lufmassemätaren).

Brukar oftas hänga på 3 givare när det spökar med blandningenn , Tempgivare , LMM alternativt Lamda & i vissa fall defekt motorstyrdon.

Men det är ganska klassiska/enkla saker & jag tycker det borde isåfall vara kollat?

Det är ventilen för turboregleringen jag hakar upp mig på , varför har dom bytt den??

Antar vi snackar N75?

Därav intressant att veta hur mycket den laddar när den laddar?

polomannen
2008-10-21, 20:41
Henrik...dom har kanske byt den pga att den tappar turbo trycket.

Ett tips till inläggaren är kolla ev tjuvluft minsta spricka på nån slang kan påvervka felkoden du har fått fram på datan.

Salming
2008-10-21, 20:46
Tackar för svar. Men jag tror kanske att felkoden kommer sig av att inte turbon laddar som den ska eller den kanske inte tillåts snurra på för att blandningen är för mager?

Henrik.M
2008-10-21, 20:57
Henrik...dom har kanske byt den pga att den tappar turbo trycket.

Därav intressant att veta vad den laddar med chippet.

Kan ju lika gärna vara en slaktad turbo om vi tänker långsökt.
Det jag är nyfiken på är hur mycket turbon laddar , exempelvis säg att den laddar över 1 bar och du kör omkring så flera år......då kan man börja fundera i bakändan av problemet.
Dvs är turbon mekaniskt friskt och svaret skulle säkerligen vara : nej.
Att turbon är trasigt framgår inte av felminnen , det måste man se och känna sig till för att konstatera.

Steg 1 är att kolla om den laddar övht.

Annars har man ju en chippad sugmotorbil istället för chippad överladdad bil & då kan allt helt plötsligt bli lågiskt varför bränsle/luftblandningen inte stämmer.

Hänger du med var jag vill komma?

Polomannen ->Både du och jag vet att man ite alltid ska förlita sig till en dator vid felsökning.....då skulle problemen vara jävligt enkla. ;-)

Detta är bara mina tankegångar kring problemet men jag kan lika gärna vara på fel spår.

Salming
2008-10-21, 21:01
Hur mkt. den laddar vet jag inte. Men du har ju rätt i ditt resonemang att jag kör runt med en sugmotorbil.Det konstiga är att turbon laddar på rejält ibland, och då utan missljud.

Mini_me
2008-10-21, 21:21
Det är 3 år sen den blev chippad o har gått fint tills i höstas, kan också nämnas att kamremmen byttes strax före problemen började.

Sitter den rätt?? Du anar inte hur många som utgår ifrån att den sitter som den ska.

Eftersom du har svårt att hitta felet så får vi ta det från lägsta punkt och rabbla upp alla saker som kan vara fel.

*Lambda sond.
*Defekt Turbo.
*Läck nånstans.
*Kuggrem sitter fel.
*Styrdon defekt.
*LLM defekt.
*Gasspjäll defekt.
*Nån tempgivare defekt.
*Troll i bilen...?
*Sbs?

;-D

Hoppas du löser det.

Henrik.M
2008-10-21, 21:31
Sen vill jag inte kasta skit på någon.

Men en annan tanke som slog mig var om den inte laddar som den ska efter byte av N75 , då kan inte det vara problemet & då måste man börja titta på andra saker.

Men jag säger som jag brukar......det är svårt att laga en bil bakom en dataskärm så det mesta blir bara teoretiska spekulationer som kan vara helt åt skogen.

Ibland har man dock tur att dom ev kan hjälpa någon på vägen. ;-)

Salming
2008-10-21, 21:31
Ujuj mkt. dyra grejer där. En fråga: finns det nåt som kan kärva rent mekaniskt som ska lasta på turbon,ibland känns det ju efter lite bludder som att det släpper o sen går den fint?

Mini_me
2008-10-22, 06:55
WASTEGATE kan ju kärva men den brukar fastna i ett läge (öppen eller stängd eller där imellan.

mejn
2008-10-22, 11:38
Jag tycker det låter som lmm eller tänddelar,,

Salming
2008-10-22, 12:23
En konstig sak är att varje gång verkstan pluggat in instr. o läst av felkoderna
brukar bilen hacka o rycka ca. 10 sekunder innan den går rent igen. Kan LMM:n styra så att turbon inte laddar menar du?

mejn
2008-10-22, 14:08
När min lmm var kass vägrade bilen ladda mer än 0,7 bytte och vips så var det 1,2 igen.
Den mäter ju luftmängden och ger bränsle efter det, mäter den fel och ger för lite bränsle i förhållande till luft så spikar motorn och då kan bilen gå ner i nödläge eller bara kompensera för spikningen vilket ger mindre ladd och mindre effekt. Den gör väl inte så att turbon laddar mindre men den tar vara på mindre del av laddtrycket typ,

Henrik.M
2008-10-22, 16:15
Den mäter ju luftmängden

Den mäter densiteten i luftmolekylerna , dvs luftmassan. =)

Salming
2008-10-22, 20:19
Har läst här att man kan dra "ur" lmm:en ,kan jag göra det o se om turbon laddar på?

Mini_me
2008-10-22, 20:21
Rycker du kabeln så går bilen på fasta värden (Nöd läge typ)...så om LMM är defekt kan det hjälpa (i ett felsöknings syfte).

Går bilen att varva ur eller bluddrar den vid 5000+ v/min?

Salming
2008-10-22, 20:28
har ej märkt att den bluddrar,bara att turbon inte laddar

mejn
2008-10-22, 20:33
. Jag får nästan aldrig ut full effekt ur motorn ,ibland rycker o bluddrar motorn en stund o sen börjar turbon ladda som den ska.

Okej. Kanske vi ska gå igenom problemet igen,

Salming
2008-10-22, 20:38
haha tagen på bar gärning,men på låga varv dock,kanske 1 gång på 50 som turbon laddar på

Henrik.M
2008-10-22, 21:32
Vad exakt är nu problemet??

Att bilen bluddrar?

Att motorlampan tänds?

Att bilen inte laddar?

Det är så här man spenderar läropengar på en bil....man gissar problem.

Är det så att bilen inte laddar (vilket jag trott i denna tråd) så är det en gansa snabb sak att kontollera turbon.

1. Se till att kolla om den har laddtryck med ladrycksmätare.

2. Kolla om turbon lever.......visuellt.

Salming
2008-10-23, 17:44
Nej bluddrandet är inte något problem det har den bara gjort någon enstaka gång innan turbon börjar funka,annars går den fint men inte alls med den effekten som jag hade. Får kanske uppsöka verkstad igen för att mäta laddtrycket,är lite nyfiken på det där med lmm:en ska se om jag hittar den o dra ur kontakten.

Salming
2008-10-28, 18:49
Hej igen! Struntade i vag o åkte till stjernqvist-racing i uddevalla istället. Han beställde hem en ny LMM o vips så släckte sig lampan o bilen går finfint igen. Tack för visat intresse.

Henrik.M
2008-10-28, 20:12
Se där. =)