handdator

Visa fullständig version : ingen cirkulation på kylvattnet! golf 3 1,8 -92



ecm_z28
2008-10-21, 07:35
Hej alla glada vw människor!

ja har bråkat med morsans golf nu ett par kvällar.. tror det är en ADZ motor i den, kan vara ABS oxå. tysk import tillverkad -92

jag får ingen cirkulation på vattnet i kylsystemet, så den kokar!

lite observationer och försök:

*) sitter splitterny vattenpump då det var min första tanke.
*) inte stopp i kylaren. vattnet rinner fint igenom nedre ingången när man häller i övre slangen..
*) ifrån termostaten -> kylaren -> halva övre slangen på kylaren är kall medans motorn ligger nästan på 110grader! noll cirkulation även utan termostat!
*) provat 2st termostater, nu åker vi utan termostat, och den enda skillnaden som görs är att det tar längre tid innan den kokar. så nu kommer morsan till jobbet..
*) två varma värmepaketslangar, men det kommer ingen värme inne, eller ja väldigt lite iaf.


fortsätter senare när ja kommer på mer vi provat, men ja blir tokig! vill få ordning på bilen..

Mvh Björne

Raz
2008-10-21, 10:10
Kolla ifall du har avgaser i kylarvattnet, om du har det så har du antagligen en spricka i toppen.
Verkstäder har ett mätverktyg för sånt, du kanske kan be någon verkstad om hjälp?

ökenvinden
2008-10-21, 11:43
Hello!

Jag hade samma problem som du för ett tag sedan.
Kolla så att O-ringen i kylarlocket(påfyllningen) ligger i sitt spår...

Toresbo
2008-10-21, 13:38
kolla så att det kommer vatten ur den lilla slang anslutning på vattenstosen på toppen. där den smala slangen mellan expansionskärl och topp sitter
kan bli stopp i den

MaNNe
2008-10-21, 18:15
kolla så att det kommer vatten ur den lilla slang anslutning på vattenstosen på toppen. där den smala slangen mellan expansionskärl och topp sitter
kan bli stopp i den
Hade samma problem med min MK1a. Då var det den smala slangen det var
stopp i, så kolla den.

Plura
2008-10-21, 18:22
Kolla även slangarna till värmepaketet, sitter ventiler där som brukar bråka. Testa byt ut dessa mot rörstump i lämplig dimension. Funkade fint på min när jag hade samma problem :)

ecm_z28
2008-10-21, 19:59
ska spola rent alla slangar och rör samt byta ut ventilerna mot rör.. men ja börjar fundera på om det inte är toppen som gått åt helvete.. :(

Subzero
2009-03-11, 22:29
Lite sent inlägg, men jag har precis samma problem.. Bytt termostat två gånger, vattenpumpen verkar helt ok..
Men kall slang från termostaten -> kylaren -> halva övre slangen ungefär.. Jag har iaf värme i kupén..
Jag har försökt får ur alla luft ur kylsystemet men vet inte om det kan göra så det blir såhär ifall det ligger luft kvar nånstans?
Det är för övrigt en ABS motor i min (passat -93)..
Jag misstänker att min multirem går på fel sida om vattenpumpens remhjul.. Remhjulet är slätt, alltså inga spår för remmen att gå i, det tycker jag visar på att det är baksidan av remmen som ska ligga an mot det remhjulet, eller hur? Så var det inte på min iaf, remmen gick runt vevaxel remskivan, sen på undersidan av vattenpumpens skiva å så upp till generatorn å sen tillbaka till vevaxeln..
Nån som kan säga hur den ska gå?

JettaSport
2011-06-19, 22:50
Hur gick det för er med era bilar sen?
Har ju samma och har toppen inne för planing just nu. Hoppas INTE spricka i den.