handdator

Visa fullständig version : göra kamremsbyte på AWT-motor



jollykent
2008-10-20, 22:50
tjena!

Tänkte göra kamremsbyte på en AWT-motor nu till helgen. men vad ska man byta egentligen? har kollat på guiderna som finns länkade här på forumet och sen jämfört med vad mekonomen har att tillgå.

Jag ska ju byta vattenpump oxå!

inköpslista:

1st kamrem
1st spännrulle
1st löprulle
1st vattenpump

sen finns det något dom kallar för "vibrationsdämpare" behöver man byta den oxå eller är jag helt ute och cyklar? :) den va ju rätt dyr så hade varit bra om man slapp den!

Ha de fint!!

Mvh
Anders

Norpan
2008-10-20, 23:35
Köp dom grejorna du radat upp.
Skulle även bytt multirem och ac-rem när fronten ändå är borta.

Jag skulle köpt orginalprylar iaf när det gäller kamremsgrejor och
vattenpump.
Dämparen behövs inte bytas om den inte läcker men den är gått lika länge som övriga grejor så det kan vara idé...

Henrik.M
2008-10-20, 23:38
sen finns det något dom kallar för "vibrationsdämpare" behöver man byta den oxå eller är jag helt ute och cyklar? :) den va ju rätt dyr så hade varit bra om man slapp den!

Dumt att INTE byta den eftersom den jobbar ihop med spännrullen.
Ett ras är dyrare än en vibrationsdämpare.


inköpslista:

1st kamrem
1st spännrulle
1st löprulle
1st vattenpump

1st fläktrem
1st AC-rem
spänn element till ovanstående.

Så slipper du byta det senare.
Ett tips är att kolla priserna på VAG eftersom delarna till AWT brukar vara billigare än på mekonomen. (Tro det eller ej)
I alla fall i denna stad och det utan rabbater.

Byta hellre för mycket än för lite och se det inte som en utgift utan en investering för att undvika framtida ras.

Henrik.M
2008-10-20, 23:39
Någon var snabbare men vi är på EXAKT samma linje. =)

jollykent
2008-10-21, 00:18
okej. då blir de en dämpare oxå! tycker inte ni att det är ganska saftigt med 3000kr bara i delar för ett kamremsbyte?? de tycker jag är helt hutlöst! detta är på mekonomen! ska kolla vad VAG ska ha för grejerna imorgon. om dom fattar vad jag menar vill säga. lite si och så med VAG här i stan. ibland undrar man om dom vet ens vilka bilmärken dom håller på med.....:p

VWGolIV
2008-10-21, 00:27
Kostar att ligga på topp =)

Det är ju ändå mycket billigare än ett motorras...

jollykent
2008-10-21, 01:04
hehe jo de är sant de!

är de många här på forumet som gjort detta arbete?? har läst en del guider och börjar få rätt bra kläm på de! är det något man ska tänka på extra noga förutom att remmen kommer på rätt plats?

Sen undrar jag oxå hur man får kylaren och det i "serviceposition". de står någonting om att man ska sätta i några långa bultar i hålen efter hållarna till krockbalken. har jag fattat det rätt då?

Mvh
Anders

Henrik.M
2008-10-21, 01:27
Istället för att jag skiver en halvdassig guide som genererar frågor. =)

Ägna ett tag till att läsa länkarna så besvarar det dina frågor.

Det som skiljer dessa guider från AWT:n är vattenpumpen och lycktorna i fronten.
I övrigt är det bara läsa och följa så löser du det.

http://www.taligentx.com/passat/maintenance/timingbelt/

jollykent
2008-10-22, 00:51
tjena igen! efter å ha lagt ner ett x antal timmar på läsning av guider på hur man byter kamrem så börjar det mesta klarna! Men! när man kollar på bilden på spännrullen på exempelvis mekonomens hemsida så saknar den ett hål som man ska sticka in en insexnyckel för att kunna sätta tillbaka det där metallbläcket. varför saknas detta och hur ska man då göra för att få tillbaka spännaren i rätt läge?

skulle även bli väldigt tacksam om någon kan förklara på svenska hur man gör just med den biten med spännaren och vibrationsdämparen. kollade lite i Autodata och där säger dom att man ska ha ett spel på ca8mm mellan spännrullen och vibrationsdämparen men det står ingen annanstans (alltså i några guider på nätet). dom har ett 8mm borr imellan för att justera detta....

blir lite förvirrad alltså......

mvh
Anders

jollykent
2008-10-22, 01:57
kan varmt rekommendera alla er som ska byta kamrem på era AWT-motorer att köpa grejerna på AD-center. minst 1000kr billigare än andra ställen plus att man får allt i ett kit! Utom vattenpumpen då såklart!

Kitet har artikelnumret: VKMA 01918 och är förövrigt tillverkat av SKF.
kostar ca 1650kr plus vattenpump på runt en 500kr

ha de fint där ute i vw världen!

Såg förresten den nya scirocon idag hos min lokala vag-handlare......FET!!!!

Henrik.M
2008-10-22, 01:59
Bilderna brukar bara beskriva delen generellt , dvs bilden kan vara på en spännrulle från ett helt annan bilmärke/modell.
Så haka inte upp dig på mekonomens bilder. =)
Eller så köper du på VAG och är säker på att du får rätt.

Vibrationsdämparen justerar du som sagt in med en borr & den borren ska vara 6mm.

jollykent
2008-10-22, 11:24
okej!

men var sätter jag det borret???

Mawe
2008-10-22, 11:27
Eller så köper du på VAG och är säker på att du får rätt.


Du borde vara säljare istället för Mek Henrik!

Så mycket gratis PR du gör för VW ;)

Henrik.M
2008-10-22, 17:17
men var sätter jag det borret???

Mellan vibbdämparen och spännrullen.
Hittar tyvärr inga bilder , men jag är övertygad om att du förstår när du ser allt framför dig.
Jag vill minnas att jag använde en 6mm borr & bilen rullar än , men det kan lika gärna vara 8mm.
Så jag passar på den biten. (tips är att fråga någon som garanterat vet).
Är föräldraledig så jag har inte haft upp en motorhuv på 8 veckor & kamremsbyte på AWT har jag klarat mig ifrån sen jag bytte min egen i våras. =)

Sen att jag är kass på att beskriva gör inte saken bättre.



Så mycket gratis PR du gör för VW ;)

Jag vet ju vad jag gör PR för.
Och hade du haft dom prisrena jag har hade du inte ens funderat. ;-)

jollykent
2008-10-23, 02:54
har en fråga till......det står att man måste använda sig av ett specialverktyg när man ska justera och få spännrullen i spänn. behöver man det eller kan man använda sig av insexhålet och en nyckel istället??

Mvh
Anders

Henrik.M
2008-10-23, 12:39
Rullen går lika bra att justera med en spetstång alt låsringstång.

jollykent
2008-10-24, 19:02
tjena igen!

Har hållt på hela dagen å har nu lyckats å riva bort det gamla och ska dit med de nya. men blir inte klok på de här med borret.

ska de sitta mellan själva rullen och dämparen eller mellan klacken (på rullen) och dämparen?

min teori är att det ska sitta mellan själva rullen och dämparen eftersom klacken låg helt emot dämparen när det gamla satt där. har jag rätt??

mvh
Anders

Henrik.M
2008-10-25, 01:26
tjena igen!

Har hållt på hela dagen å har nu lyckats å riva bort det gamla och ska dit med de nya. men blir inte klok på de här med borret.

ska de sitta mellan själva rullen och dämparen eller mellan klacken (på rullen) och dämparen?

min teori är att det ska sitta mellan själva rullen och dämparen eftersom klacken låg helt emot dämparen när det gamla satt där. har jag rätt??

mvh
Anders

Läs här : http://www.audizine.com/forum/showthread.php?t=189107

jollykent
2008-11-06, 01:46
glömde ju skriva att jag lyckades med kamremsbytet och allt blev kanonbra! kändes jävligt gott att ha sparat 8000kr iaf!

ta det bara lugnt och metodiskt så är det inte så svårt. tog mig 2 dagar ungefär.

dag 1: plocka bort front och ställa kylare i servicläge samt bort med den gamla remmen och spännare och dämpare.

dag 2: montera allt igen. detta tar tid innan man får det rätt! tänk på att vrida motorn för hand många varv innan du ger dig på att starta. dra även ur kontakterna till tändhattarna och kör på starten en stund. glöm heller inte att lufta kylsystemet! tänk även på att dödlägesmarkeringarna på motorn diffar en del. iaf på min motor. (jag tar inte ansvar för om någon ställer in sin motor fel)


Mvh
Anders