handdator

Visa fullständig version : Tvätta Coilovers...Tips?



Wannabee
2008-10-20, 18:32
Ska tvätta upp mina coilovers så småningom.

Hur brukar ni göra? Diskborste och ngt medel?

Lillen
2008-10-20, 19:01
Avfetta , skura , lossa justermuttrarna , skölj NOGA och ha dit något skydd mot rost.
Finns spray för att skydda med.

Jaaacob
2008-10-20, 23:25
Jag brukar köpa WD40 på burk å fylla på i min blomspruta, spruta på, låt verka. tvätta av, spruta på rengöra med trasa osv... tills det blir rent :)

Sen fetta in. å täcka med skydd igen. (cykelslang/mopedslang/mcslang + plastspännen eller vad man nu kallar det)

pekka kiiskilä
2008-10-20, 23:29
Hålrumsavax är utmärkt med och det håller borta rosten mm men när det ska justeras så får man bara tvätta av vaxet och skruva.

Lillen
2008-10-21, 12:04
Finns ju även strumpor att montera utan på hela paketet.
Kan köpas hos Enduro/crosstillbehörssäljare.

Wannabee
2008-10-21, 20:23
Nu har jag fixat 3 av Coilsen....men förståss så satt ju den sista fast...eller jag får den skruvad ca 2 varv så låser det...

Har sprayat på duktigt med WD40 nu och ska låta det verka ordentligt över natten så kanske det snurrar imorgon. Om inte måste jag testa med riktit hett vatten och försöka tvätta ännu mera.

Har ngn monterat dessa ovannämnda skydd och isåfall råkat ta en bild på det hela?

onk
2008-10-22, 23:26
Varför tvätta och greja?
När dom väl är nere ska dom stanna där..

:)

Wannabee
2008-10-23, 18:09
Detta var ett alternativ jo...MEN! ;)

Med ca 4cm under framläppen och ungefär 6cm markfri gång så fanns inget alternativ till besiktningen. (krävs 8cm markfrigång)

Nåväl muttern släppte igår och idag har jag besiktat men nu gick den inte igenom pga att fjädrorna fram var lösa när han lyfte bilen! :( Såå...nu ska det skruvas uppåt lite ytterligare...

Lillen
2008-10-23, 18:53
Med ca 4cm under framläppen och ungefär 6cm markfri gång så fanns inget alternativ till besiktningen. (krävs 8cm markfrigång)

Var har du fått detta berättat?
Jag har klarat SBP med låg bil.
Då testades bromsar och annat på vägen.

Står det att läsa någonstans eller har sbp sagt det?
Bara undrar så man kan läsa dokumentet.

Quattro_mannen
2008-10-23, 20:50
Var har du fått detta berättat?
Jag har klarat SBP med låg bil.
Då testades bromsar och annat på vägen.

Står det att läsa någonstans eller har sbp sagt det?
Bara undrar så man kan läsa dokumentet.

I underbara Finland finns det skojjiga regler vet du :)

Lillen
2008-10-23, 21:13
Ahh aj fan.
Då fattar jag =)
Såg ju inte ens att han åxå var Finne.

Sorry för ikkeläsningen!

pekka kiiskilä
2008-10-23, 22:39
Ja att finland har knepiga regler är kännt av entusiaster där för det är vissa procent ombyggt om jag minns rätt och andra bestämmelser i motorbyte mm.