handdator

Visa fullständig version : Rätt att lämna tillbaka bilen efter köp?



Holmgren
2007-05-30, 08:18
Min kompis var iväg och köpte en Polo GTI -01.
Fungerade fin fint när han var och testade den.
Men under färden hem så blev allt varmare i motorn m,m. Därmed blir oljan lite tunnare och dom stora problemen med växellådan började visa sig.
Efter att jag testat den rekomenderade jag honom starkt att åka till VAG så dom fick titta på bilen.
En ny växellåda samt koppling kommer behövas för den rasar när som hellst fick han till svar, 23 000kr.
Detta är givetvis något den förra ägaren viste om.
Så nu till min fråga. Vad kan man göra?
Vad har man för rättigheter? Bilen köptes privat.
Tacksam för all hjälp...

Lindahl
2007-05-30, 08:45
Hej
enligt konsumentverket: http://www.bilar.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=766&lngArticleId=303 och http://www.bilar.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=766&lngArticleId=304.

Verkar rätt kört pga privatköp

//Håkan

Falcor
2007-05-30, 08:50
Vid privatköp ligger det största ansvaret på köparen dvs det är väldigt svårt att hålla säljaren ansvarig för nånting. Att få en prisuppgift från VAG är dessutom som att ställa sig i duschen och riva tusenlappar. En begagnad låda från skroten och en icke VAG verkstad som gör jobbet så borde det priset lätt kunna dras ner till mindre än hälften.

Sciroccoplågare
2007-05-30, 09:58
Rätt kört vid privatköp, om inte säljaren lovat en massa som inte är sant.

Vid privatköp är enda möjligheten att få rätt som köpare, om säljaren (helst skriftligt) sagt att växellåda och koppling är perfekt. Drar h*n till med att det är nya, så är det ännu bättre. För om det inte skulle vara så, då är säljaren skyldig att ge dig pengarna, som nytt kostar och det kan bli dyrt.

Har själv en gång i tiden fått tillbaka pengarna för vad två nya värmeväxlare på en VW buss kostade, för att säljaren var lite väl pratsam vid affären, men det fick gå till rätten (småmål) först.

Holmgren
2007-05-30, 10:49
Skrev ett oväsentligt inlägg innan jag viste om dom skrivit kvitto, går inte ta bort inlägget helt..

Holmgren
2007-05-30, 10:57
Inte alls omöjligt att han får rätt.
Kvitto har skrivits nämligen.
Om ni är intresserade hur han kommer gå till väga kan jag säga lite snabbt nu som vi vet.
Gå in på:
www.lagrummet.se
På vänster sida klickar du på Författningar
Sedan klickar du på Register över Svensk författningssamling (SFS)
Där söker du på Köplage
Då kommer det upp en ny sida och där klickar du på Länk till fulltext
Nu kan du läsa paragraf: 19, 32, 34, 36 och 37.
Det var allt. Ska följa upp detta och se vad som händer.

VWGolIV
2007-05-30, 11:25
Holmgren, Din kompis har chans att få rätt, oavsätt om det är privat eller företag.

Det han kan förvänta sig är att processen kommer att ta månader OM inte säljaren och köparen gör upp i godo utanför juridikens värld.


Jag köpte en V**vo som var kass, och fick vänta 11 månader + reparationstiden på 1 månad innan jag kunde använda den bil
som ja betalt närmare 100 000 kr för.

Det tråkiga med allt var att bilen skönk i värde + att ja fick ordna en annan
bil o köra med under tiden.

Så hade ja vetat så hade ja betalt skadan själv och sålt bilen direkt.
Då hade ja inte förlorat så mycket pengar jäntemot vad ja förlora när
ja sålde bilen.


Vidare så köp en låda på skroten eller reparera den gamla.
I med ny koppling och gör jobbet själv.
Pris kanske runt 7-12 tusen.

HBack
2007-05-30, 12:06
Dessa tre punkter är nog intressanta.

http://www.bilar.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=766&lngArticleId=306

Bengan.U
2007-05-30, 13:32
Hej.

Denna punkten skulle ju kunna gälla för köpet:
"-bilen var i väsentligt sämre skick än köparen med ledning av priset och andra omständigheter kunde förutsätta."

Att repa bilen för en billig peng och sälja den vidare.....
Är det ärligt,när man själv råkat illa ut så ska det väl inte drabba andra oxå ...... Att köpa vxllåda på skroten ger
ju inga garantier för Att den ska hålla bättre än den förra.
Vore ju bra om köpare och säljare kunnde komma överens,halva vägen var t.ex.......

MVH/Bengan.U

Gullideckel
2007-05-30, 15:10
Hej.

Denna punkten skulle ju kunna gälla för köpet:
"-bilen var i väsentligt sämre skick än köparen med ledning av priset och andra omständigheter kunde förutsätta."

Att repa bilen för en billig peng och sälja den vidare.....
Är det ärligt,när man själv råkat illa ut så ska det väl inte drabba andra oxå ...... Att köpa vxllåda på skroten ger
ju inga garantier för Att den ska hålla bättre än den förra.
Vore ju bra om köpare och säljare kunnde komma överens,halva vägen var t.ex.......

MVH/Bengan.U

Jag förstår inte ditt resonemang riktigt här...ska man köpa en helt ny låda på VAG för att kunna känna sig 100% ärlig eller?

Skroten säljer begagnade men fullt fungarande delar och visar det sig att delen man köpt är trasig har man samma juridiska möjligheter att häva det köpet som du haft om du köpt rutten Potatis på ICA..

P-plats.se
2007-05-30, 17:03
Renovera lådan istället för att byta den...

Sen kanske inte säljaren alls visste om att låan vra defekt eller den kanske tom var ok vi leverans, hur ska motsatsen bevisas!?

Henke
2007-05-30, 19:02
Nu räcker det inte med att kunna läsa lagtext för att kunna vinna en process i tingsrätten. Om du kollar på 20 § köplagen så ser du att köparen har en undersökningsplikt. Alla fel som man kan upptäcka vid en provkörning går det inte att få till köprättsligt fel i efterhand. Köparen måste dessutom visa att felet fanns vid köpet. Kan vara väldigt svårt när det gäller gamla bilar, även om det nu upptäcktes på resan hem.

Man bör dessutom tänka på att om man förlorar en process så får man betala säljarens ombudskostnader. Det kan bli dyrt.

Men jag hoppas att det går bra för din kompis.

Nattuggla
2007-05-30, 19:22
Förlorar man målet och har drivit det själv BLIR det dyrt när man förlorar. Aldrig sett en rättegång ha kostnader på under 15k för båda parter och det är sura pengar att förlora.

Försök göra upp i godo och går inte det får man väl helt enkelt jämföra oddsen. Vad det kostar att fixa eller om det är värt risken att åka på kostnaden för rättegången.

Var inte länge sedan jag läste om en husägare som blivit grundlurad och stämde säljaren på 75k. I tingsrätten friades säljaren men han åkte dit i hovrätten. Dock fick båda parter betala sina egna kostnader och köparen åkte på att betala över 150k. Detta för att få 75k. Så tänk efter före, så gott det går iaf.

Surt för din polare för övrigt :/

Holmgren
2007-05-30, 19:51
Ja vi får se vad som händer.
Givetvis ska an kolla upp vad det kan kosta att ta det vidare med.
Idag kollade han med stället som P-plats tipsade mig om. Ett ställe som renoverar växellådor i GBG. Dom kommer ta 12k för att renovera upp den samt byta koppling.
Så där är vi nere i hälften av vad som först sas.

P-plats.se
2007-05-30, 23:14
Sen har man ju ofta maskinskada i försäkringen...
Kolla vad som gäller med bolaget men tänk på att felet då inte fanns när försäkringen teckandes utan uppkommit nu i efterhand!
Jag hade en självrisk på 25% men stilleståndserättningen blev högre än självrisken så det kostade mig inte en krona att få lådan renoverad på min Polo GTi.