handdator

Visa fullständig version : 1,8 16V motor -> MK1, vad behövs?



NOlsson
2008-10-16, 17:30
Tjena alla Golf-kunniga människor, hoppas på lite svar här på forumet om det kan bli verklighet av min idé!

Är så att jag har fått för mig en helt idiotisk idé, tänkte ta (om det nu är relativt lätt) min 16V KR-motor och stoppa ner i en MK1 GTI 1,8 för att ha ner till Bugrun! Tanken är inte att bygget ska bli lagligt och godkänt o.s.v. , bilen ska bara ha 16V-motorn under Bugrun Så det här med att man måste byta bakbromsar etc. struntar jag i!

Vad är det då som behövs för att få ner motorn i en MK1:a? Tänkte använda mig utav min låda och motor (komplett med elen), vad jag har förstått så är det "bara" att använda sig av motorfästena till en MK1 1,6:a? Lådan passar? Går det att köra med soppapumparna från 1:an?
Är säkert massa saker jag inte vet, men skulle vara kul om någon kunde tala om vad som behövs för det här bus-bygget!?

Vet ju att många har satt i 16V-motorn i MK1:or :)

OBS! Bilen är ej tänkt att vara laglig, som jag skrev tidigare så åker motorn ur direkt efter Bugrun (om det nu är relativt lätt att byta)!

MVH

Raz
2008-10-16, 17:46
Själva bytet är inga större problem, jag hade nog mest strul med att få till luftboxen så den passade i motorutrymmet, jag var tvungen att kapa ur botten på den för att den skulle få plats på höjden samt dra om röret från luftboxen till spjällhuset.
Jag fick tillverka ett eget motorfäste på sidan av motorn men det kanske fungerar med en från en Mk1 1,6a, det testade jag aldrig.

Växellådan passar utan problem men drivaxlarna måste modifieras. 16V axlarna är för långa och Mk1 axlarna har fel storlek på inre drivknutarna så dom passar inte på medbringarna.

Jag använde Golf (GTI) Mk1 bensinpumpen till mitt bygge.
Om du använder elen från donatorbilen så är det inga problem där heller.

NOlsson
2008-10-16, 18:06
Hur gjorde du med drivaxlarna för att få det att lira?

Tacksam för flera svar, samt skulle gärna vilja veta hur det är med motorfästet från en 1,6:a! Har för mig att det skulle passa, men vet inte säkert :)

Går det att göra någon egen luftbox? Eller är det grymt noga med volymen på den?

LOW´N SLOW
2008-10-16, 19:26
för att svara på de med luft boxen så kan du ta underdelen ifrån en volvo b230e. den med meksprut där sitter vågen och boxen på motorn och den är i alu. det passar även med koniskt filter direkt på den

Junfors
2008-10-16, 23:16
Använd lådan från ettan så slipper du bekymmer med drivaxlarna. Gällande elen är det bara den lilla kabelhärvan till tändningen du behöver, resten kan du plugga, ex tomgångsmotor.

jooeell
2008-10-17, 12:55
om du är intresserad så har jag ett scirocco insug som ligger o dräller PMa vid intresse