handdator

Visa fullständig version : Problem med packning (oljefilterhållare-kylare)?



razer
2008-10-14, 18:17
På senaste bankörningen råkade jag ut för ett litet(stort?) problem...

När jag växlade ner från tredje till andra växeln så "sköt" jag packningen(O-ringen) mellan oljefilterhållaren och vattenoljekylaren.

Tidigare har jag haft ett litet läckage från den trakten men inte lyckats lokalisera det.

Är det någon som varit med om något liknande?

Jag har inte hunnit riva något än, men bogserade hem bilen och ska kolla hur det ser ut i tråget...

Bild finns http://razer.mine.nu/jettan/20081012%20-%20IMG_3160.JPG (OBS!! Stor)

Henrik.M
2008-10-14, 18:41
Jag har varit med om det för många år sedan på min dåvarande MK2:a.
Det ploppade till under huven och packningen såg ut som på din.
Har dock aldrig kommit på varför den gjorde så , den gjorde bara så 1 gång & aldrig mer.

razer
2008-10-14, 19:00
ok, inga skador på vevaxellager?

Resultatet för mig var att det var olja i hela motorutrymmet och oljelampan tändes (jag stängde av direkt)

Jag har tänkt ta bort min vatten-oljekylare och köra enbart med den luftkylda.

Henrik.M
2008-10-14, 20:11
ok, inga skador på vevaxellager?

Nope.
Jag körde dock inte till oljelampan lyste utan detta hände när jag stod på tomgång första sommaren jag ägde bilen.
Poff!
Lät det under huven och så sipprade det olja.

Jag är inte säker på varför den gjorde så men jag misstänker att det var oljetrycks reduceringen i pumpen som låste sig.
Följden blev för högt oljetryck och oljekylarpackningen small.

Hittade inget i varken tråg eller något annat.
Tog lös oljepumpen , badade den i vanolen , bytte olja och filter och efter det hade jag inga fler packningssprängningar.

Kan ju iofs ha varit något med oljefiltret också?

razer
2008-10-14, 20:55
ok, jag ska hem och riva isär allt i helgen får vi se vad jag hittar...

När packningen gick sönder för mig så kom det olja på banan och jag åkte av (sakta), sen när jag stog på tomgång(tror det var tomgång) så tändes lampan och jag stängde av..

Tack för tipsen!

razer
2008-10-20, 13:28
Nu har jag rivit bort oljetråg, oljepump, oljefilterhållare och monterat tillbaka allt.
Jag hittar inget som är trasigt. Det enda jag hittat som var fel är att hela paketet med vatten-oljekylare, oljekylsadapter osv var löst (allt som sitter på skruven till oljefilterhållaren).

En teori jag har är att det är själva skruven till oljekylaren (den man får med våffeladaptern) har dåliga gängor och hoppat över. Men den gick att dra åt igen och verkar sitta kvar så det känns konstigt.

magoo
2008-10-20, 16:52
har du hårda bussningar i anslutning till motorn?
Jag hade samma problem med en mk2 16v som var kittade med plastbussningar i så gott som hela bilen inklusive motorfästena.
Resultatet var att man "hackade tänder" när man åkte med bilen för att den vibrerade så mycket. Oljefilter/oljefilterhållare skruvade upp sig flertalet gånger även om jag skruvade åt så mycket jag kunde ( med handkraft)

Jani Hast
2008-10-20, 17:01
Då är det bara att rengöra från olja och ta lite gänglåsning på muttern.

D_Stenlund
2008-10-20, 22:22
razer du har pm

razer
2008-10-20, 22:28
har du hårda bussningar i anslutning till motorn?
Jag hade samma problem med en mk2 16v som var kittade med plastbussningar i så gott som hela bilen inklusive motorfästena.
Resultatet var att man "hackade tänder" när man åkte med bilen för att den vibrerade så mycket. Oljefilter/oljefilterhållare skruvade upp sig flertalet gånger även om jag skruvade åt så mycket jag kunde ( med handkraft)

Jag kör med "metallfästen"(fjädrar) till motorn och polybussningar till allt annt.
Motorfästena från dli-teknik http://www.dli-teknik.se/bilder/motorkuddar/mk2/racebak.jpg
Jag gör som du, monterar filtret med handkraft. Hade du någon lösning på problemet eller var det kontroll ofta som gällde?

Jag har tagit bort vatten-oljekylaren och monterat våffel-adaptern med gänglåsning nu, hoppas det sitter.

razer
2008-10-20, 22:29
Då är det bara att rengöra från olja och ta lite gänglåsning på muttern.

Jag hoppas det funkar, ska testa i nästa helg, tror jag (måste bara blästra och lacka oljetråget efter lite svetsning (skvalpplåtar).

magoo
2008-10-21, 08:10
jag gjorde det som stod ovan, jag tvättade rent och drog åt med locktite på muttern som spände fast oljekylaren (ordentligt) men filtret var det fortfarande handkraft som gällde. jag kände lite då och då på filtret ....

razer
2008-10-21, 08:47
jag gjorde det som stod ovan, jag tvättade rent och drog åt med locktite på muttern som spände fast oljekylaren (ordentligt) men filtret var det fortfarande handkraft som gällde. jag kände lite då och då på filtret ....

ok, fint då borde samma metod fungera för mig också. Jag får prova...

Tack för tipset!