handdator

Visa fullständig version : Digifant + turbokonvertering



bobbafett
2007-05-29, 21:14
Hej!

Har varit och kikat på en turbokonverterad Golf2 Gti 8V -89a med digifant, motorn är kompsänkt med S2 stakar och kolvar. Spridare och bränslepump är uppgraderade.

Är det samma typ av insprutning som sitter på G60 och i såfall finns det i såfall någon lämplig programvara om man vill köra med originalsprutet???

Mvh Andreas

Sn00k
2007-05-30, 01:22
Det är en Digifant II:a.. medans digifant I:a sitter på G60.. det går att bygga om 2:an till en 1:a om man bara vet hur.. =)
2:an använder sig av luftmängdmätare, medans 1:an använder mapsensor.

Programvara går att lösa till digifant I boxarna, jag programmerar/mappar dom själv, och håller på å utveklar lite smidigare rutiner för att underlätta mappningen just nu.. eller ja.. nu är jag nergrävd i garaget inför bugrun.. måste ju titta ner med nå litet busbygge iaf, även om riktiga bilen är långt ifrån klar ;)

bobbafett
2007-05-30, 21:57
Tack för svaret Snook, då vet jag vart jag ska vända mig ifall jag ska bygga vidare på denna maskin.

Blir det både box samt luftmängdmätare som måste ersättas vid konvertering från Digifant 2 till 1?

Är det enbart bränslemängden i förhållande till luftmängden som kan justeras i detta sprut, då det inte sitter någon elektronisk styrd tändning utan mekanisk fördelare??? Alltså kan tändkurvan justeras?

Sn00k
2007-05-30, 23:44
"Blir det både box samt luftmängdmätare som måste ersättas vid konvertering från Digifant 2 till 1?"

luftmängdmätaren kastas, men boxen är densamma, några kablar ska däremot flyttas, samt nå småpryttlar lödas om i boxen, bla en mapsensor lär lödas i.. sen epromen bytas.. då blir den helt plötsligt en digifant I box.. =)

"Är det enbart bränslemängden i förhållande till luftmängden som kan justeras i detta sprut, då det inte sitter någon elektronisk styrd tändning utan mekanisk fördelare??? Alltså kan tändkurvan justeras?"

Fördelaren är visserligen mekanisk, men sprutet är helt elektroniskt, och både soppa och tändning kan mappas. det är ganska likvärdigt med ett haltech E6K/E6X, och har utöver det en del små roliga funktioner.

Sn00k
2007-05-30, 23:48
Tilläggas kanske ska att Digifanten är ett ganska komplext sprut, väldigt avancerade formler för uträkningarna va gäller bränsle å tändning etc.. vilket gör den till en mycket bra insprutning, kanske lite före sin tid.. =)