handdator

Visa fullständig version : Info om Caravelle T4



mejn
2007-05-29, 20:45
Är det någon som har en faktabroschyr eller liknand om Caravelle T4, eller om någon har koll på olika motorers förbrukning och prestanda,Både bensin och disel. Och allmänna svagheter hos dessa bussar..

Marcus
2007-05-29, 23:51
Kolla de här vägen: http://www.volkswagentransportbilar.se/page_5261.shtml

mejn
2007-05-30, 17:08
Det där gäller väll dom nya modellerna skulle jag tro..

Henke
2007-05-30, 17:45
Fråga på den här sidan. Där får du säkert hjälp.

http://www.typ2-klubben.com/

Marcus
2007-05-30, 19:10
Det där gäller väll dom nya modellerna skulle jag tro..

Det står att man kan kontakta Svenska Volkswagen den vägen. Antagligen kan de skaka fram de uppgifter du söker - kanske t.o.m. skicka över ett faktablad från tiden då det begav sig.

Ulf
2007-05-31, 10:15
Jag har en Transporter -96, 2,5 TDI högskåp. Förbrukningen normalkörning ligger på ca 0,7. Med tävlingsbilen på släp ökar den till ca 1,0. Bilen är kanon att köra.
Negativt: ROSTEN, det lilla rostskydd/grundfärg som finns på bilen har de nog bara dimmat dit på fabriken. Det rostar överallt.

mejn
2007-05-31, 21:10
Ja rosten verkar ju vara ett stort problem på dom men det får man väl fixa till. Mycket överkommlig förbrukning. Kan man kapa bort mellanväggen på transportern utan att det blir några problem med bilen eller SBP? Skulle nämligen vilja ha plåt istället för rutor men ha öppet mellan kupe och bakre utrymme.

Sciroccoplågare
2007-06-04, 10:19
Ja rosten verkar ju vara ett stort problem på dom men det får man väl fixa till. Mycket överkommlig förbrukning. Kan man kapa bort mellanväggen på transportern utan att det blir några problem med bilen eller SBP? Skulle nämligen vilja ha plåt istället för rutor men ha öppet mellan kupe och bakre utrymme.

Är den lastbilsregad så måste du ha ett lastskydd. Du kan ta bort plåten och sätta dit ett galler istället och om den är förlängd, så går det att ha gallret vid skjutdörrens bakkant och ändå få tillräckligt lastutrymme för att det skall vara godkänt. Vad det gäller hållbarheten, så blir den lika bra som en med säten bak.

Ulf
2007-06-04, 15:40
Jag har kapat bort plåtväggen bakom framsätet och byggt en ny mellanvägg som är placerad i skjutdörrens bakkant.
Satt in 3 st separata stolar bak och 1 st fram (istället för soffan). Den har jag reggad som lätt lastbil. Tänk bara på att det krävs ett lastutrymme med 1,7 meters längd. De mäter med stängd bakdörr. Mellanväggen får luta så det kan vara mindre än 1,7 meter en bit upp från golvet.

När de mätte min transporter fattades det 6 mm och det blev ombesiktning. Gjorde en ny besiktning på annan ort där det blev godkänt.
Sätter du in galler eller vägg skall den vara godkänd. Det krävs ett intyg från tillverkaren att den klarar lasten.

/Ulf

mejn
2007-06-04, 16:33
Hur är det om man kapar väggen i höjd med ryggstödet på stolarna eller gör en del av väggen öppningsbar typ så att man har hela väggar kvar bakom stolarna och öppet i mitten?

Sciroccoplågare
2007-06-07, 01:57
Hur är det om man kapar väggen i höjd med ryggstödet på stolarna eller gör en del av väggen öppningsbar typ så att man har hela väggar kvar bakom stolarna och öppet i mitten?
Skall vara HEL vägg/nät mellan last och passagerare. Du kan möjligvis fixa en "lönndörr" som går enkelt att öppna, men som ej syns vid besikning.