handdator

Visa fullständig version : Inget tryck i bromssystemet (Mk1)



Nommis
2008-10-12, 14:41
Jag blir tokig... får inte bromssystemet till att hålla trycket. kan pumpa upp tryck och de håller sålänge jag har foten på pedalen men släpper jag i ens 2 sec så är det helt borta! vad kan felet vara???

Jag har nya ok fram och bak nya skiver nya klossar bättrebegangnad bromsservo bytt huvudbromssylinder 4ggr 3 bättre begangnade och en ny! får det inte att funka har luftat som en galning både med en kompis som pumpar och med tryck luft i behållaren (ett såndär lock man sätter på)

Några tips funderingar hjälp jag har inte en aning om vad jag ska göra.. man vill ju inte heller anta att nya delar är trasiga men hur kan jag kolla så att det är helt utan å köpa nytt ????

Bilen är en Caddy -88 med skivor bak och G60 skiver fram 9" bromsservo och 22 huvudbromscylinder.

All hjälp välkomnas!


// Robin

VWGolIV
2008-10-12, 16:09
Det grundläggande är att kolla så att allt är spänt så det inte läcker någonstans.

Har du luftat manuellt ? Dvs utan tryckluft ?
Luftat i rätt ordning ?

Nommis
2008-10-12, 17:57
Alla bromsrörs nipplar är dragna och inget läkage utav vetska iaf..

har luftat både manuelt och med tryckluft..

rätt ordning har jag antagligen inte luftat i iom att jag inte vet vilken ordning det är..

pekka kiiskilä
2008-10-12, 23:58
Jag har haft ett liknande problem och det var fabrikationsfel på ett bromsbelägg fram,
Du kan även ha luft kvar bak om du har monterat skivor så då får du trycka in bromstryckventilen och lufta sedan.

Barbapappa
2008-10-13, 10:52
rätt ordning har jag antagligen inte luftat i iom att jag inte vet vilken ordning det är..Rätt ordning brukar väl vara att man börjar med den nippeln som är längst bort från bromsvätskebehållaren, dvs. höger bak, sen kär man vänster bak, höger fram och vänster fram.

Sen om det verkligen är detta som är problemet vet jag inte. ;-)

Nommis
2008-10-13, 17:19
Rätt ordning brukar väl vara att man börjar med den nippeln som är längst bort från bromsvätskebehållaren, dvs. höger bak, sen kär man vänster bak, höger fram och vänster fram.

Sen om det verkligen är detta som är problemet vet jag inte. ;-)

ja i den ordningen har jag luftat.. men det käns inte som att det är luft i systemet kommer vätska så fint så..

Å som pakka skriver om bromsbelägget det kan jag inte förstå hur det skulle få systemet att inte hålla trycket låter lusstigt i mina öron men å andra sidan så är jag inte såå hemma på bromsar

// Robin

gtd_stefan
2008-10-13, 22:23
Hej. det låter lite som att du kanske har en för liten huvudbromscylinder i förhållande till
oken, har du testat med någon större..

Hogge
2008-10-13, 22:47
Jag har haft detta problem 2ggr på farsans 245 och en gång på min mk 2. Det som har hänt i mina fall är, att när alla ok är nya så går kolvarna helt enkelt för för lätt tillbaka. Alltså måste du pumpa ut kolven för att få broms, när du sedan släpper pedalen går kolven för långt in och när du sedan ska bromsa så tar den inte. Medicinen är att köra och pumpa på pedalen så mycket det går och till slut tar pedalen länge och längre upp. Folk kommer säkert tycka att detta låter märkligt men det är så det är, detta har fungerat i alla mina fall. Det tar kanske någon vecka eller så men det är värt ett försök


Mvh Håkan

Nommis
2008-10-13, 22:53
Hej. det låter lite som att du kanske har en för liten huvudbromscylinder i förhållande till
oken, har du testat med någon större..

Hejsan!
huvudbromscylindern ska vara rätt står 22 på den så jag antar att det är en 22.22mm samma som G60 har...

men man kanse ska prova en som är änu större? frågan är ju då hur stor ? och vilken bil har den ?

// Robin

krillle87
2008-10-14, 21:10
Har precis samma fel på min golf3,, har bytt huvudbromscylinder till en helt ny då blev det tillochmed snäppet sämre, så nu återstår för mig att hitta en annan (vacumservo/bromsservo) kan inte vara nått annat ju

Särkelä
2008-10-14, 21:37
har haft liknande problem på min golf trea jag hade. bytte till o med lastkännande ventilen men hjälpte ej.. Kvittade hur mycke jag luftade o vilka maskiner jag hade tilll o lufta me provade allt. körde igenom ruskigt många liter bromsvätska. men jag körde me den ett par veckor sen försvann det faktigst. Men jag hade iofs ABS på den. Men har ett svagt minne av att det var en tråd uppe om just det här på gammla forumet. O då har jag för mej det var systemen utan ABS också.

Bara ut o rasta vagnen nu..=)