handdator

Visa fullständig version : Varför är VW missnöjda med mkV?



ThomasT
2008-10-12, 13:14
Varför är VW så missnöjda med mkV, att de redan byter ut den?

Kollar man sälj statistik ser du ju ut som en succé!

mk3: 4.8milj sålda på 7år
mk4: 4.3milj sålda på 7år
mk5: 4milj sålda hittils på 4år


.

ovredsson84
2008-10-12, 13:18
Dom hade kanske satt högre mål?

Premis
2008-10-12, 13:41
För dyr att tillverka sägs det, dom har väl gjort om en hel del produktionstekniskt kan jag tänka mig, anpassat bilen efter linan så att säga. MKV tog tydligen mycket lång tid att skruva ihop och då tjänar man inga pengar, speciellt inte i dagens läge.

Det betyder inte att MKV är en dålig bil. Men produktionstekniskt så är den det.

Marcus
2008-10-12, 16:47
Som Premis skriver: att man säljer många bilar behöver ju inte betyda att man tjänar mycket pengar. Och att tjäna pengar är vad allt går ut på :) Den uppdaterade versionen lär alltså bidra till högre marginal genom effektivare montering. Tekniskt sett är det ingen ny modell utan snarare en uppdatering av generation fem mitt i modellcykeln. Helt ny generation/plattform verkar komma 2012.

outrunner
2008-10-12, 18:39
Var det inte nåt med drygt 1000 euro på varje bil som den nya är billigare att tillverka...därmed inte sagt att den är billigare...utan bara enklare/smartare att tillverka.
Det tjänar VW på...och det kan dom behöva i dessa dagar....hmm...verkar som det mesta VW gör verkar vara i just rätt tid....

P.