handdator

Visa fullständig version : Ta bort ratt på Polo 9N



Theo
2008-10-12, 11:58
Jag blir tokig. Jag har tagit bort rattar på två Audis tidigare, och där har det vart Torx T45 som håller airbagen har jag för mig, men på min Polo vill inget passa. Är det någon som vet vad det är för skruv som håller den? Mitt Elsawin strular, så jag kan inte kolla där heller:-(

EDIT: Är det bara att smacka dit en farthållarspak och aktivera den i VAGCOM som jag läst att man kan göra på andra modeller? Vet någon ett pris mellan tummen och pekfingret? På spaken altså...

Tacksam för snabbt svar.

MVH Theo

Theo
2008-10-13, 17:39
Ingen?

Norpan
2008-10-15, 01:06
Airbagen sitter som på min Lupo med två fjäderhakar innuti ratten, inte det roligaste att plocka bort...

Jag gjorde som det stod i Elsa och bockade till en skruv mejsel med 5-6mm klinga till 90grader ca. 15cm ut och bröt lätt frammåt neråt i de två hålen på baksidan. Man får dock vara väldigt försiktig bara.

För att svara på din farthållar fråga så är det inte bara att sätta i en spak på 9N polon utan man måste i med lite fler kablar till elcentralen och till motorstyrdonet. Smidigast är att köpa farthållarsatsen på VAG, annars kan man alltid köpa spak, kontaktstycken och kablar och luska i elschemat och koppla själv...

Theo
2008-10-15, 07:02
Tack för ett mycket bra svar! Även om det inte var så kul, hehe.

Jag får sätta fart på Elsa hör jag..

MVH Theo