handdator

Visa fullständig version : Hittar inga luftningsnipplar bak, Jetta -87



Torre Tdi
2008-10-11, 14:47
Hej

Jag bytte idag vänster bromsslang bak på min Jetta, och även röret framför och bakom för jag var tvungen att klippa av dem. Men jag hittade inga luftningsnipplar på trummorna bak. Är det jag som är blind, eller sitter nipplarna någon annanstans när det är trummor bak?

Jag luftade istället genom att lossa röret in till trumman. Detta verkar dock inte ha funkat så bra, eftersom pedalen tar långt ner. Jag tänkte inte heller på att man måste trycka in den lastavkännande ventilen vid luftning, så jag måste väl göra om proceduren antar jag. Men då måste jag ju först hitta luftningsnipplarna.

Är det någon som kan hjälpa mig hitta dem?

Bilen är en Jetta Cl 1987 med 1,6 förgasare och ingen ABS.

Tack på förhand!

Bengan.U
2008-10-11, 15:00
Hej.

OM det finns någon luftnippel,
så sitter den strax över där bromsröret skruvas
in i hjulcylindern bak.Men det kan ju vara
troligt att "någon" tidigare försökt att lufta
bromsarna och då skruvat sönder nippelen :-(
Den ska vara täckt med en liten gummihatt !

MVH/Bengan.U

Torre Tdi
2008-10-11, 16:24
Är det en helt vanlig nippel som sitter där då? En likadan som fram alltså? Jag letade efter avbrutna nipplar, men jag tyckte mig inte hitta några, och det ser likadant ut på båda trummorna.

Att någon skulle ha brutit av dem utan att fixa det känns inte så troligt, eftersom bilen alltid servats på märkesverkstad. Det är min farfar som haft den sedan ny, så jag vet att ingen hemmapulare har varit på den innan jag tog över den. Man får väl ändå hoppas att en VAG-verkstad har större yrkesstolthet än att lämna avbrutna nipplar.

Det finns inga modeller som helt saknar nipplar bak? Om så inte är fallet, räcker det med att byta bromscylindern mot en ny med nippel i?

pekka kiiskilä
2008-10-11, 17:26
Eftersom du inte hittar nipplar så är dom säkerligen avbrutna, Aå byt till nya cylindrar bak så är saken klar och då slipper du problem med bromsarna.

Torre Tdi
2008-10-11, 18:14
Ok, då får jag göra det helt enkelt. Det handlar ju inte om så många kronor trots allt. Då får jag varna farfar för att lämna in bilen på den VW-verkstaden i fortsättningen då.

Tack för alla svar!

pekka kiiskilä
2008-10-11, 20:53
Det behöver inte vara fel på verkstaden så hör med dom så jobbet blir bra gjort och riktigt för det finns seriösa företag med några rötägg som jobbar där så prata med dom.