handdator

Visa fullständig version : bygga eget insug på 16v?



Palm
2008-10-11, 01:11
ska bygga ett eget insug till motorn min 16v KR med s2 kolvar o stakar, men vet någon om en insugsfläns från en audi 10v (urq/100/200) passar mot toppen eller är det bara 20v (s2/s4) som passar, ska vara i stål och inte i rostrfitt eller alu och KL har en till 10v..eller säljer DLI i stål också?

sen finns det någon som har gjort lite beräkningar på hur stort plenumet behöver vara? lär ju vara ett par som ändå gjort egna insug, ska köra med ett spjällhus från en s4a, motorn ska gå på orginal varvtal och orörd topp och målet är ungefär 300hk(bara 250 i vinter)

motorn i sig är rakställt och jag har hela insugssidan i motorrummet fritt i stort sett, så jag kan bygga hur jag vill men vad kan vara den bästa placeringen på spjällhuset? framifrån, snett framifrån, eller rakt in mot trattarna dvs från långsidan på plenumet.

många frågor hoppas jag får lite hjälp..
så vräk ut tankar och idéer :D

/Thomas

Lillen
2008-10-11, 01:48
Kolla in på www.rejsa.nu
Kolla då denna tråd: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49087&highlight=fredriksson
Där byggs exakt det du efterfrågar.

Krävsnog inloggning men det är ju inget att fundera över.

Keirn
2008-10-11, 15:01
20v innsuget är det som gäller, 10v passar inte.
Jag antar att du kör överladdat, och då spelar inte plassering av spjället "så stor" roll.
Keep it as simple as possible är mitt råd.

Palm
2008-10-11, 22:46
Lillen - jag har sett hur han har gjort med att bara ta runnersarna från ett orginal audi insug, men jag vill bygga mitt helt från grunden i stål/plåt så går det ganska dåligt att göra det själv i alu, då måste jag lämna bort det jobbet till garagegrannen plus köpa ett insug att kapa ner, har ett s4 spjällhus pågång så det blir att göra egna flänsar nu och bygga i plåt.

Keirn - du vet inte vad problemet är med 10v insuget som gör att det inte passar, kikade på vagcat såg det ur som att det var ganska nära sanningen iaf, men jag vet ju att 20v är ett säkert kort :) nä som sagt blir att skicka insugspackningen till en killen som får skära ut det, ingen som har packning till övers till salu, då min i packningssatsen var tydligen fel :S

det är ingen som vet av nån som har räknat på ungefär hur många liter plenumet ska vara på?

Lillen
2008-10-11, 23:18
Ja du får börja hänga på www.rejsa.nu
Finns en tråd där med bara flänsar.
Kontakta Robert Ajden det är han som sammanställt samlingen.
Kolla först och hör sedan om han har fläns!?

Manny här på forumet har kollat lite till som 20V motor.

Palm
2008-10-11, 23:55
jag brukar vara inne och kolla på rejsa ibland, sen så finns sånna flänstrådar på sävarforumet också till bra priser, men den delen är nog löst nu, nu är det bara sätta sig ner och räkna på lite siffror till plenumet verkar det som..

David L
2008-10-12, 12:10
det är ingen som vet av nån som har räknat på ungefär hur många liter plenumet ska vara på?

1.5 x motorvolymen är en bra grundregel för plenum.

TheDeadDorkster
2008-10-12, 21:28
Ja du får börja hänga på www.rejsa.nu
Finns en tråd där med bara flänsar.
Kontakta Robert Ajden det är han som sammanställt samlingen.
Kolla först och hör sedan om han har fläns!?

Manny här på forumet har kollat lite till som 20V motor.

Robert känner jag fint :) Han bytte bussningarna på min Golf för snart 2 år sen :)
Jag har sett vad han kan, och om jag får vara ärlig, så är den killen så otroligt talangfull att det är skrämmande! Se bara några av hans byggen så vet ni vad jag menar!

Skicka han ett meddelande med vad du behöver, så bygger han det på nolltid. Om du har tur, så kan han leverera det på vägen hem till sundsvall, eller på vägen till Luleå.

Lillen
2008-10-12, 23:41
Instämmer.
Han är grym.