handdator

Visa fullständig version : Fladdrande laddtryck polo gti



GTI06
2008-10-10, 12:29
Tjena!
Har en fråga angående mitt fladdrande laddtrycket!
Min bil: Polo GTI 06 1.8T, chipat med chip från dahlbäck racing (Mars 08)

Problemet: Efter att jag chipade min bil i mars i år så laddade den 1.3 Ba, men nu laddar den bara 0.7 Ba. (för någon vecka sen började jag märka av problemet)

Först tänkte jag att det kunde va luftmassemätaren som var felet, men det har jag kollat upp och det var det inte, sen så ska jag kolla upp om det kan vara dumpventilen. Och om det inte är dumpventilen, vad kan det då vara som är fel. Tips!!!

Åkte till arver för att be dom göra en vag-com, (felsökning) men det vill dom inte göra med tanke på att bilen är chipad hos dahlbäck.

Alla förslag på vad det kan vara för fel och förslag till hur man åtgärdar det, kommer att uppskattas.

Mvh Alexander

Raz
2008-10-10, 13:46
Har du kollat alla tryckslangar och vakumslangar?
Hur är det med slangarna till N75 ventilen och till wastegate klockan?

Det kan vara turbon som har sagt upp sig, 1.3 Bar är mycket för originalturbon, om man laddar så mycket så får man räkna med att saker inte håller.

GTI06
2008-10-10, 15:10
Det ska jag kolla upp....
Angående turbon! Om det skulle ha sagt upp sig borde man inte märka något då...bil är ju fortfarande pig och "rap", den hackar inget och sånt där. Om jag behöver en ny turbo, vad ligger en sån på då? eller borde inte det gå på garantin hos dahlbäck, dom tog ju över motorgarantin som jag hade från bil försäljaren?

Men jag ska kolla upp de där med slangarna!
Tack så länge!

mejn
2008-10-10, 17:26
Hur kollade du lmm:en, min var så när lmm:en var kass men det gav inga felkoder eller liknande, den var iofs väldigt ovillig att ladda ordentligt när tändstiften var dåliga också.

Min är ju visserligen en äldre motor men så stor skillnad borde det inte vara så sett.

VWGolIV
2008-10-10, 17:58
Ring dahlbäck =)

Det är ju det enklaste du kan göra först...

jbtgti
2008-10-10, 21:19
jag skulle tippa på att gnistan på stiften är för svag den släcks ev misständer och knacksensorerna hör spikningar sänker laddtrycket
det fladdrande laddtrycket är utebliven gnista/förbräning

på din motor har du elektråd avstånd på 0,7mm ändra till 0.5mm så får tändspolarna lättare att ge gnista, det kan inte bli sämre, bara du inte ökar elektrådavståndet för då bränner du spolarna det är värt att prova jag har 0,25mm elektrådavstånd

GTI06
2008-10-11, 01:22
Tack för alla svar o tips!
Men nu tror jag att jag har hittat fel! Det var vakumslangen som hade fått sig ett hål. Åkte och köpte en ny slang hos mekonomen och monterade ditt den och nu fladdrar inte trycket.

Laddar riktigt fint nu, precis som när jag chipade bilen. Men jag funderar på att kolla upp det där med "gnistan på stiften är för svag den släcks ev misständer och knacksensorerna hör spikningar sänker laddtrycket
det fladdrande laddtrycket är utebliven gnista/förbräning"
Eller det kanske inte spelar någon roll nu när jag har "löst" problemet??? Synpunkt!

VWGolIV
2008-10-11, 01:25
Kom o tänka på en sak, jag hade med fladdrande tryck enligt mätaren men det visade sig att slangen är för liten.

Så jag bytte till grövre slang och det löste mitt problem.

Att jag inte tänkte på det innan..