handdator

Visa fullständig version : Ryckande Golf IV gti



Sliver
2008-10-08, 21:47
Tjena!

skulle behöva lite tips och råd då min bil har börjat strula på senaste..
när jag ligger och krypkör så rycker den ganska mycket, framförallt tycker jag det märks tydligast på 2:an och när motorn är varm. tomgången är hög, vid varm motor ca 1200 varv samt ibland pulserar det i all belysning i bilen, såväl innerbelysning som halvljus osv, både vid stillastående och körning..
felkoder är ej avlästa, kan inte lösa det smidigt på ett tag..
nån som har nån idé var man ska börja?

mr_mike
2008-10-09, 09:31
Tjena!

skulle behöva lite tips och råd då min bil har börjat strula på senaste..
när jag ligger och krypkör så rycker den ganska mycket, framförallt tycker jag det märks tydligast på 2:an och när motorn är varm. tomgången är hög, vid varm motor ca 1200 varv samt ibland pulserar det i all belysning i bilen, såväl innerbelysning som halvljus osv, både vid stillastående och körning..
felkoder är ej avlästa, kan inte lösa det smidigt på ett tag..
nån som har nån idé var man ska börja?


Kanske Turbo haveri snart??? vad vet jag, men mina pärons bil började ryka ganska kraftigt ett tag innan turbon havererade..


///Micke

Falcor
2008-10-09, 10:07
Kanske Turbo haveri snart??? vad vet jag, men mina pärons bil började ryka ganska kraftigt ett tag innan turbon havererade..


///Micke


Ryka eller rycka?

Sliver
2008-10-09, 13:29
nej alltså den RYCKER, inte ryker..

Marcus
2008-10-09, 20:43
Börja koppla ur LMM kanske?

Sliver
2008-10-09, 22:31
jag har testat att rycka ur kontakten till lmm när bilen står på tomgång, märkte ingen skillnad. men när jag satte tillbaka den så dog nästan motorn och sen gick den på tomgång igen på 1200 varv..

Mikegti
2008-10-09, 23:19
Kanske är battriet som börjar ge upp. Pulsande belysning låter som generatorn kämpar på ganska bra. Låna batteri om du har möjlighet från någon och testa!
MVH Mike

Sliver
2008-10-09, 23:31
batteri är bytt för max 6mån sen och generatorn laddar 14.4volt. va ute nyss o spraya startgas över alla slangar men fick inte en reaktion..

Sliver
2008-10-14, 13:29
ingen som har några fler idéer?

jbtgti
2008-10-14, 23:45
Tjena!

skulle behöva lite tips och råd då min bil har börjat strula på senaste..
när jag ligger och krypkör så rycker den ganska mycket, framförallt tycker jag det märks tydligast på 2:an och när motorn är varm. tomgången är hög, vid varm motor ca 1200 varv samt ibland pulserar det i all belysning i bilen, såväl innerbelysning som halvljus osv, både vid stillastående och körning..
felkoder är ej avlästa, kan inte lösa det smidigt på ett tag..
nån som har nån idé var man ska börja?

om det skulle vara luftlekage efter lmm så skulle den bara rycka när du körde men nu har du hög tomgång också + bara när den är varm

både att den rycker vid körning och högtomgång är att den får för mager bränsleblandning och det är stor sannolikhet luftlekage efter spjälhuset

altenativt fel bränsletycksregulator förlågt bränsletryck

Sliver
2008-10-15, 15:34
om det skulle vara luftlekage efter lmm så skulle den bara rycka när du körde men nu har du hög tomgång också + bara när den är varm

både att den rycker vid körning och högtomgång är att den får för mager bränsleblandning och det är stor sannolikhet luftlekage efter spjälhuset

altenativt fel bränsletycksregulator förlågt bränsletryck

aha så du menar att det troligtvis är läkage vid insuget eller dyligt?
har även märkt nu att det bluddrar ganska mycket när man står still och gör snabba upprepande gasningar..

jbtgti
2008-10-15, 23:54
aha så du menar att det troligtvis är läkage vid insuget eller dyligt?
har även märkt nu att det bluddrar ganska mycket när man står still och gör snabba upprepande gasningar..

när en motor drar tjuv luft så blir de som du beskriver
har du haft manuel choke så skulle du kunna choka bort felet
när bilen är kall så ger den automatisk chok mer bränsle

så det kan vara trasig bränsletrycksregulator så det är magerbränsle på grund av de

Sliver
2008-10-16, 13:37
när en motor drar tjuv luft så blir de som du beskriver
har du haft manuel choke så skulle du kunna choka bort felet
när bilen är kall så ger den automatisk chok mer bränsle

så det kan vara trasig bränsletrycksregulator så det är magerbränsle på grund av de

okej. jag fortsätter med att leta efter läkage till att börja med..
bilen går bra i övrigt på mellanvarv och fullgas, laddar ca 0.8-0.9 bar.
det konstiga är att det inte lyser någon motorlampa, borde det göra med tanke på att man känner ryckningar tycker jag..

zchnygg
2008-10-16, 13:42
är det inte så att rycker det när man krypkör kan det vara 3 uppenbara saker.. spjällhuset, lmm (övriga luftproblem räknar jag in i lmm) samt lambda sond. har liknande symptom på min seat och det är lambdan sa min mek i går efter diagnostest.

Sliver
2008-10-17, 12:36
tack för alla svar! jag får fortsätta min felsökning och sen återkomma om jag inte hittar något galet.

Sliver
2008-11-24, 13:35
Nu har jag äntligen fått tummen ur och kollat av felkoderna, finns inga..
jag har dock märkt att när jag stänger av stereo, fläkt och halvljuset så slutar det att blinka/pulsera i belysningen..? sen när jag slår på halvljuset igen så börjar det blinka/pulsera i all belysning.. vad kan detta bero på? generatorn laddar ju 14.4..

Sliver
2008-11-26, 23:13
Ingen som har nån idé?

mejn
2008-11-26, 23:26
Dålig jord till något eller felkopplad stereo.

Sliver
2008-11-28, 13:29
Dålig jord till något eller felkopplad stereo.

hmm ja kanske det kan vara iofs, dock tror jag inte stereon då den suttit monterad flera år.

mejn
2008-11-28, 14:19
Om du slår på bara stereo eller bara fläkten händer det något då?
Kan ju vara ljusreglaget som är stökigt, i sambons visserligen MK3 så blev det kortslutning i ljusreglaget så att det höll på att börja brinna.