handdator

Visa fullständig version : Tändinställning på 2E motor



JRJ
2008-10-08, 11:28
Om man ska grundställa tändningen på en 2E motor, är det samma procedur som vanligt med Digifant-sprut?
Varm motor, urkopplad tempgivare på toppen och 2000rpm?

Läste nått om att vissa 2E motorer inte gick att ställa tändningen på. Nån som vet nått mer om det?

g-man
2008-10-08, 20:08
Enligt min haynes-bok på passaten så är det lika på 2E fram till juli -92 som på t.ex. PG att ställa tändningen.

Kolla om det det finns markering på svänghjulet och gör det det är det är bara att göra som du skrev.

JRJ
2008-10-09, 09:18
Allright. =)
I Haynesboken jag har står det bara att ska man ställa tändningen måste man lämna in den, punkt slut.
Är en 93'a det handlar om. Får kika o se om det finns några markeringar.

polomannen
2008-10-09, 11:55
Det man måste göra är att låsa motorstyrdornet med VAG com sen kan man ställa in tändningen.

JRJ
2008-10-09, 12:06
Gäller det alla 2E oavsett årsmodell?

På vilket sätt låser man digifanten? Det är inte samma sak som att koppla ur tempgivaren så boxen ersätter den med ett fast värde?

JRJ
2008-10-13, 09:29
Fanns en markering ~15mm före nollmärket så jag ställde efter det. Lirar fint än så länge iaf. =)

jockegröngolf
2010-01-14, 14:25
Fanns en markering ~15mm före nollmärket så jag ställde efter det. Lirar fint än så länge iaf. =)

var hittade du det märket? ja har en 2e block med gti topp.. men den e sk*t svår att ställa in tändningne på ..dne krånglar ..tips vore bra

G60 V-spec
2010-01-15, 02:37
Som Polomannen säger måste man låsa styrdonet för att ställa in tändingen.

Min kompis Golf 3 GTI 8v gick skit oavsett hur mycket vi ställde genom fördelaren. Men när vi låste styrdonet och sedan ställde in så blev det bra.


Mvh Vlado

JRJ
2010-01-15, 09:30
Det var ju ett tag sen, men jag kommer ihåg att det var lite lurigt att ställa in det.
Den var grymt känslig på hur mycket man justerade fördelaren, nån mm hit eller dit gjorde ganska mycket.
Men det blev bra till slut, har inte haft nå problem alls med tändningen iaf sen dess.

Markeringen på svänghjulet kan vara grymt svårt att se, man får torka med trasa och blåsa med tryckluft för att se dom.
Sen när man väl har hittat dom så lägger man på lite tippex, så syns det väldigt mycket bättre.

jockegröngolf
2010-01-15, 20:40
Som Polomannen säger måste man låsa styrdonet för att ställa in tändingen.

Min kompis Golf 3 GTI 8v gick skit oavsett hur mycket vi ställde genom fördelaren. Men när vi låste styrdonet och sedan ställde in så blev det bra.


Mvh Vlado

sen e de ju det att jag har 1.8gti digifant systemet inkopplat till denna motor då e de ju inte likadant för ja har ju itne 2e.s elsystem. vad gäller ?