handdator

Visa fullständig version : golf mk iv tar in vatten?



bikemike
2008-10-07, 23:09
tja jag har rätt nyligt köpt en golf GTI turbo -99a

märkte att det började bli imma på rutorna när det närmade sig nollgrader.
provade byta kupé filter och i natten som var så hade jag en avfuktare som ska ta upp till 30liter per dag iaf. när jag vaknade hade jag tagit ut 4-5liter vatten ur bilen, men fortfarande lite imma. så idag efter jobbet började jag slita upp isoleringen, under passagerarsidans golv matta så var isoleringen rätt blöt och hittade GRÖNT GRÄS under isoleringen mot stolfästet. mer ser inget hål igenom direkt.

tänkte bara höra om någon hade en vettig idé om vars jag kan leta efter leklaget?
aja ska leta mer imorgon under bilen

Mini_me
2008-10-07, 23:12
Har du motor vämare?
Brukar kunna krypa in vatten via sladden som går in i Kupen.
Man kan dra in lite här och där bla i torpedväggen/golvet eller uppe vi torped väggen.

Annars kan det läcka in via sargen som håller friskluft filtret.

Om du har möjlighetså lyft mattan och be nån spola vatten på bilen på pass.sidan och så ligger du i och tittar och ser vart det rinner in.


Lycka till!

bikemike
2008-10-07, 23:18
Har du motor vämare?
Brukar kunna krypa in vatten via sladden som går in i Kupen.
Man kan dra in lite här och där bla i torpedväggen/golvet eller uppe vi torped väggen.

Annars kan det läcka in via sargen som håller friskluft filtret.

Om du har möjlighetså lyft mattan och be nån spola vatten på bilen på pass.sidan och så ligger du i och tittar och ser vart det rinner in.


Lycka till!

nä kupé-utaget har jag satt in efter problemen började så det är uteslutet.
måste vara något annat hål som ställer till med problem. när jag tänker efter så kan det kanske vara luftventilen till höger om växel-spaken nere på golvet som kan släppa in vatten om röret dit har blivit skadad? är "kardan tunneln" öppen eller vad man ska säga?

Mini_me
2008-10-07, 23:22
Nope.
Finns inga hål i golvet vid kardan tunneln.
Luft ventilen kommer upp ifrån brädan och är ihop kopplat med fläkt systemet.

Lyft mattan och spola...fortare går det nog inte att hitta felet=)

bikemike
2008-10-07, 23:26
Nope.
Finns inga hål i golvet vid kardan tunneln.
Luft ventilen kommer upp ifrån brädan och är ihop kopplat med fläkt systemet.

Lyft mattan och spola...fortare går det nog inte att hitta felet=)
aja tack på tipset!
aja får väll be nån spola imorgon på jobbet i spolhallen under och över bilen tills jag ser nått då :)

VWGolIV
2008-10-07, 23:32
Grattis =)

Har också problem med fukt och hållt på många år med det känns det som.

Du har plastpluggar i golvet, lite här o var. Kan vara övertäckta med massa men då läcker dem ju inte.

Sen kan vaten komma från framrutan, dels via kupéfläkten, inte genom utan det rinner in sidan om, tätningen där kan va kass.

Sen har du från motorn där kablarna går in, under rutan ner till dina pedaler, där kan det också komma in sidan om boxen så att säga.

Jag har fukt på mitt golv men börjar misstänka någon list som är kass.

bikemike
2008-10-07, 23:40
Grattis =)

Har också problem med fukt och hållt på många år med det känns det som.

Du har plastpluggar i golvet, lite här o var. Kan vara övertäckta med massa men då läcker dem ju inte.

Sen kan vaten komma från framrutan, dels via kupéfläkten, inte genom utan det rinner in sidan om, tätningen där kan va kass.

Sen har du från motorn där kablarna går in, under rutan ner till dina pedaler, där kan det också komma in sidan om boxen så att säga.

Jag har fukt på mitt golv men börjar misstänka någon list som är kass.

jag tror inte plastpluggarna under bilen läker ut om man ser till hur mycket underredesmassa det är dit sprutat av någon tidigare ägare. lite roligt är ju att det bara är på passagerarsidan det är blött är på. får väll ta en sväng med silikonsprutan å täcka igen misstänkta hål, tror inte att det är från framrutan för isoleringen upp efter sidorna en bit var krut torr, fast det var ju efter avfuktaren.

VWGolIV
2008-10-07, 23:46
Om det går in via kupé fläkten så droppar det direkt på golvet, iallafall gjorde min det.

Spola vid rutan ett tag och kolla, låter fläkten konstigt när du startar den ?

Mina pluggar var sönder i golvet, tror 3 st så de är tätade men jag har nån läcka till, inte stor men tillräckligt

bikemike
2008-10-07, 23:51
Om det går in via kupé fläkten så droppar det direkt på golvet, iallafall gjorde min det.

Spola vid rutan ett tag och kolla, låter fläkten konstigt när du startar den ?

Mina pluggar var sönder i golvet, tror 3 st så de är tätade men jag har nån läcka till, inte stor men tillräckligt

jag måste ju som få stopp på dom här lekagen annars måste jag ju ha en annan bil. vill inte veta vad som kommer att hända när det blir 20-30minus.

aja annars så får man väll skippa golv isoleringen i vinter

VWGolIV
2008-10-08, 00:07
Halt på golvet har jag haft, men du kan alltid salta inne på golvmattan =)

Monzen GTi
2008-10-08, 14:28
Vattnet kan oxå komma ifrån dörrarna. det gjorde det på min Mk4 -98. Plocka av dörrsidorna o kolla hut tätningen ser på den galvade plåten. Min ver helt söndertorkand, så när det regnade ute blev det blött på insidan av tröskellådan, o sen rann det ner i mattan.

MVH / Martin

bikemike
2008-10-11, 15:56
Halt på golvet har jag haft, men du kan alltid salta inne på golvmattan =)

nu har jag iaf hittat där det kommer in i kupén. ska vi se om jag kan beskriva detta.

i skarven mellan golvplåten på passagerarsidan och torped väggen kommer vattnet in. om jag bara tätar igen hålet där så lär väll bara problemen flyttas? nån som har en vettig idé vad som ska åtgärdas?

alla tips är Välkomna!

VWGolIV
2008-10-11, 18:29
Inte möjlighet o ta foto, så kan jag gå ut o kolla i min.

Har tagit ut stolarna, golvmattorna och inredningen förutom instrumentbrädan.

VW Qvarnis
2008-10-14, 21:39
Jag hade problem med min Mk4 med. Men det vattnet kom ifrån AC:n. Hade haft en liten brand i motorrummet och då hade gummit som ska leda ut vattnet från kupen smält och allt vatten från AC:n kom in i bilen istället... Det tog ett tag innan jag hittade det felet!