handdator

Visa fullständig version : Burfråga!



jönsson
2008-10-07, 00:52
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_30/24000000-24009999/640x480/24007441.jpg (http://www.pixbox.se/pic24007441)

Ska den översta plattan svetsas oxå fast den är bultad? (rödmarkering?

Lillen
2008-10-07, 01:37
Hallå. Surfar från mobilen så jag kan inte se bilden så bra. Bulta iaf , det är inget måste på en gatbil , inte svetsa heller , SBP kräver bara en saker montering. Men många bultar den. Både svetsar och bultar. Detta pga att bara svets kan vid en smäll bryta upp och loss fästplåten. Bultar du den så är det ok. Men många har endast(bara) bult därför att det är en gatbil och vill kunna bulta loss buren. Kombination är på klart starkt och säkert men fundera på vad du vill med monteringen.

jönsson
2008-10-07, 10:37
buren ska inte gå att ta ut1!
hade ni svetsat den oxå?

Raz
2008-10-07, 11:01
Svetsa och bulta, då kommer SBF gilla det.

Mefirst82
2008-10-07, 11:56
På rallybilen så hade jag bara 4st bultar, men kan man lägga fina svetsar så kan man ju göra det med=)

jooeell
2008-10-07, 12:31
jag svetsade de gillade min bur på sbp

http://www.garaget.org/video/hx7gekr0p9hk

enjoy

Sn00k
2008-10-07, 15:18
jooeell: hehe, klockren film.. =)

undrar lite varför folk envisas med att MIG-svetsa ihop burar.. om man gjorde det rätt och riktigt med TIG så vet jag inte om nå bultar behövdes.. vet dock att det brukar vara krav på att det ska vara bultat just därför att dom ofta är svetsade med MIG/MAG inom rally mm.

när det blir såpass stor kraft att du spräcker en riktig svets så är dom där bultarna iaf som att bryta ett gäng tandpetare.. fyller ingen funktion alls.. man får helt enkelt använda starkare material i det läget =)

jooeell
2008-10-07, 18:03
men kan man svetsa så är inte det några problem! ;P tig blir inte nödvändigtsvis starkare... en bra MAG svets är lika bra som en halvdan TIG hehe ;) lite knöligt o komma åt med TIGen om man inte snurrar o håller på men visst det hade varit snyggt

jooeell
2008-10-07, 18:12
när det blir såpass stor kraft att du spräcker en riktig svets så är dom där bultarna iaf som att bryta ett gäng tandpetare.. fyller ingen funktion alls.. man får helt enkelt använda starkare material i det läget =)


den svagaste punkten blir ju precis innan o efter svetsen där blir ju materialet oftast lite sprött pågrund av härdning... sen med Tig är ju alltid risken när du inte ser svetsen att du inte brännerin tillräckligt och att du får dal i svetsen alltså svagt och så ska man dit o fippla igen o så blir det ännu sprödare för ju mer gånger du värmer ja unt so witer... mycket lättare o ställa så man får tillräckligt med MIG/MAG

Lillen
2008-10-07, 19:46
undrar lite varför folk envisas med att MIG-svetsa ihop burar.. om man gjorde det rätt och riktigt med TIG så vet jag inte om nå bultar behövdes.. vet dock att det brukar vara krav på att det ska vara bultat just därför att dom ofta är svetsade med MIG/MAG inom rally mm.

när det blir såpass stor kraft att du spräcker en riktig svets så är dom där bultarna iaf som att bryta ett gäng tandpetare.. fyller ingen funktion alls.. man får helt enkelt använda starkare material i det läget =)

Spelar ingetn roll vad för svets du använder.
Mitt på plattan har du inget som håller mot där behövs bultarna!

Sn00k
2008-10-08, 00:30
Lillen: ja jo, det stämmer jättebra, men plattan sitter väl där för att man ska ha nått att dra bultarna igenom? =)
om jag skulle svetsat i buren så hade jag byggt lådan starkare och svetsat den direkt däri, inte svetsat dit en fånig platta som agerar hävarm å påfrestar svetsen mer än nödvändigt ;)

jooeell: självklart får man en värmepåverkad zon, men den går ju att minimera med rätt val av material.
tilläggas ska ju att MIG/MAG förstör materialstrukturen 10ggr mer än en TIG:ad skarv.
Jag förutsätter att man kan hantera svetsen man tänkt använda, i annat fall är ju MIG:en en självklarhet då den är klart enklast, ville bara påpeka att det måste vara idealiskt att använda TIG om man söker styrka och även snygghet.

Svessar tig inom mejeri/kärnkraft till vardags, det där med å komma åt brukar lösa sig, underarmar formade som ett Z ;)

planerar å bygga en bur nu rätt snart själv, så jag har funderat å räknat lite på material, hållfasthet etc.. i mitt fall behöver den inte vara reglements-enlig, utan jag bygger den för egen säkerhet.

sorry om jag tog tråden lite offtopic med mitt inlägg.

Lillen
2008-10-08, 11:32
Sant att plattan sitter där för att dra bultar genom.
Det går även att se det som att man drar ett bultförband genom för att spänna fast själva bilplåten.
Som tidigare skrivet är detta för att klara SBF och andra tävlingsregler.

Även om du bara har en platta så att säga så kommer du ändå inte ifrån att även den inte har någon fästpunkt i mitten och det är där(oftast) burbågen sitter.
Den bryter och lyfter plattan och kan spricka.
Därför som sagt sitter bultarna där.

Men det går ju att för hobbybruk göra på annat vis iofs.
Men vill man ha en godkänd bur så bygger man efter de lite krångligare utprovade reglerna!