handdator

Visa fullständig version : Renovera växellåda?



NOlsson
2008-10-06, 17:17
Tjena gott folk, tänkte höra mig för lite om när man bör renovera växellådan? Misstänker ju att grejjerna slits och behöver renoveras, men finns det något "riktmärke" då man bör renovera lådan? Tänkte om det skulle göras nu när man ändå ska ställa av bilen snart och börja pilla lite :)

Finn
2008-10-06, 18:44
När d börjar låta illa/kännas konstigt?

znabb
2008-10-06, 19:49
När d börjar låta illa/kännas konstigt?

Beror väl på lite vad man använder bilen till.ett lager som låter lite kan ju hålla till i morgon eller 5000 mil till.....

Och i bland kanske det tom lönar sig att köpa en beggad låda i gott skick i stället.

Det tydligaste tecknet på slitage är väl slitna synkringar,lagerljud,andra missljud och när det väl rasar,ja då kommer du ingen vart.

NOlsson
2008-10-07, 00:41
Jo, det förstår jag ju... Men så det är ingen idé att göra något i "förebyggande syfte"? Lådan funkar utmärkt, inge missljud alls, växlarna ligger tätt och fint etc.

Finn
2008-10-07, 17:53
Då ser iaf inte jag någon anledning till att du ska lägga energi och pengar på att renovera. Se till att ha schysst olja i så borde d hålla ett bra tag till. Känns den bra nu så lär du ju inte märka någon skillnad ifall du skulle renovera.