handdator

Visa fullständig version : Kamremsbyte/Problem



krillle87
2008-10-05, 21:58
Tja bytte kamremmen på min golf 1,8i cl och efter bytet starta han inte, vad kan vara fel? trodde jag gjorde på ett idiotsäkert sätt.

Drog aldrig runt motorn till dödläge på ettans cylinder utan monterade av allt som skulle bort och snittade den gamla kamremmen på mitten och kapade bort halva. Och tryckte sedan på den nya halvägs och kapade därefter av den andra halvan av den gamla kamremen och tryckte på den nya fullt och spände med remspänaren,

Provade sen om motorn startade utan att monterat tillbaka remmen till generatorn och styrservon tror ja den andra lilla remmen är till? och då startade den inte, trodde att det berodde på att remmen till generatorn inte var på att det hade nått sammanband ihop med tändningen, men monterade tillbaka allt och startar inte nu heller,

Vad kan ha gått fel gick jag feltillväga kan den ha kuggat nån kugg när jag spände remmen, tycker det verkar konstigt men all hjälp är tacksam, och var är markeringarna på dom 2 undre dreven, det översta har jag hittat står OT,,

Efter att ha kollat har jag ABS motorn

Bastard66
2008-10-05, 22:15
du har antagligen fått remmen fel. Nolla motorn och kolla så att alla markeringar står rätt.

pb81
2008-10-06, 11:17
Hade samma problem med min gti motor. jag läste mig till att rotorn skulle stå mot första cylindern.. visade sig vara fjärde (längst till höger på motorn). Så nolla motorn och rikta rotorn på fjärde så bör den starta.

Manny
2008-10-06, 13:01
Hade samma problem med min gti motor. jag läste mig till att rotorn skulle stå mot första cylindern.. visade sig vara fjärde (längst till höger på motorn). Så nolla motorn och rikta rotorn på fjärde så bör den starta.

Eller sök på kamrem här i forumet och hitta exakta beskrivningar på hur alla hjul ska stå. Är väldigt enkelt.

D_Stenlund
2008-10-06, 15:42
rotorn ska stå mot ettans cylinder, lägst åt vänster, iafl på g60 spisen. = dödläge för cylindern nr1

Manny
2008-10-06, 15:46
Låt rotorn vara o kolla på markeringarna remhjulen istället.

Manny
2008-10-06, 15:58
Postar väl bilden Igen...:

http://forumbilder.se/images/ad020081249513218.jpg

Bättre än så här blir det inte. Förstora bilden.

Jag förutsätter att spännrullen byts med, annars lär det snart rasa...

krillle87
2008-10-06, 22:35
så nu startade den, felet var när jag klövde den gamla kamremmen på mitten och snurrade runt motorn med komp( hade inte lossat tändstiften) så hade remmen kuggat över på vevaxeldrevet så att det inte stämde, köpte en haynes bok och gjorde enligt beskrivining så nu starta han direkt.. japp köpte en komplett sats med kamrem plus spännare,, så nu är allt frid och fröjd men tack för svaren och den fina bilden:) nu har jag ett annat problem med bromsarna trodde huvudbromscylindern var kass och bytte den fast verkar som att det är vacumservon altenativt backventilen som spökar

var får man tag på en sådan till hyfsat pris? vacumservon