handdator

Visa fullständig version : Trim till 1,4 Tsi-motorn



outrunner
2008-10-05, 18:51
Har sett att BSR erbjuder trim till 1,4 Tsi-motorn...
Verkar vara tunt med chiptrim annars till denna motor.
Kan den pga kompressor-turbo utrustningen vara svårare att trimma?
BSR uppger sig få ut 189 hk ur 140-hästarsmotorn.
Kan detta vara nåt kanske....är egentligen supernöjd med Tsi.n som det är....har svårt att tro att den bara e på 140 i original....snarare drygt 150..

Så jag undrar...har någon här gjort denna trimning?

P.

ThomasT
2008-10-11, 13:31
Det verkar inte vara någon som kör med BSR trimmet...

Personligen hade jag nog valt: http://www.abt-sportsline.de/tuning/shop/VW-Golf-V-1K-Motortechnik_370_81_4/produkt/ABT-Leistungssteigerung-3008/

Borde finnas hos: http://www.abgpersson.se



.

RikardC
2008-10-12, 22:06
Hej

Kan inte låta bli att delge mina synpunkter kring trim av VW TSI motorerna...
Jag har själv en Golf V GT Sport 2008 med 170hk motorn som jag vill höja effekten på.
Lite efterforskning kring vad trim omfattar och hur de effektgrafer som redovisas gjorde mig frustrerad då nästan ingen aktör kan redovisa mätresultaten. Fundamentalt, enligt vad jag tycker, så skall uppmätta resultat redovisas och då hur de är genomförda.

Både BSR och chipcenter kan redovisa hur de mäter effektökningen efter trim. Dock har jag inte fått grafer från chipcenter. itsfun verkar ta sin mjukvara från samma leverantör som wetterauer då graferna som finns på deras webbsidor är identiska sånär som på färgval.
Tyska oettinger och wetterauer har skickat effektgrafer efter förfrågan men hur de mäter ökningen är lite oklart. ABT i Tyskland har jag inte kontaktat.

Rikard

vfr
2009-10-31, 18:39
outrunner> Blev det något trim för din del?

Vad är det för 1.4 du har? Golf?

outrunner
2009-10-31, 18:57
Hej.

Oj, hade glömt av denna frågan.
Nej, det har inte blivit nåt trim...mest beroende på att jag känner mig osäker på om motorn verkligen är byggd så den klarar av det med tanke på alla(?) rapporter om kassa kamkedjor/sträckare....
Sen går den faktiskt så jädrans gott otrimmad så jag har inte känt nåt behov liksom..
Har en Jetta-07 som snart har gått 4000 mil....så nu kan man väl säga att den är inkörd.
Enda problemet är väl att man märker att bilen är byggd för autobahn...först i 130-140 km/h känns det som allt harmonierar..fjädring, styrning, utväxling....
Under den hastigheten tycker jag den känns stötig o lite vinglig..
Men som sagt..nåt trim blir det inte iallafall.

P.

G60 V-spec
2009-11-02, 01:24
Hej där!

Inte för att vara en "partypooper" men att trimma en 1.4 TSI är inget jag hade satsat på just pga. konstruktionen.

Min pappa jobbar på VW i Malmö och när jag var där för nån dag sen såg jag 5st 1.4 TSI motorer som hade rasat. 5st på 2 veckor.

Står knappt ut med pappa att han kommer hem o svär för att han får byta några st i månaden.

Så jag hade iallafall hållit mig borta från att trimma en sådan motor.


Mvh Vlado

RikardC
2009-11-02, 10:42
Hej där!

Inte för att vara en "partypooper" men att trimma en 1.4 TSI är inget jag hade satsat på just pga. konstruktionen.

Min pappa jobbar på VW i Malmö och när jag var där för nån dag sen såg jag 5st 1.4 TSI motorer som hade rasat. 5st på 2 veckor.

Står knappt ut med pappa att han kommer hem o svär för att han får byta några st i månaden.

Så jag hade iallafall hållit mig borta från att trimma en sådan motor.


Mvh Vlado

Din information är intressant då vi nu kan få vetskap om vilka fel som denna motor drabbas av och om det är 122, 140, 170 eller 160 hk varianten som är mest representerad. Förutsatt att du kan plocka informationen av din far ;)

Jag hade utan att blinka köpt ett trim till min TSI 170hk då den ökade effekten tillkommer på höga varvtal, vilka inte används frekvent under vardagsbruk. Tyvärr har jag inte bilen kvar utan får vänta tills en ny VAG är i mina händer.

/Rikard

sturebyking
2009-11-02, 13:03
Hej där!

Inte för att vara en "partypooper" men att trimma en 1.4 TSI är inget jag hade satsat på just pga. konstruktionen.

Min pappa jobbar på VW i Malmö och när jag var där för nån dag sen såg jag 5st 1.4 TSI motorer som hade rasat. 5st på 2 veckor.

Står knappt ut med pappa att han kommer hem o svär för att han får byta några st i månaden.

Så jag hade iallafall hållit mig borta från att trimma en sådan motor.


Mvh Vlado

Även jar anser detta är interssant!

Vad menas med "rasat"? Vilka motorer gäller det?

Vad jag förstår brukar först motorlampan tändas när kamkedjan är "för lång" pga att kammvinkelgivarna hamnar utanför giltigt värde. Motorn rasar väl inte?
Om lampan tänds och man kör till verkstan så byts kedjan + div till hög kostnad (ca 12000:- ?) men inget ras?
Vad är det din pappa byter? Hela motorer?

/O

G60 V-spec
2009-11-03, 01:38
Jag kanske formulerade mig fel.

När jag menade konstruktionen syftade jag på för tunna cylinder väggar och antog att det bildas mycket värme under stort tryck och motorn klarar inte detta tryck och rasar. Jag syftade på min egen åsikt.....

Min pappa vill egentligen inte berätta för mig vad det är som orsakat rasen eftersom dom har tystnadsplikt.

Och svar till "sturebyking": Ja, han bytar hela motorer.

Av sammanlagt 5 motorer är 3st 140hk versionen och 2st 170hk versionen.


Mvh Vlado

Sn00k
2009-11-03, 13:07
rasen beror främst på kamkedje-konstruktionen.. men jag hörde något om en lösning på detta problem nyligen.. värt att undersöka närmare.
cylinderväggar.. mindre troligt.. har aldrig varit några problem med vws gjutjärns-block.. inte ens överladdade med hög borr och duktigt tunna väggar.

läste att det kommer en 1.2liter TSI-spis med alu-block och nikasil till golf 6:an.. lät ju helt klart spännande =)

outrunner
2009-11-03, 18:27
Hej.

Verkar som man får tala med VW centralt om man ska få nån klarhet i detta...eller så byter man den bil man har mot nån annan...

Kan någon som har insyn/ej tystnadsplikt klargöra om konstruktionen är likadan på tex 1,8 tsi? Nu menar jag kedja/sträckare.

P.

sturebyking
2009-11-03, 19:37
"Rasar" verkligen motorn utan varning? Trodde motorlampan tändes när kedjan blivit sträckt.

Jag gillar min 1,4TSI 140hk, pigg och snål, förnärvarande 5100mil.
/O

sturebyking
2009-11-06, 12:12
Snackade med en på Trygg-Hansas maskinskade reglerare idag. Han kände till problemet med kamkedjorna och Trygg-Hansa verkade ha en dialog med VW. Problemet var enligt honom inte så stort (ännu) och det var ett för litet underlag för att få en bra statistik.
Jag kommer att även i fortsättningen byta olja varje 1500mil, han ansåg detta vara klokt!
/O

vfr
2009-11-06, 16:35
Precis! Problemet med kamkedjorna verkar ju ändock bara finnas på en liten del av antalet bilar. Givetvis för många ändå, men det kvarvarande problemet borde ju kunna elimineras helt med ett extra oljebyte.

Att trimma upp till 170hk på 140-varianten borde ju inte vara något problem om det är samma "hårdvara". Är det samma grejor i båda motererna?

Att sedan gå upp till 189hk från 170hk är ju ett relativt litet steg. Mindre än ett normlt första steg, skulle jag säga. D.v.s redan där finns en försiktighet från BSR:s sida. Och som sagt, den extra effekten blir ju på högre varvtal under korta tider. Iallafall om man inte har för avsikt att smiska varv efter varv på bana med den. Men då är det kanske heller inte en 1.4TSI man ska ha...