handdator

Visa fullständig version : Vento, varierande rostkänslighet?



Fireball
2008-10-02, 22:55
Jag har på äldre dar börjat kika på Vento och tycker mig märka en markant skillnad på olika exemplar när det gäller rost.

Vissa exemplar, oftast av tidiga årsmodeller, har hål i trösklarna och ser ut att lida av fläcktyfus medan andra ser hur hela och rena ut som helst. Inget "mittemellanläge" tycks finnas. Samma fenomen gäller Golf 3 (vilket kanske inte är så konstigt).

Gjordes det ändringar rostskyddet mellan årsmodellerna eller är det bara så att det straffar sig extra hårt att vara slarvig med den här modellen?

ovredsson84
2008-10-02, 23:53
Min mor och hennes gubbe har varsin vento en 93 och en 96 men dom rostar som monster tycker jag...

Min jetta min brors jetta och syrrans jetta har inte så mycket rost som till sammans som dom har på en vento...

Jag var inne på att köpa vento innan men bror sa det att ta en jetta i stället...

Men jag kan inte ge info om just rost skydd men det måste vara till det sämre på dom..

zoddri
2008-10-03, 10:23
Nu var det ett bra tag sen jag hade Vento men..

Såvitt jag minns så var rostskyddet sämre på de tidigare årgångarna. Dock är modellen väldigt förtjust i att försöka bli ett med naturen så akta dig för en som är dåligt skött. De klassiska rostställena är bakluckan, skärmkanter och trösklar. Har för mig att underredet brukar klara sig lite bättre men åla in dig under bilen och dubbelkolla i alla fall.

Om du har tid/möjlighet att hitta en som gått i saltfria områden vintertid så har du ett bra utgångsläge.

Annars är Venton är väldans bra bruksbil. Bekväm och mycket bra lastkapacitet.

dalle82
2008-10-03, 14:14
jag har ägt en 93:a, rost på trösklar, baklucka, skärmkanter, dragkrok/fäste, bakom stänklapparna fram, rosthål i golv som fick svetsas, upprostade domkraftsfästen fram.
Mekansikt var där inga problem, 2E motor och 26000 mil. Gick snålt och billigt.

D.E
2008-10-03, 14:26
Morbrodern har Golf -97. Totalt sönderrostad, men den är även väldigt misskött :)

Fireball
2008-10-03, 17:00
Okej, då får man alltså leta lite så man hittar en så frisk bil som möjligt.
Alternativt tittar på en annan modell helt och hållet!

zoddri
2008-10-03, 22:12
Som alltid när man jagar bil så är en frisk bil att föredra ;)

Men helt seriöst, om man inte behöver prestige eller en bil som "sticker ut" så är Venton riktigt bra. Jag skulle inte ha sålt min före den rostat sönder eller blivit skrot men flyttade till ett annat land så..

Jag fortsätter att rekommendera Vento helt enkelt. :)

JRJ
2008-10-06, 09:10
Min Vento har också fått lite rost i skärmkanter, sparklådor och runt bakluckan. Verkar vara dom vanligaste ställena.
Det mesta av rosten i sparklådorna beror dock på tidigare ägare som har satt domkraften lite hur som helst...