handdator

Visa fullständig version : problem med imma på vindrutan



dalle82
2008-10-01, 18:49
märkt på sistone på Polon att när jag startar den på morgonen för att köra till jobbet och även när jag ska hem att det nästan direkt efter start vrålimmar igen på framrutan och sen tar flera långa minuter innan det försvinner. Har Climatic och har alltid AC på.
Provade idag att rikta ner all luft på golvet då immade det inte så farligt men blev ändå imma. Har man luften riktad mot framrutan immar det typ direkt när jag startat.

på min andre bil där ac oxå alltid är på blir det aldrig imma. Båda bilarna står parkerade utomhus året om.

vad sjutton beror det på ? AC bör fungera då den kylde perfekt hela sommarn. Har ju hört talas om att det finns något som heter torkfilter, kan det vara trasigt ? eller ska jag ställa en torrboll i bilen om där är fukt i den vilket jag inte tror.

Jon
2008-10-01, 20:14
Inget läkage på kylvätska ?? annars känn på mattorna så du inte har problem med att det kommer in fukt/vatten.

Mvh Jon

Manny
2008-10-01, 20:30
Gissar på att du har ett fuktigt kupéfilter.

Finn
2008-10-01, 20:57
Torkfiltret har inget med problemet att göra. Det sitter i köldmediekretsen som är ett slutet system och är endast till för att fånga upp eventuell fukt i kretsen för att förhindra frysningar i ledningarna.

dalle82
2008-10-01, 21:01
Gissar på att du har ett fuktigt kupéfilter.

kan ju vara så, dock är det bytt på service för ca 300 mil sedan

dalle82
2008-10-01, 21:05
Inget läkage på kylvätska ?? annars känn på mattorna så du inte har problem med att det kommer in fukt/vatten.

Mvh Jon

kylvätskenivån har iaf inte sjunkit, får ta och känna runt lite på golvet om det är fukt där.
knepigt att det enbart är vindrutan som immar igen bara, verkar precis som att det blåser ut imma ur defrostermunstyckena där.

får göra en liten koll i bilen och funkar det inte får man väl ringa verkstaden å höra vad de tror

Mini_me
2008-10-01, 21:15
Ehum...ska försöka förklara.

När du startar bilen och har AC´n på så kommer den fukt som finns i systemet som inte hinner förångas/torka skickas upp på rutan = den immar igen.

2 saker som skulle vara kul om du vill prova.

1: Kör med AC men skjut luften neråt 1 minut för att sen vrida upp den till vindrutan.

2: Ingen AC och fullvärme , först ner och sen upp med full rulle på fläkten (gäller även punkt 1).

Brukar ske vid ingång i höst och mkt fuktigt väder.

Annars är det vatten nånstans eller läckage..men jag sätter Finn´s oskuld på att jag har rätt=)

Finn
2008-10-01, 21:20
Ehum...ska försöka förklara.

När du startar bilen och har AC´n på så kommer den fukt som finns i systemet som inte hinner förångas/torka skickas upp på rutan = den immar igen.

2 saker som skulle vara kul om du vill prova.

1: Kör med AC men skjut luften neråt 1 minut för att sen vrida upp den till vindrutan.

2: Ingen AC och fullvärme , först ner och sen upp med full rulle på fläkten (gäller även punkt 1).

Brukar ske vid ingång i höst och mkt fuktigt väder.

Annars är det vatten nånstans eller läckage..men jag sätter Finn´s oskuld på att jag har rätt=)

Modigt att satsa sånt som inte finns ;)

Men jag skulle nog oxå satsa på att d är som Mini_me förklarar. Jobbigt me den temp som råder ute just nu. Blir så jäkla fuktigt i bilen vare sig man vill lr inte :(

dalle82
2008-10-01, 21:51
Ehum...ska försöka förklara.

När du startar bilen och har AC´n på så kommer den fukt som finns i systemet som inte hinner förångas/torka skickas upp på rutan = den immar igen.

2 saker som skulle vara kul om du vill prova.

1: Kör med AC men skjut luften neråt 1 minut för att sen vrida upp den till vindrutan.

2: Ingen AC och fullvärme , först ner och sen upp med full rulle på fläkten (gäller även punkt 1).

Brukar ske vid ingång i höst och mkt fuktigt väder.

Annars är det vatten nånstans eller läckage..men jag sätter Finn´s oskuld på att jag har rätt=)


Alternativ 1 har jag provat lite och det verkade funka, körde fläkten på ettan och ner på golvet, då klarade sig sikten men blev lite imma.

ska prova alt. 2 imorn när jag kör

vw-power
2008-10-01, 22:08
kan ju vara så, dock är det bytt på service för ca 300 mil sedan

även om det byttes för 300 mil sedan så kan det vara fullt i vattenavringings
baljan där fram, så det rinner ner, och då spelar det tyvärr
ingen roll om det är nytt för dagen eller inte, men nu verkar det inte vara
det felet, eller??
bara en liten inflik =)
Hoppas du löser ditt problem, lycka till
mvh Jimmie

Marcus
2008-10-02, 00:05
Hade exakt samma problem på min Golf förra hösten/vintern. Bytte kupéluftfilter/friskluftfilter och sen var problemet borta.

VWGolIV
2008-10-02, 00:26
Ja imma kan komma av många saker.

Man kan även prova att använda en torrboll så länge det inte fryser i bilen.
Jag kör med det i min utan ac, det fungerar, dock får man inte glömma den när man kör så den inte välter och vattnet rinner ut.

dalle82
2008-10-04, 11:06
har nu testat 2 dagar till jobbet och det funkar bra att ställa blåset på golvet vid start och efter 3-5 min kan man ställa upp på vindrutan igen.

får tacka för tipsen :)

Mini_me
2008-10-04, 12:16
I rule ;-D

bikemike
2008-10-05, 13:48
Hade exakt samma problem på min Golf förra hösten/vintern. Bytte kupéluftfilter/friskluftfilter och sen var problemet borta.

jag har samma problem nu, har bytt kupéfiltret och kollat så all isolering är torr osv. ska prova ställa in en avfuktare en natt eller nå blir tokig. Kan även komma när man har kört en bra bit, behöver bara bli under 2-3plus?

nån som har någon mer idé?