handdator

Visa fullständig version : golf 1.6 gti motor i en jetta mk1??



sgt_nelson
2008-09-28, 20:58
vad krävs för att få en golf 1.6 gti motor att passa i en jetta mk1, passar motor o vxllådsfästen? vxllåda? drivaxlar? bränsle pump(ar)?

har ev hittat en intressant motor att stoppa i jettan men vill gärna ha mer info innan man ger sig in på detta.

nått annat jag bör tänka på? med lite tur kanske man tom kan ta sig genom sbp med en 1.6 gti snurra.. eller vad tror ni?

Andersson Racing
2008-09-29, 21:28
Passar utan problem, den motorn satt orginal i jetta gli mk1 (-81-82).

/ Per

sgt_nelson
2008-09-29, 21:31
grymt! då ska man kanske göra affär på den motorn då! så man har nått o göra i vinter menar jag... (finns nog tillräckligt ändå men men...)

D_Stenlund
2008-09-29, 22:00
klart du ska, har VI något o göra :D

Manny
2008-10-01, 22:29
Om du har en förgasarsnurra i så måste du komplettera med den elektriska bränslepumpen och kanske tanken med.
Om du ska ta lådan från GTIn och du har en 4vxl i nu så måste du ta med fästet från den 5vxlade och det 5vxl spakstället.
Om du ska använda din nuvarande låda så kan en uppgradering av kopplingen vara på sin plats till gtins koppling, kan dock funka med den du har ändå.

Avgasröret skiljer sig från förgasarmaskinerna mot gtin. Gtin har bultat mot grenröret och förgasarmotorerna har C-klämmor (är dock lite osäker på om de äldre 1,6 gtierna har bultat).

K-jet paketet behövs såklart med, och säkerligen massa andra småsaker med.

I övrigt så passar motorn fysiskt "bolt on".

Du har säkert koll på allt jag skrev här, men det tåls att upprepas.

sgt_nelson
2008-10-01, 22:53
Om du har en förgasarsnurra i så måste du komplettera med den elektriska bränslepumpen och kanske tanken med.
Om du ska ta lådan från GTIn och du har en 4vxl i nu så måste du ta med fästet från den 5vxlade och det 5vxl spakstället.
Om du ska använda din nuvarande låda så kan en uppgradering av kopplingen vara på sin plats till gtins koppling, kan dock funka med den du har ändå.

Avgasröret skiljer sig från förgasarmaskinerna mot gtin. Gtin har bultat mot grenröret och förgasarmotorerna har C-klämmor (är dock lite osäker på om de äldre 1,6 gtierna har bultat).

K-jet paketet behövs såklart med, och säkerligen massa andra småsaker med.

I övrigt så passar motorn fysiskt "bolt on".

Du har säkert koll på allt jag skrev här, men det tåls att upprepas.

tanken är isf att stoppa i en 5petare från en gti då det sitter en 4växlad nu med mycket trött koppling....

passar golfens tank på jettan?? bör ju vara samma tycker man...
avgasystemet byts isf i samma veva som motorn till ett med lite bättre flås.

nån som har koll på vad man får pynta för ett k-jet system mellan tummen o pekfingret alltså?

kanske värt o handla på sig en donator bil på en gång...
har kontaktat killen med motorn igen nu o bör få bilder på den snart nog hoppas jag!