handdator

Visa fullständig version : Strulande servostyrning



moonshadow
2008-09-27, 16:16
Hej alla,

Köpte för några månader sedan en golf tdi 03. Servon förde lite oväsen vid stillastående rattutslag. Servopumpen bytt på märkesverkstad 07 enligt dokumentationen.

Nu har jag på inrådan av min mekare som jag litar mycket på nytt bytt servopump och remspännare till fläktremmen eftersom inget annat "kunde" ligga bakom missljuden.

Problemet har inte försvunnit helt. Det är lite bättre men missljuden finns ändå kvar ibland. Min mekaniker har konsulterat Berners (VAG) i Sundsvall och de påstår att detta inte går att åtgärda permanent, utan att det alltid kommer tillbaka hur man än gör.

Har ni några idéer? Är detta verkligen sant. Hur kan en så pass etablerad bil som golf dras med ett sådant här pinsamt fel?

Tack på förhand.

moonshadow
2008-11-15, 14:42
Är det verkligen ingen som har en teori?
Mina problem kvarstår tyvärr.

När pumpen nyss var bytt så blev styrningen "ganska" tyst. Nu någon månad senare har knarrandet tilltagit ungefär som det var innan pumpbytet.

Tack på förhand!

Manny
2008-11-15, 14:45
Säker på att det är just servon? Kolla topplagringar, spindelleder o styrleder, kan ju va dom som knakar med.

moonshadow
2008-11-15, 14:46
Knarret avtar när man gasar. Hörs mest vid stillastående och parkering typ.

Henrik.M
2008-11-15, 20:25
Kollat Generator , Remspännare samt AC-komressor??

Kan ju vara dom som låter också.

moonshadow
2008-11-16, 12:25
Kollat Generator , Remspännare samt AC-komressor??

Kan ju vara dom som låter också.

Remspännaren byttes i samband med servopumpsbytet.
Om det är Generatorn eller AC:n, är det bara att byta dessa då eller kan man repa dem på något sätt? Ac'n tex. kyler hur bra som helst så det känns hemskt att eventuellt behöva byta den.