handdator

Visa fullständig version : Lite sugen på en corrado g60, är det nåt att satsa på?



R.Grönberg
2008-09-26, 11:12
Lite sugen på en corrado g60.
Något att ha? hur är dom att köra mot mk2-mk3?
G60 vill jag ha isf.
Kompressorn vet jag är en svaghet på dom där..
SKiljer det något på årsmodellerna?
Mvh

g-man
2008-09-26, 11:24
Här är en liten köpguide iaf.. http://corradoclubsweden.com/?pg=forum&tp=view&id=5303

Jag trivs kanon med min Corrado G60 -91 iaf.. Den har rullat 26200mil ungefär, dock så har jag bytt kompressor till dli-tekniks kit och trivs kanon med det kitet..

Det skiljer småsaker mellan årsmodellerna vad jag uppfattat det som..

Säkert nån annan som kan fylla i mera..

R.Grönberg
2008-09-26, 20:20
Varit och kollat på en nu men den vart inte riktigt som jag tänkt mig, omlackad med massa damm=(=(

JRJ
2008-09-29, 15:37
Ska du köpa en så lägg till lite extra så du får en riktigt fin. Finns massvis med G60's som har gått som förstabilar och är buskörda och skötta därefter.

Skiljer inget i prestanda mellan årsmodellerna. -91'orna hade lite annan mjukvara men det är ingen märkbar skillnad. Att laddtrycket på -89'orna var lägre är en myt.
Vissa sena -91'or har lånat lite delar från VR6'orna, dvs dom är aningens bredare över skärmarna, har 70 liters tank, mm.

Jag upplever att dom är mera vridstyva i chassiet och "svarar" bättre.
Dom var ju trots allt tänkt att vara lite sportigare än Golfarna.

Mini_me
2008-09-29, 15:38
Jag upplever att dom är mera vridstyva i chassiet och "svarar" bättre.



Så säger alla som inte har en VR6á ;-D

Keirn
2008-09-30, 10:36
Corrado G60 är en grym bil, tyvärr så har motorerna en del svagheter.
Kan nämna:
Bulten till remskivan på vevaxel, måste bytas varje gång man byter kammrem, dom går av, men havari av vevaxel som resultat.
Det blir gärna vändkanter i cyl-loppen, beroende på hur långt bilen gått givetvis.

Kompressorn är en studie för sig. Men tumregel är att ALDRIG använda "sportfilter", dom släpper igenom för mkt skit, blir rena slippastan i kompressorn.
Orginal luftfilter är bäst i alla lägen på en G60.

Jag har rivit ner och byggt upp en del av dessa motorerna därav mina skråsäkra påståenden.

Men om man hittar en bil som är välskött och inte har överdrivet många mil på nacken är det en riktigt trevlig bil / motor kombination.

Jag har haft en 5-6 olika G60 bilar och är överlag nöjd.
Framförallt ljudet är ju störtskönt i dom, bra med vrid och trevlig karaktär på maskinerna.

g-man
2008-09-30, 18:39
Corrado G60 är en grym bil, tyvärr så har motorerna en del svagheter.
Kan nämna:
Bulten till remskivan på vevaxel, måste bytas varje gång man byter kammrem, dom går av, men havari av vevaxel som resultat.



Jag har aldrig hört talas om att den bulten släpper. Däremot att man kan få problem att få den nya att sitta fast har jag hört. Jag har fått för mig att så länge man inte rör den bulten så sitter den.

Du har säkert rätt men jag är skeptisk.. Inge illa ment..

Keirn
2008-09-30, 19:57
Du har säkert rätt men jag är skeptisk.. Inge illa ment..

Inga problem, jag har sett 4 sådana havari och en del "nestan" havari pga detta när jag hade verkstad, därav uttalandet. Men det finns garanterat fler som kan backa mig på detta.
Och ja, om man forsöker att sätta tillbaka en begagnad remskiva efter bultbyte så kan det bli strul med att få det att sitta rakt, mao byter man remskivan med, bulten kostade när jag härjade 53 NKR och skivan 348 NKR.

Ari
2008-09-30, 21:59
Var med om ett sådant haveri nu i september när vi var nere på Corrado 20 jahre treffen i Tyskland.

Vi löste det tillfälligt med en extra hjulbult från min bil.

JRJ
2008-10-01, 09:11
Enda gången jag varit med om att den släppt utan vidare är när vi var nere i Tyskland, som Ari säger.
Annars vet jag bara att dom har lossnat när man har varit och pillat på dom innan.

G-ladern är ju en svaghet, men räcker fint upp till ~250 häst om man är lite försiktig.
Övriga motorn är rätt skottsäker med riktigt stabil vev och stakar. Kolvarna funkar fint upp till strax över 300 häst.
Tyvärr så är det ju ingen crossflow plus att insuget inte är det bästa heller, men man ska upp en del i effekt innan det behövs åtgärdas.

Drivlinan håller bra för uppemot 300 också, om man byter lamell & tryckplatta.
Orginaldiffen har en tendens att säga upp sig på vissa lådor, men det är ett konstruktionsfel och kan hända oavsett man har trimmat eller inte.


Provkör ett gäng innan du bestämmer dig, finns som sagt rätt många som är nerkörda/buskörda...

R.Grönberg
2008-10-01, 09:32
Efter lite funderande vettitusan om det inte får bli en golf ist, Känns ovanligare och trevligare på ngt sätt=)

znabb
2008-10-01, 18:50
Efter lite funderande vettitusan om det inte får bli en golf ist, Känns ovanligare och trevligare på ngt sätt=)

du har väl redan haft en golf G60,,,?? :)

Barbapappa
2008-10-01, 19:43
Efter lite funderande vettitusan om det inte får bli en golf ist, Känns ovanligare och trevligare på ngt sätt=)Är inte Passaten lite ovanligare som G60 än Golfarna, eller en Rallye kanske också är ovanlig nog. ;-)