handdator

Visa fullständig version : Displayen i instrumenthuset. Golf GTI -07



Fredrick
2007-05-29, 03:22
Finns det några "hemliga" funktioner i denna display som man får fram genom att vrida på tändningen på ett visst sätt eller dyl.?

Vart hittar jag isåfall information om hur man tar sig in i dessa menyer?

JWO
2007-05-29, 08:18
Finns det några "hemliga" funktioner i denna display som man får fram genom att vrida på tändningen på ett visst sätt eller dyl.?

Vart hittar jag isåfall information om hur man tar sig in i dessa menyer?

Jag har en fråga om någon kan de:
Jag vet att man kan göra på ett speciellt sätt så man inte behöver vrida på båda temp.rattarna, på varje sida utan bara på en så ändras båda samtidigt!

Hur gör man detta?!

jocke.w
2007-05-29, 09:02
Jag har en fråga om någon kan de:
Jag vet att man kan göra på ett speciellt sätt så man inte behöver vrida på båda temp.rattarna, på varje sida utan bara på en så ändras båda samtidigt!

Hur gör man detta?!

Tryck in autoknappen och håll den intryckt i några sekunder......vips.

Wargen023
2007-05-29, 10:14
Har inte provat själv men i displayerna för klimat anläggningen kan man få upp en massa information så som hastighet, varvtal, temperatur på lite olika ställen m.m. detta är inklippt från ett annat forum:

"You have to press ECON and the UP ARROW button, the one that puts the air near the windscreen vents.

The left display and panel show the channel + subchannel. The large number is the main channel, with the little number top right being the sub channel.

The Left twisty bit changes the MAIN channel, the central twisty bit (fan speed) changes the sub channel. I dont think the right twisty bit does anything.

So far ive only worked out the following :

MAIN channel 19 has got engine RPM, engine SPEED (km/h). Ive only looked at it for a few minutes but i really wanna work it all out :) "

JWO
2007-05-29, 13:42
Tryck in autoknappen och håll den intryckt i några sekunder......vips.

Tänk vad lätt det kan vara :) Tack!

JWO
2007-05-29, 13:56
Volymen höjs när man kommer upp i högre hastigheter, detta borde man väl kunna skruva ner på nåt sätt?

kaniff
2007-05-29, 14:27
Volymen höjs när man kommer upp i högre hastigheter, detta borde man väl kunna skruva ner på nåt sätt?

Det fixar du via menyn i stereon..."Gala" tror jag det står...

JWO
2007-05-29, 14:34
Det fixar du via menyn i stereon..."Gala" tror jag det står...

Då får jag hem och skruva på de sen =)

kaniff
2007-05-29, 15:12
Då får jag hem och skruva på de sen =)

hehe...ja det går ju även att justera hur mycket det ska höjas när du ökar hastigheten...lycka till....

Fredrick
2007-05-29, 15:35
Har inte provat själv men i displayerna för klimat anläggningen kan man få upp en massa information så som hastighet, varvtal, temperatur på lite olika ställen m.m. detta är inklippt från ett annat forum:

"You have to press ECON and the UP ARROW button, the one that puts the air near the windscreen vents.

The left display and panel show the channel + subchannel. The large number is the main channel, with the little number top right being the sub channel.

The Left twisty bit changes the MAIN channel, the central twisty bit (fan speed) changes the sub channel. I dont think the right twisty bit does anything.

So far ive only worked out the following :

MAIN channel 19 has got engine RPM, engine SPEED (km/h). Ive only looked at it for a few minutes but i really wanna work it all out :) "

Hur får man tillbaka det igen då?
Menar dom att man skall få upp information i de pyttesmå displayerna som visar inställd temperatur på AC anläggningen?

Wargen023
2007-05-29, 17:35
Hur får man tillbaka det igen då?
Menar dom att man skall få upp information i de pyttesmå displayerna som visar inställd temperatur på AC anläggningen?

Det ska komma upp i de små temperaturdisplayerna som jag förstår. Jag hittade en bättre beskrivning med alla olika värden man kan få ut:

VW Climatronic Readouts

1. Hold down "ECON", and press the "up-vent" button (next to recirculation). Both temperature displays will read 00 or 00'0, and you can release the buttons once they do.
2. Twist the LEFT temperature knob until the display above reads 19’0.
3. Twist the FAN knob until the left temperature display reads 19’1 (like 19.1).
4. The right temperature display is now a digital speedometer! HOW COOL IS THAT!!!

--- For tach (in x100), twist the FAN knob until the left temperature display reads 19’3 (like 19.3)

--- To reset and go back to normal operation, hit the ECON button once.

These are the different settings the Climatronic can display. The numbers on the left indicate the “CHANNEL” it MUST be SET to:

• 1.0: Temp as read by sensor in middle fan speed knob.
• 1.4: Light intensity falling on same sensor.
• 4.0: Outside Temp – front bumper
• 4.1: Outside Temp – roof.
• 4.2: Outside Temp – rear bumper (inside temp?)
• 15.0: Oil Temp
• 19.0: Uncorrected Speed (Km/h)
• 19.1: Uncorrected Speed (Mp/h)
• 19.2: Coolant Temp
• 19.3: Tachometer (x100rpm)
• 19.4: Oil Pressure
• 25.0: Voltage

kaniff
2007-05-29, 18:45
Det ska komma upp i de små temperaturdisplayerna som jag förstår. Jag hittade en bättre beskrivning med alla olika värden man kan få ut:

VW Climatronic Readouts

1. Hold down "ECON", and press the "up-vent" button (next to recirculation). Both temperature displays will read 00 or 00'0, and you can release the buttons once they do.
2. Twist the LEFT temperature knob until the display above reads 19’0.
3. Twist the FAN knob until the left temperature display reads 19’1 (like 19.1).
4. The right temperature display is now a digital speedometer! HOW COOL IS THAT!!!

--- For tach (in x100), twist the FAN knob until the left temperature display reads 19’3 (like 19.3)

--- To reset and go back to normal operation, hit the ECON button once.

These are the different settings the Climatronic can display. The numbers on the left indicate the “CHANNEL” it MUST be SET to:

• 1.0: Temp as read by sensor in middle fan speed knob.
• 1.4: Light intensity falling on same sensor.
• 4.0: Outside Temp – front bumper
• 4.1: Outside Temp – roof.
• 4.2: Outside Temp – rear bumper (inside temp?)
• 15.0: Oil Temp
• 19.0: Uncorrected Speed (Km/h)
• 19.1: Uncorrected Speed (Mp/h)
• 19.2: Coolant Temp
• 19.3: Tachometer (x100rpm)
• 19.4: Oil Pressure
• 25.0: Voltage

hehe...hur coolt är inte det där...mycke man inte vet om bilens små prylar....synd att man inte kan få fram turbotrycket :) hade vart grymt haha

Fredrick
2007-05-29, 22:35
Inget man kan göra i multifunktionsdisplayen då? Borde ju finnas en hel del där med.

Basti
2007-06-03, 22:15
• 1.0: Temp as read by sensor in middle fan speed knob.
• 1.4: Light intensity falling on same sensor.
• 4.0: Outside Temp – front bumper
• 4.1: Outside Temp – roof.
• 4.2: Outside Temp – rear bumper (inside temp?)
• 15.0: Oil Temp
• 19.0: Uncorrected Speed (Km/h)
• 19.1: Uncorrected Speed (Mp/h)
• 19.2: Coolant Temp
• 19.3: Tachometer (x100rpm)
• 19.4: Oil Pressure
• 25.0: Voltage


15.0 är nog inte oljetemp, tror oljetempen är 19.2 istället, någon som kan dubbelkolla på nåt utländskt forum eller nåt, finns det fler intressanta uppgifter man kan få fram, för där är ganska många olika menyer att välja mellan, dessa som är med här är bara en liten del....

rolex
2007-06-09, 00:13
15.0 är nog inte oljetemp, tror oljetempen är 19.2 istället, någon som kan dubbelkolla på nåt utländskt forum eller nåt, finns det fler intressanta uppgifter man kan få fram, för där är ganska många olika menyer att välja mellan, dessa som är med här är bara en liten del....

Tror inte riktigt på detta heller.... Kanal 15 startar på 95 vid kall bil och ligger sen på 93-94, kanal 19.2 räknar upp till 84-86 och kan kanske vara olje tempen.
Kanal 25 är nog inte volt då den på min bil visar mellan 10-12, lite lågt bör ju vara cirka 14.
Är det någon som har bättre info om kanalerna då det är jätte bra information om man vet vad det är.

Basti
2007-06-09, 00:40
Tror inte riktigt på detta heller.... Kanal 15 startar på 95 vid kall bil och ligger sen på 93-94, kanal 19.2 räknar upp till 84-86 och kan kanske vara olje tempen.
Kanal 25 är nog inte volt då den på min bil visar mellan 10-12, lite lågt bör ju vara cirka 14.
Är det någon som har bättre info om kanalerna då det är jätte bra information om man vet vad det är.

rolex, det stämmer som du säger, den startar för högt upp, ingen som kan få fram "riktiga" uppgifter om vad som gäller??

Fredrick
2007-12-02, 18:45
Kanal 15.0 på min bil startar på 03 och räknar upp till 48 där den ligger ett bra tag och sedan ökar till ca 70 - 80. jag tror att det är olje temp.

Notera att när jag startar bilen och går in på kanal 15.0 så ligger det högsta värdet sedan jag stängde av bilen kvar och efter några sekunder lägger den sig på 03 villket mycket väl kan stämma då yttertempen var 4C

Skall prova och se om kanal 15.0 skiller sig imot yttertempen då jag haft motorvärmaren (oljevärmare, kontaktvärmare) igång.

Kanal 19.2 är nog kylvarvätsketemp, den går upp ifrån 03 och stannar vid ca 90 - 93 grader och öser man på med full värme i bilen så sjunker detta värde snabbt några grader vilket är självklart om det är kylarvätsketemp.

Pelle S
2009-05-20, 22:54
Någon som hittat rätt funktioner på detta sätt, skulle gärna vilja ha koll på oljetemp när man kör bana! Eller kanske någon som vet nått smidigt sätt att installera oljetempgivare???

Mvh Pelle