handdator

Visa fullständig version : Dumma frågor :)



NOlsson
2008-09-25, 23:47
Hej (igen)! Börjar känna mig lite lätt invalid nu, men vill hellre vara på den säkra sidan!
Var ute och åkte idag, precis som vanligt. Gasade och stod på, dock inte lika hårt som jag brukar... Åkte sakta och försiktigt hem, varvade ca. 2500 r/min. Nå vidare varmt var det inte ute heller, ca. +5 grader.
När jag stannade på gården för att öppna garage porten lät jag bilen stå på tomgång, sen hoppade jag in och krånglade mig in. Bilen stod på tomgång/åkte i krypfart i max 2 ½ min. Kollade på tempen på motorn innan jag slog av den, stod på mitten (vilket den har gjort fler gånger).
När jag slagit igen dörren och är påväg att stänga igen för kvällen så låter det nästan som att det rinner vatten, så jag öppnar huven för att kika. Då låter det grymt konstigt (nästan som det kokar) vid expansionskärlet till kylarvattnet, men om det kokade borde väl lampan lyst samt tempen vart högre? Kan det vara så att det lät "konstigt" p.g.a. någon avluftningsslang eller dylikt? Upplevde inte att bilen gick nå vidare dåligt heller innan jag stängde av den?

MVH

Bastard66
2008-09-25, 23:51
Kan låta så om man har "luft i systemet" Låt bilen gå på tomgång med öppet lock till expansionskärlet (det ska cirkulera där) full värme i kupén och fläkten på 3:an.. låt det stå så en stund och ser du ingen cirkulation i kärlet kan du trycka på nån slang för att få upp lite tryck.

NOlsson
2008-09-25, 23:56
Okej, så det är så alltså! Man får tacka för grymt snabba svar :)