handdator

Visa fullständig version : Vad har jag för årsmodell på goffen??



Ottosson
2008-09-23, 17:21
Hej
Sökte lite delar till min golf på nätet och blev lite fundersam då beroende vart jag tittade så hade jag en 01 eller -02???
Enligt regpappret så står det
Tillverkningsår juni -01
Datum för första ibruktagande 02 01 18

Enligt vv.se så har jag modellår -01
Men enligt chassinummer har jag en -02

Jag köpte bilen i tron om att det var en -01 så det är egentligen skitsamma.
jag tror bilen är en -01 men lite nyfiken blir man... Att de ska vara så luddigt?

Regnummer SOY 182

Henrik.M
2008-09-23, 17:39
Läs här så klarnar det , det är chassienr som bestämmer bilens årsmodell.

http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=13&id=82

För att reda ut begreppen är tillverknigsår & årsmodell 2 olika saker.

Tillverkningsår : Det året bilen tillverkas.

Årsmodell : VW Bryter årsmodell vid "industrisemestern" (kring juli/augusti) , då ställs fabrikerna om för att börja tillverka nya årsmodeller.

Dvs du kan ha en bil som är tillverkad 2007 men av 2008 års modell.

Förut var det påpulärt att dela upp bilen i A & B kategorier beroende på när den var tillverkad.
Tillverkad före industrisemester A-modell tillverkad efter industrisemester B-modell
Du kanske har hört utrycket Golf 1987A och Golf 1987B , skillnaden är att B fick de moderna dörrarna och andra midjelister och var av 1988-års modell...en klassiker.

Och ska man vara riktigt petig så finne ej årsmodeller längre utan alla papper på bilen följer tillverkningsåret oavsett årsmodell.

Enkelt förklarat är årsmodellen ett utryck för hur bilen är utrustad , för utrustning brukar vara beroende av årsmodell.

Klurigt det där.

Ottosson
2008-09-23, 17:44
Läs här så klarnar det , det är chassienr som bestämmer bilens årsmodell.

http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=13&id=82

Tackar... Enligt den tabellen så har jag en -02

Stämmer det nu då? Har jag fattat rätt?

Mitt chassinummer: WVWZZZ1JZ2D01****

Henrik.M
2008-09-23, 17:53
Tackar... Enligt den tabellen så har jag en -02

Stämmer det nu då? Har jag fattat rätt?

Mitt chassinummer: WVWZZZ1JZ2D01****

Du har årsmodell 2002. =)

Henrik.M
2008-09-23, 18:04
Jag gör en löjligt överdrivet exempel så alla förstår skillnaden mellan årsmodell och tillverkningsår.

Vi leker med tanken att 2 identiskt lika bilar står på ett monteringsband just när fabriken ställer om produktionen.
Den gör dom aldrig men just i min lilla fabrik gör dom det för tillfället.

Året är 2008.

Bil 1 hinner passera hela monteringsstationen före omställningen och har därmed följande data.

Tillverkad år 2008 & 2008 års (utrustnings)modell.

Bil 2 däremot han fastnar mitt i smeten bakom bil 1 och får ett neongult sugrör inmonterat i drickahållaren för det är det hetaste trenden inför år 2009.
Och just denna bil hamnade i omställningsfasen.

Denna bil får då följande data tillverkningsår 2008 & av 2009 år (utrutnings)modell.

Nu blev det kanske klarare i endel grumliga glas. =)

Ottosson
2008-09-23, 18:14
Jag gör en löjligt överdrivet exempel så alla förstår skillnaden mellan årsmodell och tillverkningsår.

Vi leker med tanken att 2 identiskt lika bilar står på ett monteringsband just när fabriken ställer om produktionen.
Den gör dom aldrig men just i min lilla fabrik gör dom det för tillfället.

Året är 2008.

Bil 1 hinner passera hela monteringsstationen före omställningen och har därmed följande data.

Tillverkad år 2008 & 2008 års (utrustnings)modell.

Bil 2 däremot han fastnar mitt i smeten bakom bil 1 och får ett neongult sugrör inmonterat i drickahållaren för det är det hetaste trenden inför år 2009.
Och just denna bil hamnade i omställningsfasen.

Denna bil får då följande data tillverkningsår 2008 & av 2009 år (utrutnings)modell.

Nu blev det kanske klarare i endel grumliga glas. =)

Okej.. Tackar så jättemycket... Man lär sig nått nytt varje dag.. Ler...