handdator

Visa fullständig version : 95 eller 98 oktan?



NOlsson
2008-09-23, 00:58
Tjena, var precis och köpte mig en Golf GTI 16V -86. Stannade för att tanka efter vägen och slog utan att tänka mig för i 95 oktan för att sedan åka glatt vidare. När jag kom hem kikade jag lite närmare, "MIN 98" står det på insidan av tanklocket!? Något som kan hända för att jag tankade 95 oktan istället? Eller blir bilen bara att gå sämre? Upplevde inga missljud eller något sådant dylikt på hela vägen hem åtminstone!

Ursäkta min dumma fråga, men vill gärna veta om jag förstört allt eller så ;)

MVH

G60 V-spec
2008-09-23, 01:35
Ingen fara med att tanka 95 oktanig bensin. Enda nackdelen är att du får mindre effekt i motorn. Men att du förstör något genom att tanka 95 oktan är nästintill omöjligt.


Mvh Vlado

GTI-nissen
2008-09-23, 08:55
Eftersom vi inte snackar bil med avancerad motorstyrning nu så blir det lite annat...

Så länge du inte belastar motorn funkar det med 95 oktan, men börjar du gasa eller segdra så riskerar du att motorn spikar och det är inte nyttigt. Tanka alltid minst 98 eller ställ ner tändningen och kör på 95 (och få mindre effekt)

NOlsson
2008-09-23, 09:36
Okej! Ja, alltså, några spikningar märktes inte så det ska väl inte vara några problem. Körde ju inte alltför jättehårt heller (låg inte på 7000 rpm)...
Men ska tanka 98 idag, för klart som fan att jag vill att motorn håller :)
Tack för snabba svar! :)