handdator

Visa fullständig version : Ställa tändningen på g60.



mickecorrado
2007-05-28, 23:19
Har sökt runt på forumet och vet hur man skall gå tillväga. Det jag undrar över är graderna, läst att det skall vara 8-12 grader men var ser jag det när jag ställer tändningen?

MVH Micke

David L
2007-05-29, 11:06
6° är original.

Det finns markering för just 6° på svänghjulet. Finns en liten plastflärp att lossa ovanpå lådan, i skarven mellan motor/låda. I hålet finns en spets som ska peka på svänghjulets markering.

Förövrigt gäller stroblampa, urdragen blå tempgivare och 2000 varv på motorn.

mickecorrado
2007-05-30, 23:49
Tack david för ett snabbt svar. ställde tändningen idag bilen går fint på tomgång men vid kraftigare gaspådrag spikar motorn som f.. har vassare kammer så en liten senare tändning är kanske att föredra.

polomannen
2007-05-31, 07:23
Ställ om tändningen i och med att du kör med vassare kam måste du ställa om
Tändningen så att den står på 8-9 grader iställe.

POLO RTS
GOLF GTI SPECIALL
GOLF VR6-ZR

Sn00k
2007-05-31, 12:00
"Ställ om tändningen i och med att du kör med vassare kam måste du ställa om Tändningen så att den står på 8-9 grader iställe."

om den spikar vid 6 grader förtändning.. å du ställer upp den till 8-9.. då kommer den garanterat att spika ännu mer.. = direkt skadligt för motorn.

Vad kör du med för programvara/"chip" till din kam?

Mini_me
2007-06-01, 07:15
om den spikar vid 6 grader förtändning.. å du ställer upp den till 8-9.. då kommer den garanterat att spika ännu mer.. = direkt skadligt för motorn.



men....om du kör med 6 grader FÖRtändning dvs den tänder 6grader innan kolven når toppen så är ju 8-9 grader ändå tidigare...och vad jag har hört så backar man ju tändningen om man ska ladda på utav h*lvete...och är man bakom noll och ska backa så blir ju siffran högre...eller har jag fel??


Men i övrigt så ställer man tändning på en G60 så här:

Varmkörd motor.(oljetemp över 80grader = kylfläkt ska ha startat..olja och vatten föjer varandra ganska bra)

Dra av den blå (undre) tempgivaren medans motorn går.

Man ska klämma ihop luftslangen till...tomgångsmotorn eller vevhus luftningen..detta ska jag kolla upp och bekräfta.

Varva upp bilen till ca 2100/2200Varv/min.

Nu ställer du tändningen. som sagt så är ORGINAL tändningen 6grader +/- 2 grader.


TADA!! =)=)

Sn00k
2007-06-01, 11:39
"men....om du kör med 6 grader FÖRtändning dvs den tänder 6grader innan kolven når toppen så är ju 8-9 grader ändå tidigare...och vad jag har hört så backar man ju tändningen om man ska ladda på utav h*lvete...och är man bakom noll och ska backa så blir ju siffran högre...eller har jag fel??"

Mera förtändning ger en effektivare förbränning, mer av bränslet hinner förbrännas och motorns verkningsgrad ökas.

Ju tidigare den tänder, mera förtändning, desto mer har den antända gasen hunnit expandera innan kolven når ÖD.
Det gör att kolven trycker ihop en större mängd gas, vilket gör att cylindertrycket blir högre, vilket resulterar i högre verkningsgrad samt att risken för spikning blir mer påtaglig.

när man "backar" tändning så skjuter man den åt andra hållet.. dvs ligger man på 6 grader grundtändning på en G60 + 40 grader vid 3500rpm, totalt 46 grader förtändning, och skjuter på lustgas där, så bör man ha nånting som backar tändningen ~10 grader neråt 36, för att minska detonationsrisken.

kort sagt, man jobbar åt andra hållet.. - är plus å + är minus.. man är sällan på + sidan å härjar.. det blir så otroligt varma avgaser då, när förbränningen smiter med ut i grenröret.. då glöder saker.. =)
..vilket iofs kan användas till att skjuta fart på en lite större turbo alldeles innan man kliver av kopplingen.. inom dragrace.. launchcontrol.

JRJ
2007-06-01, 12:36
man är sällan på + sidan å härjar.. det blir så otroligt varma avgaser då, när förbränningen smiter med ut i grenröret.. då glöder saker.. =)
Det kan jag skriva under på... :P

mickecorrado
2007-06-04, 19:46
Hej!
Har fixat ny lambdasond, stift, fördelarlock och rotor. Frågan är nu vad skall elektrodavståndet vara på stiften för en g60 pg motor?
MVH micke

NeXeN
2008-02-26, 20:18
Tack david för ett snabbt svar. ställde tändningen idag bilen går fint på tomgång men vid kraftigare gaspådrag spikar motorn som f.. har vassare kammer så en liten senare tändning är kanske att föredra.

Vilken bensin kör du på?
Om den knackar så borde väll knacksensorn fixa det?
(Dn justera väll 3grader i 3steg el nått sånt)

danno
2008-02-26, 20:36
lite väl gammal tråd=)
sitter en 1,8T motor i den bilen nu.

Joda
2008-02-26, 22:39
lite väl gammal tråd=)
sitter en 1,8T motor i den bilen nu.

Det skulle ju vara för hemskt om felet fortfarande är kvar!!! ;)

NeXeN
2008-02-27, 21:01
lite väl gammal tråd=)
sitter en 1,8T motor i den bilen nu.

Så går det när man söker och hittar trådar hehe