handdator

Visa fullständig version : Golf III GTi 16v misständer grovt ibland



Junfors
2008-09-18, 23:01
Jag har en väl inkörd Golf GTi 2.0l 16v -94:a ABF motor, den har i dagsläget gått 29500 mil.

Problemet är att den ibland inte vill varva upp, den misständer/blöddrar och går bara på tomgång och i enskilda fall kan den dö.

Detta inträffar i regel när man kört bilen i normal fart med hyfsat varv och sen låter den gå ner i varv när man kommer till en korsning eller ett rödljus, ibland kan det hända att den börjar gå sämre när du ligger i jämn fart också.
Det är som den missar i tändningen eller fetar på så med soppa så den inte orkar tända allt. Det pågår i någon minut sen kan man i regel smyga igång igen med försiktig gas och lite belastning. Sen går bilen hur bra som helst i allt från någon minut till en halvtimme innan det kan återkomma igen.

Problemet började med att den misstände någongång ibland i början. Bilen hade då platinastift som gått 19000mil, bytte den med vanliga NGK som var rekomenderade till motorn. Dessa orkade dock inte med utan blev sura ibland vilket gjorde att bilen inte startade alls. Bytte till Bosch Platina igen men nya denna gång och nu startar den ju alltid i alla fall.

Gick vidare med nya tändkablar för det var också orginal som satt där, då eskalerade problemen och numera uppkommer dom oftare.
Testat med en eller två olika andra tändspolar utan någon skillnad. Bytt Spänningsförsörjningsrelät Reläplats nr3 Artnr: 165906381 bara för att..

Rotor och fördelare ser bra ut och har inte suttit på så många tusen mil men det känns inte som dom då det kommer och går.

Kollat över kontakter och kablar efter ärg och skav men inte hittat nåt som borde vara problem.

Vad kan man få ut av att koppla upp sig med en VAG-Com på en sådanhär motor?

Några spontana tips eller rekomendationer vad jag kan ge mig på att testa härnäst.

Lillen
2008-09-18, 23:13
Vad bytte du till för tändkablar?

Min som hade exakt samma problem tålde inte eftermarknads.
Satt orginal på först sedan byttes det till helt nya eftermarknads "orginal".

Bytte tillbaka till några andra beg orginalkablar och vips var problemet nästan borta.
Det(problem) som var kvar va tändspolen.....men det har vi redan avhandlat i annan tråd.

Junfors
2008-09-18, 23:30
Tändkablarna är eftermarknad helt motsvarande orginal och helt nya. Då dom säljs till bilen borde det inte ge några problem tycker man, fast så resonerade jag om stiften och det funkade inte..

Ja tändspole hr jag ju testat efter dina rekomendationer men fick ingen skillnad med två olika andra beg. spolar med tändmodul som jag testat.

Lillen
2008-09-18, 23:37
Tändkablarna är eftermarknad helt motsvarande orginal och helt nya. Då dom säljs till bilen borde det inte ge några problem tycker man, fast så resonerade jag om stiften och det funkade inte..

Hmm precis så tänkte jag med.
Men ikke , de nya kablarna funkade ej.....eller jo men med kraftiga misständningar.
Bytte till andra beg orginalkablar och dessa hade jag på tills bilen avpoletterades av någon anledning på Kinnekulle =/

Vet INTE varför de nya inte fungerade.
Vet INTE heller vad i skillnaden låg och varför de gamla fungerade bättre?

SKUMT tyckte jag då och har inte funderat mer på det förrän nu igen.

Junfors
2008-09-19, 00:17
Var ut och monterade tillbaka min gamla kablar nu och ut och testade mest för att se om dom förvärrat saken men nej, dom gamla är precis samma sa och problemet har ju kommit oftare och värre med tiden och nya eller gamla kablar ger ingen skillnad, svårt att tro att två olika kablar varav en uppsättning helt nya kan ge samma helt oregelbundet återkommande problem. Vill ju inte avfärda de helt dock men jag tycker det är mycket konstigt.

Manny
2008-09-19, 00:20
Drar den ovanligt mycket bensin?

Junfors
2008-09-19, 00:31
Jag har lite dåligt med koll på soppaförbrukningen då jag kör 3km vändor mest med bilen och däremellan leker/drar släpvagn en del så jag kan inte säga att den drar tok mycket men det känns som den dragit mer än den borde det sista och som det gärna luktat soppa i avgasystemet.

Bastard66
2008-09-19, 19:50
Antar att du även bytte kabeln mellan tändspolen och fördelarlocket? Jag hade typ likadant problem med min golf visserligen en mk2 16V då och bytte kablar och sånt men tänkte aldrig på att byta den mellan spole/lock och där låg problemet för mig iaf..

Junfors
2008-09-23, 22:45
Jag har dom senaste dagarna konstaterat att jag får vakum i tanken och att det nog är en stor felkälla till mina problem.

Var brukar det bli tät i avluftningen till tanken?
Jag har mätt att jag fick 4.5v till kontakten som släpper in luft i insuget efter kolkanister men inte kollat om den funkar ännu.

Ger den ventilen upp, ger kolkanistret upp, sätter ledningarna igen sig? Någon med tips vilken ända i bilens avluftningssytem man ska börja.

Lillen
2008-09-23, 23:08
Hmm när jag tänker efter hade jag sådär åxå ett tag.
Försvann efter ett tag av sig självt?

Men sedan blev det övertryck istället.
Var mest tokvarma dagar då det jäste i tanken.
Men det försvann det åxå.

Kan ju ha varit tätt båda gångerna?
Har ingen aning?