handdator

Visa fullständig version : Startproblem (något strömrelaterat) Jetta 87



Torre Tdi
2008-09-18, 19:53
Hej

Som rubriken lyder har jag problem med att få igång min Jetta med jämna mellanrum. Bilen uppträder som om det inte finns någon kräm i batteriet. Oftast när man kört bilen varm, och stängt av den. När jag sedan vrider på startnyckeln går den runt ett halvt varv eller så, och batterilampan blinkar. Ger jag då fullgas och fortsätter hålla in nyckeln segar den sakta igång. Laddar jag batteriet håller det några dagar, sedan är den likadan igen.

Idag stannade jag på McDonalds, bilen var avstängd ett par minuter. Sedan gick den inte att få igång igen, batteriet verkade helt slut. En kompis kom med startkablar och hjälpte mig igång. Jag körde en mil hem, och mätte sedan upp spänning i bilen. Mellan plus på generatorn och motorn hade jag 13,9V på tomgång. Mellan batteriets minus och generatorns plus hade jag 13,5V. Mellan batteriet och motorn har jag 12,7V. Bilen startar som den ska gång efter gång.

Vad kan vara fel? Jag antar att generatorn är OK eftersom den laddar 13,9V? Men något är ju galet. Är batteriet kass kanske?

Bilen är en Jetta 1,6 förgasare 1987. Tack på förhand!

VWGolIV
2008-09-18, 20:07
Kolla kontaktytorna till startmotorn så att de är rena o fina.
Dvs ingen rost.

Sen kolla och rengör kontakterna på batteriet.

Det hade jag gjort.

bumpen73
2008-09-19, 17:00
Kolla jordflätan mellan kaross och motor

Sköldan
2009-11-19, 19:23
Ursäkta om man livar upp en gammal tråd, men har likadant problem med min golf 2 gti. Fick du någon rätsida på problemet?

Maila gärna eller svara här :)

mvh Rickard

Niklas_L
2009-11-20, 12:23
Har precis fått byta ut jordflätan på min golf mk2 då jag hade samma fenomen.. fast min började leda ström lite vart den ville också..

så leta dig från batteriet till karossen och motorn så bör du ju snart se om den verkar fräsch..