handdator

Visa fullständig version : Pierburg 2ee Förgasare



Amadeus
2008-09-17, 07:14
Hej.

Mycket att läsa men hoppas någon/några orkar det, mina tricks börjar ta slut.

Är en "lycklig" ägare till en Jetta 1.6 1990 PN-motor med en Pierburg 2EE förgasare.
Nu fick jag underkänt på besiktningen pga. att alla avgasvärden utom Lambda-värdet
var alldeles för höga.
Enl. följande (gränsvärdet inom parantes):
CO:1.0 (0.5) CO 2500:0.5 (0.3) HC:700 (100) LAMBDA:1.00 (0.97-1.03).

Bytte Lambdasond men ingen förbättring, just nu väntar jag på en ny katalysator som
jag beställde från Däckonline.com

Men den bilmekaniker som mätte värdena efter lambdabytet sa att de höga värden kan
också bero på att bilen går ojämnt på tomgången vilket den alltid gjort under de
15-månader jag ägt den.
Ibland så dåligt att den stannar helt och den stannar även ganska ofta då man kört en
längre sträcka i 100-110 km/tim. och sedan stannar vid t.ex rödljusen.
När man sen startar bilen igen så går den men har fortfarande dålig tomgång.

Nu råder det delade meningar om min förgasare har en sk. "tomgångsstabilisator" eller
inte som skulle kunna ha det här med tomgången att göra.
Vissa säger att det är pryl nr.3 på bild nr.2
Och de menar att om man byter den så fixar sig tomgången och i.o.m det även mätningen
av avgasvärdena.
Men denna lilla sak kostar nästan 2000 kr. på Arver (VAG) och har inte lyckats hitta
en liknande begagnad på bildelsbasen.
Kan någon kunnig person tala om för mig vad de tre olika sakerna på bilderna är för
något och vad de är till för ???????

Vidare också gärna tips och råd om vad som kan ställa till detta med avgasvärdena.

Har nyligen (50 mil sedan) bytt olja och luftfilter.
Tändstiften bytta 1000 mil sedan.

Tacksam för alla förslag/tips/svar !

BILD 1:http://www.vwgolf.se/album_showpage.php?pic_id=6651

BILD 2:http://www.vwgolf.se/album_showpage.php?pic_id=6583&mode=prev

Amadeus
2008-09-17, 20:36
Finns det verkligen ingen som vet vad prylarna heter och har för funktion ??????

Henrik.M
2008-09-17, 21:33
Bild 1: Gasspjälls potentiometer

Bild 2 del 3 &4 är omkopplings samt avstängningsventil för flottörkammarventilation.


Bild 1 antar jag känner av gaspjällets läge.

Bild 2 del 3 & 4 styr något för flottörkammaren.

Vad dom exakt gör har jag ingen susning om.

Kolla om du får fram nr på mojängerna så kan jag kolla mer nogrant och ev få fram vad det är.

Prova annars använda google , man hittar mycket nyttigt om man har tålamod att googla.

Ps.....jag har inte googlat fram mina svar i detta läget utan jag har kollat på en översiktsbild , som inte är så bra därav svävande svar.

trewe
2009-07-25, 10:46
fick iordning bilen???? jag har själv samma problem