handdator

Visa fullständig version : Kylarcement?



Janis
2008-09-16, 18:04
Hej!

Kan man hälla i kylarcement i min motors kylare utan att det skapar komplikationer?

Vilket slags komplikationer kan jag få då?

Kan jag hälla hälla i halva burken jag köper och lida mindre risk att jag pajar något, eller sätter att något blir igensatt?

Min bil är en Passat TDI årsmodell 92 med en motor av typen Disel 1,9L.

Jag vill alltså inte behöva riva ut kylaren och bära iväg den till någon verkstad eller köpa en ny. Det tycks vara mycket mera strul att göra det än att hälla i en burk.

Det är en väldigt lite läcka och tar 1 liter kylarvätska mer 50mil, men vintern kommer och jag vill inte behöva hälla tvärs igenom en massa liter klykol.

Ska jag använda kylarrengöring innan?

Tacksam för era goda råd

Hälsningar,
Janis

Henrik.M
2008-09-16, 18:10
Hej!

Kan man hälla i kylarsement i min motors kylare utan att det skapar komplikationer?

Vilket slags komplikationer kan jag få då?

Kan jag hälla hälla i halva burken jag köper och lida mindre risk att jag pajar något, eller sätter att något blir igensatt?

Min bil är en Passat TDI årsmodell 92 med en motor av typen Disel 1,9L.

Jag vill alltså inte behöva riva ut kylaren och bära iväg den till någon verkstad eller köpa en ny. Det tycks vara mycket mera strul att göra det än att hälla i en burk.

Det är en väldigt lite läcka och tar 1 liter kylarvätska mer 50mil, men vintern kommer och jag vill inte behöva hälla tvärs igenom en massa liter klykol.

Ska jag använda kylarrengöring innan?

Tacksam för era goda råd

Hälsningar,
Janis

Kylarcementen har en tendens att sprida sig till : Termostat , Vattenpump & värmepaket också.
Är dessa saker med åren gågna klappar dom ihop.

Du bygger med andra ord 3 fel extra istället för att laga 1 & att byta värmepaketet på dessa bilar är ingen hit.
Du får riva isär hela bilen och då menar jag hela bilen.

Ta lös kylaren istället och ersätt den med en begagnad går på 10 minuter& du spar både pengar och huvudvärk inför framtiden.

Janis
2008-09-16, 18:24
Ok.

Värmepaketet har jag redan bytt. Det var som du sa väldigt mycket jobb och jag rev hela instrumentpanelen innifrån. Dessutom var verkstadshandboken från Hainz kanska dåligt skriven. Dels virrig och man fick bläddra på många ställen. Men det värsta var att det glömt några viktiga moment och ville lura mig att demontera styrstången, vilket hade varit väldigt mycket mera jobb att plocka ihop sedan.

Hur som haver... Kloka gubbar har hällt i kanel eller vanligt finsiktat vetemjöl. Eller är den generationen utdöd som provat sådant? Den kan väl inte med forum och datorer... Så dessa mäniskor finns väl inte här? Varför skulle just kylarsementet vara så dåligt. Finns det inget annat att hälla i som fungerar med denna motor som någon har provat?

Hälsningar,
Janis

ypzilon
2008-09-16, 18:41
Kanel och vetemjöl är inte heller rätt. I kylsystem bör man nöja sig med att hälla i glykol och vatten.

Henrik.M
2008-09-16, 20:12
Hur som haver... Kloka gubbar har hällt i kanel eller vanligt finsiktat vetemjöl. Eller är den generationen utdöd som provat sådant? Den kan väl inte med forum och datorer...

Den generationen av bilar är utdöd.
Andra toleranser när det gäller mekanik i dagens bilar.

Förr i tiden renoverade man en motor efter 10.000 mil pga av att den var slut.
Idag kan du åka 100.000 mil med en motor innan den behöver en översyn såvidare du sköter om den.

Samma sak gäller övriga komponenter i moderna bilar , det är mindre toleranser och mer nogranhet i utarbetning av matrial ex en vattenpump för att det ska hålla längre.
Nackdelen med dessa förfinade komponenter är dock att dom blir väldigt känsliga , dels för att det är så små toleranser och dels för att tillverkarn inte gärna sätter extramatrial på sina komponenter.
Dom är beräknade för att hålla en viss tid vid en viss belastning helt enkelt.
Sköter man dom inte så går dom ganska omgående sönder eller tappar kapacitet , värmepaketet på äldre VW är just ett sådant exempel.
Det geggar fort igen , tappar kapacitet och efter ett par år exploderar det.


Så dessa mäniskor finns väl inte här? Varför skulle just kylarsementet vara så dåligt. Finns det inget annat att hälla i som fungerar med denna motor som någon har provat?

Läs det jag skrev ovanför så klarnar det.
Kan som kuriosa säga att när jag gjorde lumpen som fordonsmekaniker så hade vi en intressant övning.
Vi radade upp skrotbilar på en sjutbana och la 150 skott med AK5 I varje bil (5 magasin).
Efter det hade vi 24 timmar på oss att få bort bilen från "krigszonen" med hjälp av det vi hade i vår mobila verkstad.

Vi hade turen att få en gamal opel med förgasare som vi lyckades bygga ihop med div kemisk metall , svets och kylarcement.
Killarna som fick en "modern" japanesisk bil med insprutning hade mindre tur.....dom hade dött på slagfältet för deras bil gick inte att köra efter 24 timmar......den moderna tekniken i form av ett motorstyrdon med kuylhål satte stopp för det.

Där är skillnaden mellan dåtidens och nutidens bilar.

Förr kunde man laga en bil med det man hade , idag kan man det också till en viss mån men det brukar vara påkostnad av annat.

Därför har kronan ganska omoderna bilar med stenåldersteknik , för att dom ska duga i strid & gå att laga med det man har.

pekka kiiskilä
2008-09-16, 20:39
Henriks inlägg är helt korekt för gamla bilar har andra toleranser och bättre på den mekaniska biten för vissa bilar kan man laga med lätta medel.

Byt kylet som det skrevs om innan för just det med kylarsement använde en vän till mig på sin volvo 850 och det slutade med att han skrotade motorn den kokade sönder och värmepaketet är igenkorkad så det är billigare med ett nytt eller begagnat kyl.

VWGolIV
2008-09-16, 22:23
Håller med, häll inte i sån skit.

Kostar säkert 3 gånger så mycket att fixa när det går sönder sen.

Mini_me
2008-09-17, 07:56
Trolig anledning att folk hällde i massa tjafs i motorn är väl pga inga pengar , inte en suck om vad dom höll på med (pratar läääänge sedan dvs).

I brist på kunskap så gjorde nån nånting (hällde ägg i motorn) och det "funka" = han var hjälte...dock dog väl bilen nåt år senare och ingen haja varför och han som drällt i ägget vet inte om det så han fortsätter med sina ägg.

Alt. att han hade kvar bilen och den dog och han lista ut varför och höll tyst om det = myten segar sig kvar=)

Janis
2008-09-17, 23:59
Jo…Mini_e. Det är pengar det är fråga om just nu. Jag har inget emot att köpa nya grejor. Men nu har jag inte dessa 5-800 kr man kan köpa en kylare för. Vi bo halvt på landet och är tvungna att har bil. Så jag måste reparera.

Men jag läste att någon testat ett medel Mekonomen har. Bars Leaks, eller vad det hette, som skulle vara bra.

OK…att man kan paja vattenpump, termostat och värmepaket. Jag förstår.

Men om man gör såhär istället, att man häller i det där Bars Leaks, kör en 15 minuter, häller ur allt, i med kylarrengöring, kör det, ut med rubbet och i med vatten/glykolblandning.

Jag vill bara täppa till den där lilla läckan. Jag skall inte ha geggan till att plurra runt i kylsystemet mer än bara 15 minuter.

För dessa medel, cementen och geggorna reagerar på luft/syre. Kylarsystemet är ett slutet system där bara vatten finns. Ingen luft (bara i expansionskärlet).

Vad säges om den?

Henrik.M
2008-09-18, 00:24
Vad säges om den?

Kolla hur kylsystemet är uppbyggt på passaten.
Du har ett expansionskärl först i systemet där du häller kylarvästkan , sen åker den via motorblock-värmepaket-vattenpump-termostathus och ut i kylaren och tillbaka till expansionskärlet.

Geggan du häller i hinner passera allt annat ett par gånger innan den når kylaren och förhoppningsvis ditt läckage.
Att jämföras med äldre bilar där man inte hade expansionskärl utan man fyllde på vatten/kylvätska direkt i kylaren. (Japanska bilar har det än idag vill jag minnas)

Att sedan tömma systemet och köra kylar rens gör saken bara värre , pga av att kylar rens har den tendensen att den får beläggningar inne i systemet att släppa = Du har mer skit i kylsystemet än du hade innan och i värsta fall ett ännu större läckage i din redan trasiga kylare om den är i taskig kondition.
Och för att inte nämna at värmepaketet gärna vill till att packa ihop med för stora doser kylarrens pga av att all skit stockar sig i värmepaketets trånga kanaler.

Sen hur du gör är upp till dig , bara du är medveten om riskerna.

Jag har provat all möjliga medel och sätt i gamla bilar både privat och yrkesmässigt & det är alltid en risk med att börja laborera med gamla system.
Ibland funkar det och ibland går det käpprätt åt helvete efter en stund.
Summan av kardemumman brukar ialla fall vara att det i slutändan blev en dyrare reparation & att det inte finns mirakelmedel som löser alla problem.

Jag gissar mig mao inte fram till det jag skriver , jag delar bara med mig av erfarenheter. =)

I ditt fall hade jag kört med en vattendunk i bagaget och fyllt på eftersom tills jag fått tag på en ny/bättre begagnad alt någon som löder kylaren.

Manny
2008-09-18, 00:30
I ditt fall hade jag kört med en vattendunk i bagaget och fyllt på eftersom tills jag fått tag på en ny/bättre begagnad alt någon som löder kylaren.

Jag hade gjort exakt samma sak om det varit min bil. bara man har koll på nivån. Vatten är dessutom billigare är kylarcementen... Så spara pengarna från kylargeggan till en bättre beggad kylare istället.

Värmepaketen på vw är ganska känsliga ting :P.

Janis
2008-09-18, 07:32
Jo…viss kör jag på det viset, med vattenflaska i bilen och pytsar i var 50: mil.

Det jag inte tycker om riktigt, är att behöva hälla genom också glykol. Det går väl. En flaska glykol ligger också i bilen. Allt håller för -12 grader mätte jag igår.

Jag har alltså nytt värmepaket, bytt för sex månader sedan. Enda ställe eventuellt kylarcement kunde (eventuellt då, om jag häller i det) paja något på vore vattenpump och termostat. Termostat två år gammal. Vattenpump också kring två år. Jag tror jag körde kylarrens-medel någon gång för två år sedan.

Motorn fick en total renovering med bytta kolvar, packningar, koppling. Renoverad topp, turbo och uppbborrade cylindrar för 1,5 år sedan. Gissningsvis att motorn blev ganska ren inombords efter det också. Jag skall fråga min vän som gjorde renoveringen vad han tänker sig om renhetsgrad i kylsystem efter renoveringen.

Man behöver ju inte öppna spjället för värmepaketet när man väl cirkulerar kylarcementet heller.

Nåja…tro inte jag tänker göra något tokigt. Det är ju klart att jag vill fråga just er, beräknandes den erfarenhet ni har.

Med vänlig hälsning,
Janis

ypzilon
2008-09-18, 13:50
Du har ingen kran till värmen i kupén, det är ett spjäll som leder om luften.

Jag förstår inte varför du ens frågar om du kan hälla i geggan. Alla säger emot dig, men du propsar på att hälla i skiten, så gör det...

Henrik.M
2008-09-18, 20:09
Motorn fick en total renovering med bytta kolvar, packningar, koppling. Renoverad topp, turbo och uppbborrade cylindrar för 1,5 år sedan. Gissningsvis att motorn blev ganska ren inombords efter det också. Jag skall fråga min vän som gjorde renoveringen vad han tänker sig om renhetsgrad i kylsystem efter renoveringen.

När man renoverar motorn så rengör man inte (vad jag vet) kylkanalerna inne i blocket.
Sen så har du beläggningar i både expansionskärl och kylare förutom motorblock.
En 16 år gammal bil utan beläggningar i kylsystemet existerar nog tyvärr inte.

Som en del i debatten.

Putte_70
2008-09-20, 02:12
Kan bara hålla med resten som säger att inte använda kylarcement m.m.
Körde från stockholm ner till Malmö förra sommaren o kylaren gick läck.. Snabbt in på närmsta butik o fick tag i ett par påsar kanel. Ner med det i kylaren o i med vatten. Enda som var nåt så där positivt var att det luktade julbak i hela bilen. Nån vecka senare började bilen gå varm, det visade sig att vattenpumpen var igensatt. Har polare som kört med cement och bilen har funkat felfritt ett tag för att sen börja gå varma på p.g.a igensatta vattenpumpar och kylsystem. Om sen motorn är renoverad och du säkert pröjsat en slant för det så säger jag som dom andra. Köp en bättre beg. kylare eller en ny, billigare än att riva motor o renovera igen.

Janis
2008-09-22, 16:26
Hm...tja...kylare kostar 800 begagnad. Sedan frakt på det.
:-)

Jag lutar väl åt att hälla glykolvatten tvärs igenom denna vinter. Bara hålet inte blir större.
:-)



Höroms och tack för alla goda råd.

Manny
2008-09-22, 16:37
finns säkert billigare kylare at hitta...

Janis
2008-09-22, 16:50
Ja! Jo...finns det någon begagnadsida på forumet, ni som är lite mer van vid VW-portalen?

Manny
2008-09-22, 16:54
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=11&action=list&list=2

Bastard66
2008-09-22, 16:55
biltema har nya kylare och dom ligger mellan 6-800 kr.. köpte en till min jetta i fredags för 600..