handdator

Visa fullständig version : Tändningsproblem med golf MKlll (adz)



Arthur
2008-09-15, 15:38
Lite bakgrund;

Bilen är en golf MKlll (-97) med 1,8l. ADZ motor, körd ca 230 tkm
Bilen började startta dåligt i augusti, speciellt när det var fuktigt ute (efter regn). Dessutom gick den som en kratta när motorn blivit varm och tommgångsvarven sjönk till ca 950r/min.Tänkte att det är säkert bara att byta tändkablar samt locket för det är en god stund det senast är gjort, kammremsbyte skulle även vara på sin platts.

Så utförde kammremsbytet enligt Haynes råd samt dubbelcheckade alla markeringar.... sedan började jag med tännings grejorna (utan att provstartta.)

Plockade upp tändningslocket och märkte att rotorn skurit i tändningslocket på ena sidan. Bytte lock, rotor samt kablarna, tändspolen är bytt i våras så den lät jag vara.

Sedan test, bilen starttade fint, gick jämt, inget rassel hördes. Men sen när den blev varm började den låta förjävligt på tommgången, dock varvade den ut fint och accelerationen verkade vara som den ska vara.

Men rotorn hade igen tagit i locket...

Nu är min fråga vad jag ska göra till nästa, byta strömmfördelare antagligen, andra råd?
kan man checka resistansvärdet på Hall givaren på ngt sätt om det skulle ha varit den som är kass eller?

T-mek
2008-09-15, 20:21
Är du säker på att locket suttit på som det skulle? Om strömfördelaren är så glapp att rotorn tar i locket så måste du vara en av få i världen som lyckats med få den så sliten.

Hur menar du att den låter förjävligt? Går den ojämnt eller det blir ett mekaniskt oljud om den?
Hallgivaren är typ av eller på, antingen funkar den eller så går inte motorn alls.

För övrigt är väl 950 rpm inte så fruktansvärt låg tomgång, vad brukar den ligga på då?

Arthur
2008-09-15, 23:57
skrev fel, varvtalet ligger på ca 850, trodde att jag satt locket fel första gången, skaffa ett nytt lock till samt rotor som oxo förstördes, samt ett tredje där rotorn igen tar lite i...

motorn tänder ojämt, men när man varvar låter den fint...

T-mek
2008-09-16, 07:51
Har du kollat så den inte tar tjuvluft? Vacuumslang för bromsservon, insugspackning, förgasarfot? Ett kompressionsprov kanske?