handdator

Visa fullständig version : Luftfilter lådan???



mr_mike
2008-09-15, 07:50
Tänkte nu i vinter slänga i en org Luftfilter låda och org filter i min bil GOLF IV GTI 2001:års modell. har nu ett öppet filter med avskärmning. Längst ner i hörnet sitter det ett litet filter som pyser vid gaspådrag.

Kan tillägga att jag inte är något geni på bilar, Ska detta rör eller slang som det lilla filtret sitter i kopplas till luftfilterlådan eller vart ska det ta vägen?

kollar på beg lådor på laga.se men det finns ju 1000 olika motor beteckningar samt modeller, vilken passar till min???

Något mer jag bör tänka på när jag monterar dit org?

tacksam för svar???

Henrik.M
2008-09-15, 08:09
Tänkte nu i vinter slänga i en org Luftfilter låda och org filter i min bil. har nu ett öppet filter med avskärmning. Längst ner i hörnet sitter det ett litet filter som pyser vid gaspådrag.

Kan tillägga att jag inte är något geni på bilar, Ska detta rör eller slang som det lilla filtret sitter i kopplas till luftfilterlådan eller vart ska det ta vägen?

kollar på beg lådor på laga.se men det finns ju 1000 olika motor beteckningar samt modeller, vilken passar till min???

Något mer jag bör tänka på när jag monterar dit org?

tacksam för svar???

Börja med attt presentera typ av bil , årsmodell och motor.

T-mek
2008-09-15, 19:35
Det brukar ju vara så att det lilla filtret sätts på slangen till sekundärluftpumpen, och i så fall ska den anslutas till luftburken.
Fast den borde ju inte pysa vid gaspådrag.

Du kan kolla dina motorbokstäver i serviceboken, på kamremskåpan och/eller bildataskylten vid reservhjulsbaljan, jag skulle gissa på att den heter AUM.

mr_mike
2008-09-19, 12:58
Är det samma luft box på alla golf IV även de ifrån en Golf 1,6?
Alltså passar en sån låda till en GTI???


///Micke

T-mek
2008-09-19, 20:02
Det korta svaret här är nej. För det första så gäller det ju att bilen är såpass ny att den har sekundärluftspump, annars finns inte uttaget på luftburken heller.

Sen är det inte alla modeller som har luftfiltret sittandes där heller, många 1,6 och och 1,4 har det ovanpå motorn.

Hitta en till just din bil istället, borde ju krylla av smällda gti'er på skrotarna...