handdator

Visa fullständig version : Problem med säkerhetsbälte bak



Marcus
2008-09-14, 16:53
Säkerhetsbältet i mitten bak (trepunkts) har låst sig i öppet läge. Det hänger alltså snyggt och prydligt som säkerhetsbälten brukar göra när de inte används - men det går inte att dra ut bälte för att låsa. Har fält fram/delat baksätet, ryckt och slitit men det verkar vara tvärstopp. Bilen är en femdörrars Golf 4. Någon idé om vad som är fel och hur man löser det? :)

Mini_me
2008-09-14, 17:10
Det sitter som en fiolsträng längs ryggstödet antar jag.

Det som har hänt är att en liten ful plast plupp som sitter som stopp på bältet (så att det inte ska rulla in för långt) har släppt och bältet har hängt sig.

Plupp finns att köpa på VW och sen får du lossa bältet under sitt dynan och lirka ut den igen...vart pluppen ska sitta bör du se iom att det har suttit en där innan.

Lycka till!

T-mek
2008-09-14, 19:05
Det är inte säkert att det suttit någon där innan.
De första årsmodellerna hade det inte, går att eftermontera om man köper den lilla plastkåpan uppe vid bältestyrningen samtidigt.

Mini_me
2008-09-14, 20:20
Dom som jag har haft dessa fel på via jobbet har alla haft pluppen monterad.

Men det kan vara som du säger....och om det nu inte suttit nån får du helt enklet sätta den på lämpligt ställe=)

Marcus
2008-09-14, 22:04
Det sitter som en fiolsträng längs ryggstödet antar jag. Lycka till!

Hehe, helt korrekt :) Jag får titta på det... Tack för hjälpen!

Finn
2008-09-14, 22:38
Har haft inne några bilar på jobbet med just detta fel å lösningen e beskriven här ovan. Dock så kan jag komma me en liten input på va som brukar orsaka detta problem. Har man framsätena för långt bak när man fäller sätet så kan d hända att pluppen fastnar på framsätet å slås bort på d sättet. Värt att tänka på nästa gång du ska fälla sätet ;)

Marcus
2008-09-15, 10:31
Tack för den :D

Marcus
2008-09-27, 19:53
Jag fick inte loss det så jag bad min VW återförsäljare titta på det. De menar att det inte går att laga (de gjorde ett försök också), hela bältesmekaniken måste bytas. Suck.

Mini_me
2008-09-27, 20:53
???...låter udda men visst..den kan vara trasig.

mtm
2009-06-20, 13:43
Som vanligt när man försöker göra något fint för sin älskling så straffas man för det... Varför är det så?!

Hur som helst.

Plockade ut hela inredningen igår för att gå igenom den med klädseltvätten.

Nu funkar inte mitt-bältet bak.

Frågan är: Går det att komma åt mekaniken på något sätt?

Bilen är en 5d Golf 4:a GTI med Recaro-inredningen.

Jag hittar fan inget sätt att komma åt mekaniken - annat än att snitta upp hela klädseln... ???

Vad gör man?

mtm
2009-06-20, 18:13
[Sätt in valfri gud eller annan förebild] belönar en lika snabbt som han straffar en.

När jag monterade sätet så började bältet fungera igen. Bortser man ifrån nån form av divine intervention så antar jag det är någon mekanism i sätet som aktiveras/deaktiveras när sätet plockas ur och i.

Hur som helst nu funkar det igen och bilen är ren och fin.

Såg också att klädseln GÅR att få bort, den sitter bara så tajt att man inte tror att det går.

Manny
2009-06-20, 19:31
Det vanliga med bälten (vad jag har erfarit) är att de endast går att rulla upp så länge allting sitter i samma vinkel som det sitter i när bilen står på plan mark, alltså att bälten inte ska rulla ut sig om man välter med bilen tex.

mtm
2009-06-20, 20:06
Smart! :D

P-plats.se
2009-06-20, 20:19
Har haft ett liknade fenomen nån gång bak i min Mk IV och det har varit när någon suttit där och bältet stramat åt sig mer och mer när man åk och till slut sitter personen riktigt fast...

Kanske liknande bekymmer!?