handdator

Visa fullständig version : Plugg på vattenpump



jimmyboy_666
2008-09-13, 23:34
Har en Golf Mk 2 -88 där det tidigare i veckan började droppa glykol ut genom den grå plastpluggen på undersidan (bredvid termostathuset) av vattenpumpen.
Har införskaffat en ny då den gamal var kass.
Frågan är bara vad den har för funktion, någon som vet?
På vag sa han som sålde pluggen att det kan vara "skvallerrör" för att pumpen börjar bli dålig och att det rinner ut där istället för in i lagret. Men när jag fick bort delarna av den gamla var den tätad med någon typ av tätning som inte fanns som reservdel för övrigt. Någon som vet vad denna plugg är till?
Ska jag bara montera den nya eller krävs det en packning som vag inte har numret på?? Eller börjar helt enkelt vattenpumpen ge upp?
Tacksam för snabbt svar!!

Manny
2008-09-14, 04:51
Det är skvallerröret, när det läcker där så har tätningarna i pumpen sagt upp sig och det är dags för pumpbyte.

jimmyboy_666
2008-09-14, 10:46
Oki det är så illa alltså..käkar delar när dom börjar komma upp i ålder dessa bilar;)
Fick bara se den här precis..är inte den til den pluggen? http://www.autokatalogen.se/afw/lidkoping/view_article_info.do?articleNo=156159 Förstår inte riktigt varför skulle man tätar igen hålet om det är ett skvallerrör?

g-man
2008-09-14, 11:13
Det där såg ut som pluggen som man pluggar hålen i vattenstosen på toppen med..

Manny
2008-09-14, 11:37
öööh.. ja en sån finns inte på vattenpumpen. Du får nog ta en bild på var du menar att det läcker...

jimmyboy_666
2008-09-14, 12:56
Skrev ju vilken jag menade "den grå plastpluggen på undersidan (bredvid termostathuset) av vattenpumpen."
Finns det ingen som vet?

Manny
2008-09-14, 13:03
Är det på vattenpumpen som läcker så är det skvallerröret, där går inte att byta ut nån plugg. Det är pumpen som är kass då.

Men en sån plugg på bilden du visade finns inte på vattenpumpen.

jimmyboy_666
2008-09-14, 15:18
Nej den jag visade måste vara till något annat.
OKi är väl bar aoch byta pump antar jag..inte så mkt jobb direkt ju

Mini_me
2008-09-14, 16:12
Den du länka till är för att plugga hål där tempgivare mm sitter.

jimmyboy_666
2008-09-16, 20:01
ingen som har en schysst vattenpump liggande som ni vill bli av med.Typ ny då

Manny
2008-09-16, 22:01
biltema har. typ nya.

jimmyboy_666
2008-09-17, 16:39
Någon som har erfarenhet av biltemas vattenpumpar. Är de lika bra som dyrare pirat?

Manny
2008-09-17, 18:10
Jag har.

Har fungerat ypperligt för mig alla gånger, packingen som medföljer brukar jag inte lita på, använder packningsmassa tillsammans med den medföljande packningen.

Pumphuset följer inte med biltemas pump. Så ifall bultarna går av alt. huset har ärjat sönder så får man hitta ett annat hus på tex skroten eller köpa komplett kit på vag/mekonomen etc.

Orginalpackningen är lite tjockare än den som följer med så det kan ev behövas läggas brickor imellan pumpen och remhjulet för att alla remhjul ska linjera bättre. Den tunna packningen gör att pumpen kommer ca en mm närmare förarsidan.

Funktionen i övrigt är samma som piratdelar/org.

Lätt prisvärda iaf.

Nattuggla
2008-09-17, 18:10
För mig skulle en pump hos biltema kosta runt 4-500, hos VAG tror jag att jag fick ge 7-800 (om ens det). Så är nästan sak samma i min mening. Dock sett hur VAG's pumpar ser ut inuti, och tvivlar på att pirat är sämre. Och pirat är pirat är pirat?

Edit: Och för att var än mer tydlig, jag tror biltemas är lika bra.

Henrik.M
2008-09-17, 19:46
Funktionen i övrigt är samma som piratdelar/org.

Förutom att man slipper bygga om orginalpumpen så att den ska passa.